Ogłoszenie

ESOcast 132: Dlaczego astronomowie chcą korzystać z ALMA - Jesteśmy gwiezdnym pyłem!

12 października 2017

W jaki sposób możemy dowiedzieć się więcej na temat pochodzenia życia na Ziemi? Można na przykład zostawić Ziemię i zamiast tego spojrzeć głębiej w kosmos. Atomy, które tworzą nasze ciała mogły powstać tylko w gwiezdnych warunkach wysokiego ciśnienia i wysokiej temperatury. Gdy gwiazdy kończą swój żywot, czasami w spektakularnych wybuchach supernowych, atomy, które wytworzyły są rozsiewane w przestrzeni kosmicznej, gdzie następnie formowana jest kolejna generacja gwiazd i planet. W obłokach, z których powstają gwiazdy i planety, atomy łączą się razem w cząsteczki.

ESOcast 132 opisuje w jaki sposób ALMA może być używana do obserwacji wielu różnych cząsteczek aż do najdalszych zakątków Wszechświata, w tym takich, które są niezbędne dla życia.

Możesz zaprenumerować ESOcasts na iTunes, otrzymywać kolejne odcinki na YouTube lub śledzić nas na Vimeo.

Dostępnych jest wiele innych odcinków ESOcast.

Sprawdź w jaki sposób włączyć napisy w ESOcast, a także wnieść swój wkałd w ich tłumaczenie na wiele języków, albo przetłumacz niniejszy film na YouTube.