eso1506sr — Naučno saopštenje

Neobičan slučaj nestalog braon patuljka

Novi instrument SPHERE u punom sjaju

18. februar 2015.

Najnoviji instrument SPHERE koji se nalazi na ESO Veoma velikom teleskopu naučnici su koristili kako bi pronašli braon patuljke za koje se pretpostavljalo da kruže oko neobične dvostruke zvezde V471 Tauri. SPHERE je naučnicima do sada dao najbolji uvid u okruženje ovih interesantnih objekata, a ono što su zapravo otkrili je - ništa. Neočekivano odsustvo ovih braon patuljaka, čije postojanje su naučnici predviđali s velikom sigurnošću, znači da je konvencionalno objašnjenje za ponašanje V471 Tauri pogrešno. Ovaj neočekivani rezultat je predstavljen u prvom naučnom radu koji se zasniva na posmatranjima instrumenta SPHERE.

Par zvezda se može sastojati od dve normalne zvezde s malim razlikama u masi. Kada zvezda veće mase ostari i počne da se širi u fazi crvenog džina, materijal sa nje se prebacuje na drugu zvezdu i završava tako što kruži oko obe zvezde u formi gasovitog omotača. Kada ovaj oblak nestane, dve zvede se više približe i formiraju vrlo blizak par, od kojih je jedan beli patuljak, a drugi obična zvezda [1].

Jedan takav zvezdani par naziva se V471 Tauri [2]. Član je zvezdanog jata Hyades u sazvežđu Bika i procenjuje se da se nalazi na udaljenosti od oko 163 svetlosne godine od Zemlje i da je star oko 600 miliona godina. Pomenute zvezde se nalaze veoma blizu i obiđu jedna drugu svakih 12 časova. Dva puta tokom obilaska, zvezda prođe ispred one druge – što dovodi do stalnih promena u sjaju ovog para, posmatrano sa Zemlje, dok jedna drugu pomračuju.

Tim astronoma koji predvodi Adam Hardi (Universidad Valparaíso, Valparaíso,Čile) prvo je koristio sistem ULTRACAM sa ESO Teleskopa nove tehnologije, kako bi veoma precizno merio promene u sjaju. Vreme pomračenja mereno je veoma precizno sa preciznošću koja se meri sekundama – veliki pomak u odnosu na prethodna merenja.

Pomračenje zvezda se nisu dešavala uvek istovremeno, ali se ovo vrlo lepo moglo objasniti braon patuljkom koji orbitira oko pomenute dve zvezde, a čiji je gravitacioni uticaj vršio pometnju. Takođe, pronašli su i tragove da u sistemu zaista postoji manji pratilac.

Do sada je, međutim, bilo nemoguće snimiti braon patuljka slabašnog sjaja koji se pritom nalazi blizu veoma sjajnih zvezda. Međutim, preciznost novog instrumenta SPHERE na ESO Veoma velikom teleskopu omogućila je naučnicima da po prvi put snime deo neba u kojem se očekivao braon patuljak. Međutim, naučnici nisu uspeli ništa da vide, iako su slike visoke rezolucije SPHERE instrumenta trebale da oktriju objekat ako stvarno postoji [3].

“Postoji mnogo radova koji sugerišu postojanje objekat akoji kruže jedan oko drugog. ali naši rezultati su dokaz koji ukazuje suprostono i protivi se ovoj hipotezi”, zapaža Adam Hardi.

Ako ne postoji orbitirajući objekat, šta uzrokuje  čudnovate promene u orbitaa binarnog sistema? Nekolio teroija se predlaže i do su neke od njih opovrgnute, moguće je da su ovi efekti prisutni zbog uticaja koje ima promenljivo magnetno polje u većoj zvezdi [4] , u neku ruku slične manjim promenama koje se vide na Suncu.

“Studija poput ove bila je neophodna godinama, ali je jedino postala moguća tek nakon što je novi instrument SPHERE bio instaliran. Ovo je način na koji nauka funkcioniše: opservacije uz pomoć novih tehnologija  mogu ili da potvrde ili da opovrgnu ideje. Ovo je odličan način da se započne “život” novog instrumenta”, dodaje Adam Hardi.

Beleške

[1] Ovi praovi su poznati i pod imenom: post-common-envelope binaries.

[2] Ovaj naziv znači da je ovo 471. promenjiva zvezda (ili kako e detaljnija analiza pokazala, dvostruka zvezda) koja je identifikovana u sazvežđu Bika.

[3] Slike dobijene uz pomoć instrumenta SPHERE su toliko precizne da bi mogle da otkriju braon patuljke koji su i do 70 000 puta manje sjajni od centralne zvezde i na rastojanju od 0.26 lučne sekunde. Braon patuljak koji su naučnici sugerisalui u ovom slučaju je trebao da bude mnogo sjajniji.

[4] Ovaj efekat se nalazi Applegate mehanizam i rezultira redovnim promenana u obliku zvezde, što može da dovede do promena u privodnom sjaju  dvostrukog sistema zvezda, posmatrano sa Zemlje.

Više informacija

Istraživanje je prezentovano u radu: “The First Science Results from SPHERE: Disproving the Predicted Brown Dwarf around V471 Tau”, A. Hardy et al. i objavljen je u časopisu Astrophysical Journal Letters  18. februara 2015.

Tim čine: A. Hardy (Universidad Valparaíso, Valparaíso, Chile; Millennium Nucleus "Protoplanetary Disks in ALMA Early Science", part of the Millennium Science Initiative Program, Universidad Valparaíso), M.R. Schreiber (Universidad Valparaíso), S.G. Parsons (Universidad Valparaíso), C. Caceres (Universidad Valparaíso), G. Retamales (Universidad Valparaíso), Z. Wahhaj (ESO, Santiago, Chile), D. Mawet (ESO, Santiago, Chile), H. Canovas (Universidad Valparaíso), L. Cieza (Universidad Diego Portales, Santiago, Chile; Universidad Valparaíso), T.R. Marsh (University of Warwick, Coventry, United Kingdom), M.C.P. Bours (University of Warwick), V.S. Dhillon (University of Sheffield, Sheffield, United Kingdom) i A. Bayo (Universidad Valparaíso).

ESO je najistaknutija međunarodna astronomska organizacija u Evropi i najproduktivnija zemaljska opservatorija na svetu. Podržava je 16 zemalja članica: Austrija, Belgija, Brazil, Češka, Danska, Francuska, Finska, Nemačka, Italija, Holandija, Poljska, Portugal, Španija, Švedska, Švajcarska i Velika Britanija. ESO sprovodi vrlo ambiciozan program fokusiran na dizajn, izgradnju i upravljanje najmoćnijim astronomskim opservatorijama na Zemlji, koje će omogućiti značajna naučna otkrića. Takođe, ESO ima vodeću ulogu u promovisanju i organizovanju saradnje u oblasti astronomskih istraživanja. ESO vodi tri jedinstvene posmatračke lokacije u Čileu: La Sija, Paranal i Šahnantor. Na Paranalu, ESO upravlja Veoma velikim teleskopom, najnaprednijim teleskopom na svetu u oblasti vidljive svetlosti, a rukovodi i teleskopima za pregled neba. VISTA radi u oblasti infracrvene svetlosti i najveći je teleskop za pregled neba na svetu, dok je VST najveći teleskop dizajniran da sprovodi pretraživanja neba isključivo u oblasti vidljive svetlosti. ESO je evropski partner na revolucionarnom projektu ALMA, najvećoj astronomskoj opservatoriji današnjice. Na vrhu Sero Armazones, nedaleko od Paranala, ESO gradi 39-metarski Evropski izuzetno veliki teleskop, koji će postati “najveće svetsko oko upereno ka nebu”.

Linkovi