European Extremely Large Telescope

Verdens største øye skuler opp på nattehimmelen

Såkalte ekstremt store teleskoper anses verden over som et av de områdene som må prioriteres høyest innen bakkebasert astronomi. De vil ta vår astronomiske kunnskap til helt nye høyder og muliggjøre detaljerte studier innenfor felter som f.eks. planeter rundt andre stjerner, de første objektene i universet, supermassive sorte hull og naturen til og fordelingen av den mørke materien og den mørke energien som dominerer universet vårt.

ESO har siden slutten av 2005 jobbet sammen med forskningsmiljøer og industriselskaper for å utvikle nettopp et slikt teleskop. E-ELT, en forkortelse for European Extremely Large Telescope, er et revolusjonerende teleskopkonsept. Med en speildiameter på 39 meter vil det bli verdens største optiske/nær-infrarøde teleskop. Intet større øye vil være rettet mot himmelen.

E-ELT-prosjektet ble godkjent i 2012 og fikk i slutten av 2014 grønt lys for bygging. De første observasjoner med teleskopet ventes i 2024.

Vitenskap med E-ELT

E-ELT vil bryne seg på de største vitenskapelige utfordringene i vår tid. Man håper å være først ute med en rekke oppdagelser, deriblant jordlignende eksoplaneter i den beboelige sonen hvor liv kan eksistere – en av de hellige graler innen moderne observasjonsastronomi. Teleskopet vil også drive "stjernearkeologi" i nære galakser og dessuten yte fundamentale bidrag til kosmologien ved å måle egenskapene til de første stjerner og galakser, samt undersøke den mørke materien og den mørke energien. I tillegg til alt dette forbereder astronomene seg på det uventede – nye og uforutsigbare spørsmål vil garantert dukke opp som følge av E-ELTs kommende oppdagelser.

Vitenskapelige mål

Galakser med høy rødforskyvning, stjernedannelse, eksoplaneter, protoplanetariske systemer og en rekke andre mål og studier som bare lar seg gjennomføre med ekstremt store optiske/infrarøde teleskoper.

Live-bilde

Dette bildet av Cerro Armazones, fjelltoppen som skal huse E-ELT, oppdateres hver time på dagtid. Klikk på bildet for større versjon.

Webcam | 08 Nov 2015 21:00 CET
LIVE

Mer om European Extremely Large Telescope

Les videre om teleskopet på disse sidene:

Se traileren

00:00

Last ned traileren i andre formater fra videoarkivet.

Omvisning på Paranal og Cerro Armazones

Virtual Tour of Paranal and Cerro Armazones

Klikk på bildet for en virtuell omvisning på Paranal og Cerro Armazones.

E-ELT

Name: European Extremely Large Telescope
Site: Cerro Armazones
Enclosure: Hemispherical dome
Type: Optical/near-infrared Giant Segmented Mirror Telescope
Optical design: Five-mirror design — three-mirror on-axis anastigmat + two fold mirrors used for adaptive optics
Diameter. Primary M1: 39 m (798 hexagonal 1.4 m mirror segments)
Material. Primary M1: Not decided yet
Diameter. Secondary M2: 4 m
Material. Secondary M2: Not yet known
Diameter. Tertiary M3: 3.75 m
First Light date: 2024
Adaptive Optics: 2.60 m adaptive M4 using 6 Laser Guide Stars
Images of the E-ELT: Link
Press Releases with the E-ELT: Link

The E-ELT will gather 100 000 000 times more light than the human eye, 8 000 000 times more than Galileo's telescope, and 26 times more than a single VLT Unit Telescope. In fact, the E-ELT will gather more light than all of the existing 8–10-metre class telescopes on the planet, combined.