eso1504sr — Foto izdanje

VISTA neometano posmatra kroz Mlečni put

Najnoviji snimak teleskopa VISTA otkriva nove i udaljene promenljive zvezde

4. februar 2015.

Najnovija slika koju je snimio teleskop Južne evropske opservatorije VISTA otkriva poznatu Trifid maglinu u novom svetlu. Posmatrajući infracrveni deo spektra svetlosti, astronomi mogu da gledaju kroz centalne delove Mlečnog ispunjene prašinom i da otkriju mnoge prethodno skrivene objekte. U ovom malom istraživanju, astronomi su otkrili dve do sada nepoznate i veoma udaljene Cefeide, promenljive zvezde, koje se nalaze iza oblasti poznate kao Trifid maglina. Ove zvezde predstavljaju prve ovakve objekte koji su pronađeni u centralnoj ravni Mlečnog puta, tačno iza centralntralnog, gusto nastanjenog dela galaksije.

Kao jedan od glavnih instrumenata za pretraživanje južnog neba, teleskop VISTA na ESO Paranal opservatoriji u Čileu, vrši mapiranje centralnih delova Mlečnog puta u infracrvenoj svetlosti, kako bi otkrila nove,skrivene objekte. Istraživanje poznao kao VVV (engl. VISTA Variables in the Via Lactea) iznova i iznova posmatra iste predele neba u potrazi za objektima čiji sjaj se menja tokom vremena.

Mali deo ovog velikog istraživanja, koristi se kako bi se sačinile nove slike poznatog nebeskog objekta Mesje 20, poznatijeg pod imenom Trifid maglina. Ovaj objekat nosi ime zbog tamnih, prašnjastih delova, koji ga dele u tri zasebna dela, kada ga posmatramo teleskopom.

Poznate slike magline Trifid snimljene su u vidljivoj svetlosti, u kojoj maglina sjaji blještavo u nijansama roze, zbog jonizovanog vodonika, i nijansama plave, koja potiče od rasute svetolsti mladih, vrelih zvezda. Veliki oblaci prašine koji apsorbuju svetlost takođe se vide na slici. Ali, sniamk koji je načinila VISTA u infracrvenoj svetlosti je sasvim drugačiji. Maglina kao da predstavlja blagi obris onoga što je u vidljivoj svetlosti. Oblaci prašine su manje vidljivi, a sjaj jonizovanog vodonika jedva da je uočjiv. Trostruki objekat jedva da se razaznaje.

Na novoj slici pojavljuju se do sada neviđene panorame, koje kao da žele da nadomeste nedostatak prelepog prizora sa snimaka u vidljivoj svetlosti. Gusti oblaci prašine u disku naše Galaksije koji apsorbuju vidljivu svetlost, omogućavaju prolaz infracrvenoj svetlosti koju VISTA može da “vidi”. VISTA čak može da vidi mnogo dalje od same Trifid magline i da detektuje objekte sa druge strane Galaksije, koje nismo mogli da vidimo ranije.

Ova slika sasvim slučajno otkriva iznenađenja kojima se možete nadati kada snimate u infracrvenoj svetlosti. Naime, na prividno maloj blizini od Trifid magline, viđeno na nebu, a u stvarnosti na oko sedam puta većoj udaljenosti [1], novootkriveni par promenljivih zvezda otkriven je u setu podataka do kojih je došla VISTA. Ovo su Cefeide, tip promenljivih zvezda koje su nestabilne i kojima se polako pojačava i slabi sjaj. Ovaj par zvezda, za koje astronomi smatraju da su najsjajniji članovi jata zvezda, jedine su Cefeide koje su do sada otkrivene u blizini glavne ravni naše Galaksije, ali na suptortnoj strani od mesta gde je naša planeta. Sjaj im se menja tokom perioda od 11 dana.

Beleške

[1] Maglina Trifid nalazi se na 5200 svetlosnih godina od Zemlje, centar Mečnog puta na oko 27 000 svetlosnih godina od nas u istom smeru, a novootkrivene Cefeide su na udaljenosti od 37 000 svetlosnih godina.

Više informacija

Ovi rezultati predstavljeni su u naučnom radu “Discovery of a Pair of Classical Cepheids in an Invisible Cluster Beyond the Galactic Bulge”, I. Dekany et al., nedavno objavljenom u časopisu Astrophysical Journal Letters.

Tim čine: I. Dékány (Millennium Institute of Astrophysics, Santiago, Chile; Universidad Católica de Chile, Santiago, Chile), D. Minniti (Universidad Andres Bello, Santiago, Chile; Millennium Institute of Astrophysics; Center for Astrophysics and Associated Technologies; Vatican Observatory, Vatican City State, Italy), G. Hajdu (Universidad Católica de Chile; Millennium Institute of Astrophysics), J. Alonso-García (Universidad Católica de Chile; Millennium Institute of Astrophysics), M. Hempel (Universidad Católica de Chile), T. Palma (Millennium Institute of Astrophysics; Universidad Católica de Chile;), M. Catelan (Universidad Católica de Chile; Millennium Institute of Astrophysics), W. Gieren (Millennium Institute of Astrophysics; Universidad de Concepción, Chile) i D. Majaes (Saint Mary's University, Halifax, Canada; Mount Saint Vincent University, Halifax, Canada).

ESO je najistaknutija međunarodna astronomska organizacija u Evropi i najproduktivnija zemaljska opservatorija na svetu. Podržava je 16 zemalja članica: Austrija, Belgija, Brazil, Češka, Danska, Francuska, Finska, Nemačka, Italija, Holandija, Poljska, Portugal, Španija, Švedska, Švajcarska i Velika Britanija. ESO sprovodi vrlo ambiciozan program fokusiran na dizajn, izgradnju i upravljanje najmoćnijim astronomskim opservatorijama na Zemlji, koje će omogućiti značajna naučna otkrića. Takođe, ESO ima vodeću ulogu u promovisanju i organizovanju saradnje u oblasti astronomskih istraživanja. ESO vodi tri jedinstvene posmatračke lokacije u Čileu: La Sija, Paranal i Šahnantor. Na Paranalu, ESO upravlja Veoma velikim teleskopom, najnaprednijim teleskopom na svetu u oblasti vidljive svetlosti, a rukovodi i teleskopima za pregled neba. VISTA radi u oblasti infracrvene svetlosti i najveći je teleskop za pregled neba na svetu, dok je VST najveći teleskop dizajniran da sprovodi pretraživanja neba isključivo u oblasti vidljive svetlosti. ESO je evropski partner na revolucionarnom projektu ALMA, najvećoj astronomskoj opservatoriji današnjice. Na vrhu Sero Armazones, nedaleko od Paranala, ESO gradi 39-metarski Evropski izuzetno veliki teleskop, koji će postati “najveće svetsko oko upereno ka nebu”.

Linkovi