eso2110nb — Pressemelding

Galaktisk fyrverkeri: Nye ESO-bilder avslører fantastiske strukturer i nærliggende galakser

16. juli 2021

Et team av astronomer har publisert nye observasjoner av nærliggende galakser som ligner fargerike kosmiske fyrverkeri. Bildene er tatt med European Southern Observatorys Very Large Telescope (ESOs VLT) og viser forskjellige komponenter i galaksene i forskjellige farger, slik at astronomer kan finne lokasjonene til unge stjerner og gassen de varmer opp rundt seg. Kombinasjonen av disse nye observasjonene med data fra Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), der ESO er en partner, hjelper teamet med å kaste nytt lys over hva som får gass til å danne nye stjerner.

Astronomer vet at stjerner blir født i skyer av gass. Men hva som utløser stjernedannelse, og hvordan galakser som helhet spiller inn i det, er fortsatt et mysterium. For å forstå denne prosessen har et forskerteam observert forskjellige nærliggende galakser med kraftige teleskoper på bakken og i rommet, og har skannet de forskjellige galaktiske områdene som er involvert i stjernefødsler.

«For første gang kan vi se individuelle områder med stjernedannelse over et bredt spekter av lokasjoner og miljøer i et utvalg av galakser som godt representerer de forskjellige galaksetypene», sier Eric Emsellem, astronom ved ESO i Tyskland og leder av VLT-baserte observasjoner utført som en del av prosjektet Physics at High Angular resolution i Near GalaxieS (PHANGS). «Vi kan direkte observere gassen som føder stjerner, vi ser selve de unge stjernene og vi er vitne til deres utvikling gjennom forskjellige faser.»

Emsellem, som også er tilknyttet Universitetet i Lyon i Frankrike, og teamet hans har nå publisert sitt siste sett med galaktiske skanninger, tatt med instrumentet Multi-Unit Spectroscopic Explorer (MUSE) på ESOs VLT i Atacama-ørkenen i Chile. De brukte MUSE for å spore nyfødte stjerner og den varme gassen rundt dem. Gassen blir opplyst og oppvarmet av stjernene.

De nye MUSE-bildene kombineres nå med observasjoner av de samme galaksene tatt med ALMA, publisert tidligere i år. ALMA, som også er lokalisert i Chile, egner seg spesielt godt til å kartlegge kalde gasskyer – de delene av galakser som gir råmaterialet som stjernene dannes fra.

Ved å kombinere MUSE- og ALMA-bilder kan astronomer undersøke de galaktiske områdene der stjernedannelse skjer, sammenlignet med hvor det forventes å skje, for bedre å forstå hva som utløser, fremmer eller holder tilbake fødselen av nye stjerner. De resulterende bildene er fantastiske og gir et spektakulært fargerikt innblikk i stjernefødestuene i våre nærliggende galakser.

«Det er mange mysterier vi ønsker å løse», sier Kathryn Kreckel fra Universitetet i Heidelberg i Tyskland, og medforfatter. «Blir stjerner oftere født i bestemte regioner i deres vertsgalakser – og i så fall hvorfor? Og etter at stjerner er født, hvordan påvirker deres utvikling dannelsen av nye generasjoner av stjerner?»

Astronomer vil nå kunne svare på disse spørsmålene takket være den store mengden MUSE- og ALMA-data som PHANGS-teamet har fått. MUSE samler spektra – «strekkodene» som astronomer skanner for å avdekke egenskapene og naturen til kosmiske objekter. Spektra samles på hvert eneste sted innenfor synsfeltet, og gir dermed mye rikere informasjon enn tradisjonelle instrumenter. For PHANGS-prosjektet observerte MUSE 30 000 tåker varm gass og samlet rundt 15 millioner spektra av forskjellige galaktiske regioner. ALMA-observasjonene gjorde det mulig for astronomene å kartlegge rundt 100 000 regioner med kald gass i 90 nærliggende galakser, og produserte et enestående skarpt atlas av stjernefødestuer i det nære universet.

I tillegg til ALMA og MUSE har PHANGS-prosjektet også observasjoner fra NASA/ESA Hubble Space Telescope. De forskjellige observatoriene ble valgt for at teamet skulle kunne skanne våre galaktiske naboer i forskjellige bølgelengder (synlig lys, nær infrarødt lys og radiobølger). Hvert bølgelengdeområde avdekker forskjellige deler av de observerte galaksene. «Kombinasjon av bølgelengder gjør at vi kan undersøke de forskjellige stadiene av stjernefødsel – fra dannelsen av stjernefødestuer til begynnelsen av selve stjernedannelsen og den endelige ødeleggelsen av fødestuene av de nyfødte stjernene – mer detaljert enn mulig med individuelle observasjoner», sier medforfatter Francesco Belfiore fra INAF-Arcetri i Firenze i Italia. «PHANGS er første gang vi har klart å sette sammen en så fullstendig oversikt, og ta bilder skarpe nok til å se de enkelte skyene, stjernene og tåken som danner stjerner.»

Arbeidet som utføres av PHANGS-prosjektet vil bli videreutviklet av kommende teleskoper og instrumenter, som NASAs James Webb Space Telescope. Dataene som er innhentet på denne måten vil legge ytterligere grunnlag for observasjoner med ESOs fremtidige Extremely Large Telescope (ELT), som vil begynne å fungere senere dette tiåret og vil muliggjøre et enda mer detaljert bilde av strukturen til stjernefødestuer.

«Enn så fantastisk som PHANGS er, er oppløsningen til kartene vi produserer bare tilstrekkelig til å identifisere og skille individuelle stjernedannende skyer, men ikke god nok til å se hva som skjer inne i dem i detalj», påpekte Eva Schinnerer, leder av en forskningsgruppe ved Max Planck Institute for Astronomy i Tyskland og hovedetterforsker av PHANGS-prosjektet, der de nye observasjonene ble gjennomført. «Nye observasjonsinnsatser fra vårt team og andre skyver grensen i denne retningen, så vi har flere tiår med spennende funn foran oss.»

Det internasjonale PHANGS-teamet består av over 90 forskere, alt fra masterstudenter til pensjonister som jobber ved 30 institusjoner over fire kontinenter. MUSE-datareduksjonsgruppen innen PHANGS ledes av Eric Emsellem (European Southern Observatory, Garching, Tyskland og Centre de Recherche Astrophysique de Lyon, Université de Lyon, ENS de Lyon, Saint-Genis Laval, Frankrike) og inkluderer Francesco Belfiore (INAF Osservatorio Astrofisico di Arcetri, Firenze, Italia), Guillermo Blanc (Carnegie Observatories, Pasadena, USA), Enrico Congiu (Universidad de Chile, Santiago, Chile og Las Campanas Observatory, Carnegie Institution for Science, Atacama Region, Chile), Brent Groves (University of Western Australia, Perth, Australia), I-Ting Ho (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland [MPIA]), Kathryn Kreckel (Heidelberg University, Heidelberg, Tyskland), Rebecca McElroy (Sydney Institute for Astronomy, Sydney, Australia), Ismael Pessa (MPIA), Patricia Sanchez-Blazquez (Complutense University of Madrid, Madrid, Spania), Francesco Santoro (MPIA), Fabian Scheuermann (Heidelberg University, Heidelberg, Tyskland) og Eva Schinnerer (MPIA).

Gå til ESOs offentlige bildearkiv for å se et utvalg av PHANGS-bilder.