eso2211nb — Pressemelding

ESO-teleskop avbilder en spektakulær kosmisk dans

16. august 2022

ESOs Very Large Telescope (VLT) har avbildet utfallet av en spektakulær kosmisk kollisjon. Galaksen NGC 7727 ble til fra sammenslåingen av to galakser, en hendelse som startet for rundt en milliard år siden. I midten av galaksen ligger et par av supermassive svarte hull som er de nærmeste paret til Jorda som noen gang er funnet. De vil smelte sammen til et enda mer massivt svart hull.

Akkurat som du kan støte på noen i en travel gate, kan også galakser støte på hverandre. Galaktiske interaksjoner er riktignok mye mer voldsomme hendelser enn et støt på gaten. Men vanligvis kolliderer ikke individuelle stjerner i galaksene med hverandre. Det skyldes at avstanden mellom dem er veldig store sammenlignet med størrelsene deres. I stedet innebærer «kollisjonen» at galaksene danser rundt hverandre. Gravitasjonskraften mellom galaksene skaper tidevannskrefter som dramatisk endrer utseendet til de to dansepartnerne. «Haler» av stjerner, gass og støv snurres rundt galaksene når de til slutt danner en ny, sammenslått galakse. Det resulterer i den kaotiske og vakkert asymmetriske formen som vi ser i NGC 7727.

Konsekvensene av denne kosmiske kollisjonen er spektakulært tydelige i dette bildet av galaksen, tatt med instrumentet FOcal Reducer and low dispersion Spectrograph 2 (FORS2) på ESOs VLT. Mens galaksen tidligere er blitt fotografert av et annet ESO-teleskop, viser dette nye bildet mer intrikate detaljer både i hoveddelen av galaksen og i de svake halene rundt den.

I dette VLT-bildet ser vi de sammenfiltrede strømmene som omfavner NGC 7727. Disse ble skapt mens de to galaksene slo seg sammen og fjernet stjerner og støv fra hverandre. Deler av disse armene er fulle av stjerner, som fremstår som lyse blålilla flekker i dette bildet.

På dette bildet ses også to lyse punkter i sentrum av galaksen, noe som er nok et avslørende tegn på dens dramatiske fortid. Kjernen til NGC 7727 består fortsatt av de to originale galaktiske kjernene, som hver har et supermassivt svart hull. De ligger omtrent 89 millioner lysår unna Jorda i stjernebildet Vannmannen, og er dermed det paret av supermassive svarte hull som ligger nærmest oss.

De svarte hullene i NGC 7727 er observert å være bare 1600 lysår fra hverandre og forventes å smelte sammen innen 250 millioner år, et lite øyeblikk i astronomisk tidsskala. Når de svarte hullene smelter sammen vil de skape et enda mer massivt svart hull.

Det forventes å gjøres et stort sprang i jakten etter lignende skjulte par av supermassive svarte hull fremover med ESOs kommende Extremely Large Telescope (ELT), som skal begynne å operere senere dette tiåret i Chiles Atacamaørken. Med ELT kan vi forvente mange flere slike funn i sentrum av galakser.

Vår hjemgalakse, Melkeveien, som også har et supermassivt svart hull i sitt senter, er i ferd med å smelte sammen med vår nærmeste store nabo, Andromedagalaksen. Men det skjer først milliarder av år fram i tid. Kanskje den resulterende galaksen vil ligne på den kosmiske dansen vi ser i NGC 7727. På den måten kan dette bildet gi oss et glimt inn i fremtiden.

Dette bildet ble tatt som en del av ESO Cosmic Gems-programmet, et formidlingsinitiativ for å produsere bilder av interessante, spennende eller visuelt attraktive objekter ved hjelp av ESO-teleskoper, for bruk i utdanning og offentlig formidling. Programmet benytter seg av teleskoptid som ikke kan brukes til vitenskapelige observasjoner. All innsamlet data kan være egnet for vitenskapelige formål, og blir gjort tilgjengelig for astronomer gjennom ESOs vitenskapsarkiv.

European Southern Observatory (ESO) gjør det mulig for forskere over hele verden å oppdage universets hemmeligheter – til fordel for alle. Vi designer, bygger og drifter bakkeobservatorier i verdensklasse. Disse bruker astronomer til å takle spennende vitenskapelige spørsmål og spre fascinasjonen for astronomi, og fremme internasjonalt samarbeid innen astronomi. ESO ble etablert som en mellomstatlig organisasjon i 1962, og støttes i dag av 16 medlemsland (Østerrike, Belgia, Tsjekkia, Danmark, Frankrike, Finland, Tyskland, Irland, Italia, Nederland, Polen, Portugal, Spania, Sverige, Sveits og Storbritannia), sammen med vertsstaten Chile og med Australia som strategisk partner. ESOs hovedkvarter og dets besøkssenter og planetarium, ESO Supernova, ligger nær München i Tyskland, mens den chilenske Atacama-ørkenen, et fantastisk sted med unike forhold for å observere himmelen, er vert for teleskopene våre. ESO driver tre observasjonssteder: La Silla, Paranal og Chajnantor. Hos Paranal driver ESO Very Large Telescope og Very Large Telescope Interferometer, samt to kartleggingsteleskoper: VISTA som observerer i infrarødt lys og VLT Survey Telescope for synlig lys. På Paranal vil ESO også være vertskap for og drifte Cherenkov Telescope Array South, verdens største og mest følsomme gammastrålingsobservatorium. Sammen med internasjonale partnere driver ESO APEX og ALMA på Chajnantor, to anlegg som observerer himmelen i millimeter- og submillimeterområdet. På Cerro Armazones, nær Paranal, bygger vi «verdens største øye mot himmelen» – ESOs Extremely Large Telescope. Fra våre kontorer i Santiago i Chile støtter vi våre operasjoner i landet og samarbeider med chilenske partnere og det chilenske samfunnet.