Telescoape și instrumente

După cum este prevăzut în convenția sa, misiunea ESO este de a oferi infrastructuri de ultimă generație astronomilor europeni și de a promova și organiza un mediu propice cooperării în domeniul cercetării astronomice. Astăzi, ESO operează unele dintre cele mai mari și mai avansate observatoare din lume amplasate în trei locații din nordul statului Chile: La Silla, Parnal și Chajnantor. Acestea sunt cele mai bune locații din emisfera sudică pentru observații astronomice. Derulând și alte activități, precum dezvoltarea tehnologiei, conferințe și proiecte educaționale, ESO joacă, de asemenea, un rol decisiv în crearea Spațiului European de Cercetare pentru astronomie și astrofizică.

Echipamentul Observatorului Paranal

Very Large Telescope (VLT) din Cerro Paranal este principala locație ESO pentru observațiile în vizibil și infraroșu. Toate cele patru telescoape de 8,2 m în diametru funcționează individual, fiecare cu propria colecție de instrumente.

VLT permite, de asemenea, combinarea luminii celor patru telescoape individuale, lucrând astfel ca un interferometru (denumit Very Large Telescope Interferometer, VLTI). Acesta (VLTI), folosind propriul set de instrumente, atinge o precizie de ordinul miliarcsecundelor la nivelul imaginilor și de ordinul a 10 microarcsecunde în ceea ce privește astrometria. În plus față de telescoapele de 8,2 m în diametru, interferometrul VLT este completat cu patru Telescoape Auxiliare (TA) de 1,8 m în diametru, îmbunătățindu-se astfel rezoluția imaginilor și permițându-se utilizarea telescopului la capacitate maximă pe toată durata anului.

De asemenea, la Paranal mai operează alte două telescoape dedicate captării imaginilor: VLT Survey Telescope (VST, de 2,6 metri în diametru) pentru spectrul vizibil și Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy (VISTA, de 4,1 metri) pentru infraroșu.

Puteți vizualiza poziția telescopului VLT pe Harta Google, alături de o galerie de imagini încărcate de public.

Echipamentul Observatorului La Silla

În cadrul Observatorului La Silla, ESO operează trei telescoape importante: un telescop de 3,6 m, New Technology Telescope (NTT), și telescopul Max-Planck-ESO de 2,2m. Acestea sunt echipate cu instrumente de ultimă generație construite fie în întregime de ESO, fie de consorții externe, cu o contribuție substanțială din partea ESO.

Puteți vizualiza poziția observatorului La Silla pe Harta Google, precum și o galerie de imagini încărcate de public.

APEX (Atacama Pathfinder Experiment) este rodul colaborării dintre Institutul Max Planck pentru Radioastronomie (50%), Observatorul Spațial Onsala — OSO (23%) și Observatorul European de Sud — ESO (27% ) în vederea construirii și operării unei parabolice unice (prototipul unei antene ALMA modificate) pe Llano Chajnator, la 5100 m altitudine. Telescopul a fost livrat de VERTEX Antennentechnik din Duisburg, Germania. APEX dispune de o suită de spectrometre cu heterodină și de camere bolometrice cu câmp larg, ce operează în cea mai mare parte a ferestrelor atmosferice, între 0,2 și 1,4 mm. Telescopul este administrat de ESO.

Puteți vizualiza locația Chajnantor pe Harta Google, alături de o galerie de imagini încărcate de public.

Atacama Large Millimeter/submillimeter Array sau ALMA este o colaborare internațională având ca scop dezvoltarea unui telescop cu design revoluționar, care să studieze universul dintr-un loc aflat la poalele Anzilor chilieni. La început, ALMA va cuprinde 66 de antene de înaltă precizie, care operează la lungimi de undă situate între 0,3 mm și 9,6 mm. Rețeaua principală va conține 50 de antene de 12 metri în diametru, acționând împreună ca un singur telescop — un interferometru. O altă rețea compactă suplimentară, compusă din patru antene de 12 metri, respectiv 12 antene de 7 metri va întregi telescopul. Antenele rețelei ALMA pot fi dispuse în diverse configurații, a căror distanță maximă dintre componente poate varia între 150 de metri și 16 kilometri; astfel, rețeaua va avea o capacitate de „zoom” formidabilă. Corelatorul ALMA, un calculator specializat ce adună și combină informația recepționată de la antene, va efectua o uimitoare procesare de 16 000 de milioane de milioane (1,6 × 1016) de operații pe secundă.

Rețeaua ALMA se va finaliza în 2013, însă observații preliminare vor putea fi făcute încă din 2011, folosind doar o parte a antenelor. Proiectul ALMA este un parteneriat între Europa, America de Nord și Asia de Est în cooperare cu Republica Chile. ESO este partenerul european în cadrul proiectului.

Pentru mai multe informații, consultați pagina web ALMA.