eso2019nb — Pressemelding

Stjerner og hodeskaller: Nytt ESO-bilde avslører uhyggelig tåke

30. oktober 2020

Denne delikate resten etter en avdødd stjerne, plassert i magen til stjernebildet Hvalen, har en utrolig likhet med en hodeskalle som svever gjennom rommet. Den uhyggelige Hodeskalletåken er avbildet i forbløffende detalj og i vakre blodskårne farger av ESOs Very Large Telescope (VLT). Denne planetariske tåken er den første som er kjent å være assosiert med et par tettbundne stjerner som har en tredje stjerne i bane rundt seg.

Hodeskalletåken, også kjent som NGC 246, ligger omtrent 1600 lysår unna jorda i det sørlige stjernebildet Cetus (Hvalen). Den ble dannet da en aldrende, sollignende stjerne kastet fra seg de ytre lagene sine og etterlot den nakne stjernekjernen, en hvit dverg, som er en av to stjerner som kan sees i sentrum av NGC 246.

Selv om denne tåken har vært kjent i flere århundre, ble det først oppdaget i 2014, ved hjelp av ESOs VLT, at det skjulte seg en tredje stjerne i hjertet av Hodeskalletåken. Denne stjernen, som ikke er synlig på dette bildet, er en lyssvak rød dverg som befinner seg nær den hvite dvergen i en avstand på omtrent 500 ganger avstanden mellom jorda og sola. Den røde og hvite dvergstjernen kretser om hverandre som et par, og den ytre stjernen kretser rundt de to dvergene i en avstand på rundt 1900 ganger jord-sol-avstanden. Samlet utgjør disse tre stjernene NGC 246, som er den første kjente planetariske tåken med et hierarkisk tredobbelt stjernesystem i sitt senter.

Bildet ble tatt av FORS 2-instrumentet på ESOs VLT i den chilenske Atacamaørkenen. Bildet har fanget lys som sendes ut i noen smale bølgelengdeområder – de som er forbundet med hydrogen- og oksygengass. Observasjoner av lys som sendes ut av bestemte grunnstoffer hjelper gir et vell av informasjon om et objekts kjemiske og strukturelle sammensetning. Dette nye bildet av Hodeskalletåken fremhever hvor NGC 246 er rik eller fattig på hydrogen (vist i rødt) og oksygen (avbildet i lyseblått).

Dette bildet ble valgt som en del av ESO Cosmic Gems-programmet, et formidlingsinitiativ for å produsere bilder av interessante, spennende eller visuelt attraktive objekter ved hjelp av ESO-teleskoper, for bruk i utdanning og offentlig formidling. Programmet benytter seg av teleskoptid som ikke kan brukes til vitenskapelige observasjoner. All innsamlet data kan være egnet for vitenskapelige formål, og blir gjort tilgjengelig for astronomer gjennom ESOs vitenskapsarkiv.