Ogłoszenie

ESO pozostaje najefektywniejszym obserwatorium naziemnym na świecie

5 marca 2015

Przegląd wielu recenzowanych artykułów naukowych opublikowanych w roku 2014, korzystających z danych z teleskopów i instrumentów ESO wykazał, że ESO pozostaje najbardziej produktywnym obserwatorium naziemnym. Astronomowie użyli danych obserwacyjnych z ESO do napisania w ostatnim roku 864 recenzowanych publikacji, wyrównując rekord z 2012 roku. Liczba publikacji opublikowanych na podstawie danych ESO w roku 2014 pozostała nawet nieco wyższa nić liczba publikacji opartych od dane z należącego do NASA/ESA Kosmicznego Teleskopu Hubble’a.

Prawie 65% z wszystkich publikacji przypisanych ESO w roku 2014 korzystało z danyc zebranych teleskopem VLT albo interferometrem VLTI. Najbardziej produktywnymi instrumentami VLT w kwestii publikacji są UVES oraz FORS2, a trzecie miejsce zajmuje VIMOS. Dodatkowo GIRAFFE oraz SINFONI wykazują silne trendy wzrostowe.

Teleskop do przeglądów nieba VISTA w Paranal dostarczył danych do prawie dwukrotnie większej liczby publikacji niż w roku 2013. FEROS, SOFI oraz WFI także odnotowały wzrosty, natomiast HARPS pozostaje najefektywniejszym instrumentem w La Silla. Urządzenia umiejscowione w La Silla dostarczyły łącznie danych do ponad 260 publikacji.

Łączna liczba publikacji opartych o europejski czas obserwacyjny Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) wzrosła znacząco do 104 pod koniec 2014 roku.

Teleskop Atacama Pathfinder Experiment (APEX), użytkowany przez ESO na płaskowyżu Chajnantor w chilijskim regionie Atakama – projekt realizowany we współpracy pomiędzy Max Planck Institute for Radio Astronomy, Onsala Space Observatory oraz ESO — odnotował niewielki wzrost w publikacjach ESO od poprzedniego roku, przy czym ponad połowa wszystkich publikacji z tego instrumentu była oparta o czas obserwacyjny ESO.

Metody użyte do uzyskania tych liczb różnią się w różnych obserwatoriach, więc wyniki nie zawsze są dokładnie porównywalne. Jednak rezultaty ESO ciągle znacząco przewyższają każde z pozostałych obserwatoriów naziemnych oraz pozostają lekko przed Kosmicznym Teleskopem Hubble’a.

Wskazuje to na istotny wkład ESO w badania astronomiczne. Opublikowanie statystyk daje pogląd na to, ile pracy naukowej jest prowadzone dzięki danych z pojedynczych obserwatoriów, ale nie wskazują szerszego wpływu na naukę jako całość.

Wyniki raportu zebrano w corocznym zestawieniu Basic ESO Publication Statistics [1] publikowanym przez Bibliotekę ESO i obliczono za pomocą ESO Telescope Bibliography (telbib), bazy danych obejmującej recenzowane publikacje korzystające z danych ESO [2]. ESO czyni wiele wysiłków, aby identyfikować wszystkie recenzowane publikacje, które korzystają z jego danych i uważa bazę telbib za zasadniczo kompletną.

W internecie dostępne są także interaktywne wykresy wybranych statystyk. Pokazują one całą zawartość bazy danych telbib [3], która obejmuje rekordy dla publikacji od roku 1996 do chwili obecnej. Można z niej korzystać do badania wielu aspektów historii publikacji, w tym rozwoju publikacji naukowych korzystających z danych ESO oraz wykorzystania danych archiwalnych.

[1] Basic ESO Publication Statistics