Very Large Telescope

Verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys

LIVE

LIVE-panorama fra Paranal (08 Nov 2015 17:00 CET)

Very Large Telescope (VLT) er flaggskipet til europeisk bakkebasert astronomi nå i starten av det tredje årtusen. Det er verdens mest avanserte optiske instrument og består av fire hovedteleskoper med speil på 8,2 meter i diameter, pluss fire flyttbare hjelpeteleskoper ("Auxiliary Telescopes") med speildiametre på 1,8 meter. Teleskopene kan jobbe sammen og danne et svært interferometer: Very Large Telescope Interferometer (VLTI). Med VLTI kan astronomene se opptil 25 ganger finere detaljer enn med enkeltteleskopene alene. Lysstrålene kombineres i VLTI ved hjelp av et komplisert speilsystem i underjordiske tuneller, der lengden på de ulike lysstrålene ikke må avvike med mer enn en tusendels millimeter. Med en slik presisjon kan VLTI danne bilder med vinkeloppløsning på noen tusendels buesekunder, noe som tilsvarer å kunne skille mellom frontlyktene på en bil plassert på Månen.

De fire 8,2 meter store teleskopene kan også brukes hver for seg. Med en times eksponering er hvert teleskop i stand til å avbilde himmelobjekter helt ned til magnitude 30, dvs. fire milliarder ganger svakere enn det vi kan se med det blotte øye.

De fire hovedteleskopene kalles Antu, Kueyen, Melipal og Yepun.

LIVE webkamera

LIVE

LIVE-bilde av MELIPAL, også kjent som UT3 (08 Nov 2015 17:00 CET)

LIVE

På særdeles klare dager kan den 6739 meter høye vulkanen Llullaillaco sees fra Paranal. Vulkanen ligger hele 190 kilometer unna, på grensen til Argentina. (08 Nov 2015 17:00 CET)

Omvisning på Paranal-observatoriet

Virtual Tour at ESO Very Large Telescope

Klikk på bildet for en virtuell omvisning i og omkring VLT

Besøk Paranal-observatoriet

Teleskoper og instrumenter

VLTs instrumenteringsopplegg er det mest ambisiøse program som noensinne er laget for et enkelt observatorium. Det omfatter vidvinkelkameraer, vanlige kameraer og spektrografer med adaptiv optikk, samt multiobjekts-spektrografer som har høy oppløsning og som dekker et bredt bølgelengdeområde i det elektromagnetiske spektrum – nærmere bestemt fra ultrafiolett (300 nm) til midt-infrarødt (24 µm).

Hovedteleskopene

De 8,2 meter store teleskopene er montert i kompakte, temperaturkontrollerte bygninger som roterer synkront med teleskopene. Konstruksjonen sørger blant annet for å minimere luftturbulens i selve teleskopet, noe som ellers kunne oppstått som følge av variasjoner i temperatur og luftstrømmer.

Det første av de fire hovedteleskopene (Antu) kom i vanlig drift 1. april 1999. I dag er alle hovedteleskopene og hjelpeteleskopene operative.

Hjelpeteleskopene

Selv om hovedteleskopene kan kobles sammen i VLTI, jobber de vanligvis hver for seg. De brukes som interferometer kun i et begrenset antall netter hvert år. De fire 1,8 meter store hjelpeteleskopene – Auxiliary Telescopes (AT) – gjør uansett at VLTI kan være i drift hver eneste natt.

Vitenskap med Very Large Telescope

VLT har som forskningsverktøy en avgjørende rolle innen observasjonell astronomi i dag. Det er det mest produktive bakkebaserte enkeltobservatorium i verden, og observasjonene har resultert i et gjennomsnitt på mer enn én fagfelleevaluert forskningsartikkel per dag. Det har mye av æren for at ESO som helhet nå er verdens mest produktive bakkebaserte observatorium. VLT har banet vei for en ny æra med oppdagelser og har vært først ute i en rekke sammenhenger – f.eks. det første bildet av en eksoplanet (eso0428), sporing av enkeltstjerner i bane rundt Melkeveiens supermassive sorte hull (eso0846) og observasjoner av ettergløden til det fjerneste kjente gammaglimt.

Residenciaen

Det prisvinnende VLT-hotellet, kalt Recidenciaen, fungerte som kulisse i deler av James Bond-filmen Quantum of Solace.

Mer om Very Large Telescope

• Bilder tatt med Very Large Telescope
  • Mer detaljert og teknisk bakgrunnsinformasjon om teleskopet finnes i VLT Whitebook
  • Flere bilder og videoer er tilgjengelig i ESOs multimediearkiv
  • For forskere: mer detaljert informasjon finnes på våre tekniske sider (på engelsk)

VLT-trailer

00:00

Last ned VLT-traileren fra videoarkivet.

VLT

Name: Very Large Telescope
Type: Optical/infrared, with interferometry
Optical design: Ritchey-Chrétien reflector
Material. Primary M1: ZeroDur
Material. Secondary M2: Beryllium
Diameter. Tertiary M3: 1.242 x 0.866 m (elliptical flat)
First Light date: UT1, Antu: 25 May 1998
UT2, Kueyen: 1 March 1999
UT3, Melipal: 26 Jan 2000
UT4, Yepun: 4 September 2000
Adaptive Optics: UT4: Laser Guide Star + NACO
Interferometry: UT maximum 130 m baseline
Images taken with the VLT: Link
Images of the VLT: Link
Press Releases with the VLT: Link

The smallest detail distinguishable with the VLT's adaptive optics system is smaller than the size of a DVD on the International Space Station, as seen from the ground (about 50 milliarcseconds).
Stars form in dense clouds of the interstellar medium, but even in these densest regions the pressure is comparable to the most tenuous vacuum created in a laboratory on Earth. In these clouds, the temperatures are below -200 degrees Celsius.
The Paranal observatory site is so remote that everything needed must be brought in specially. The 60 000 litres of water that are used per day are delivered by truck from Antofagasta.

VLT på Google Maps