eso1611sr-latn — Foto izdanje

Najdetaljnija slika protoplanetarnog diska sa ALMA teleskopa

Dokaz o formiranju planete na orbiti sličnoj Zemljinoj u blizini mlade zvezde

31. mart 2016.

Ova nova slika sa Atakama velikog milimetarskog/submilimetarskog teleskopa (engl. Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA)) prikazuje najfinije detalje snimljenog diska iz kojeg se formiraju zvezde u okolini zvezde slične Suncu, pod imenom TW Hydrae. Otkriva nam i interesantan "procep" na udaljenosti od zvezde kolika je udaljenost Zemlje od Sunca, što ukazuje na mogućnost formiranja mlade verzije naše planete, ili pak masivnije super-Zemlje, baš na ovom mestu.

Zvezda TW Hydrae je popularna "meta" astronomskih istraživanja zbog svoje blizine Zemlji (nalazi se na oko 175 svetlosnih godina udaljenosti) i njenog statusa veoma mlade zvezde (oko 10 miliona godina starosti). Takođe, okrenuta je spreda Zemlji. Ovakvi uslovi omogućuju astronomima redak, nedistortovan pogled ka celokupnom protoplanetarnom disku u okolini zvezde.

"Prethodne studije optičkim i radio teleskopima potvrđuju da TW Hydrae poseduje veoma uočljiv disk sa karakterstikama koje ukazuju na početak formiranja planeta," izjavio je Šon Andreus, sa Harvard-Smitsonian centra za astrofiziku, Kejmbridž, Masačusets i prvi autor rada koji je danas objavljen u časopisu Astrophysical Journal Letters. "Nove ALMA slike prikazuju disk sa do sada neviđenim detaljima, otkrivajući seriju koncentričnih svetlih diskova i tamnih procepa, uključujući i intrigantne osobine koje ukazuju na formiranje planeta na orbiti sličnoj Zemljinoj."

Drugi uočljivi procepi koji se mogu videti na novim slikama nalaze se na 3 milijarde i 5 milijardi kilometara od centralne zvezde, slično udaljenostima Urana i Plutona od Sunca u Sunčevom sisemu. Oni su takođe najverovatnije razultat "slepljivanja" čestica u cilju formiranja planeta, koje zatim "počiste" orbite od prašine i gasa, što ostavlja ostatak materijala raspoređenim u lepo definisane trake.

Za dobijanje novih TW Hydrae posmatranja, astronomi su snimali slabu radio emisiju koja potiče od zrna prašine milimetarskog prečnika u disku, otkrivajući detalje reda veličine udaljenosti Zemlje od Sunca (150 miliona kilometara). Ovakva detaljna posmatranja moguća su zahvaljujući veoma velikoj rezoluciji teleskopa u konfiguraciji duge osnovice (engl. long baseline). Kada su ALMA-ini teleskopi na maksimalnog udaljenosti, do 15 kilometara, zajedno mogu da razlože sliku do finih detalja. "Ovo je slika protoplanetarnog diska najbolje rezolucije do sada sa ALMA-e i skoro neće biti prevaziđena", rekao je Andreus [1].

"TW Hydrae je veoma posebna zvezda. Poseduje nama najbliži protoplanetarni disk i moguće je da je sličan Sunčevom sistemu tada je bio samo 10 miliona godina star", dodaje koautor Dejvid Vilner, takođe sa Harvard-Smitsonijan centra za astrofiziku.

Ranija ALMA-ina posmatranja drugog sistema, HL Tauri, pokazuju da i mnogo mlađi, tek milion godina stari, protoplanetarni diskovi mogu imati karakteristike koje ukazuju na formiranje zvezda. Proučavanjem starijeh TW Hydrae diska, astronomi se nadaju boljem razumevanju evolucije naše planete, te izgledima da se slični sistemi formiraju širom Mlečnog puta.

Astronomi sada žele da saznaju koliko česte ovakve pojave u diskovima u okolini drugih mladih zvezda i kako se menjaju sa vremenom i u zavisnosti od uslova okoline.

[2]

Beleške

[1] Ugaona razolucija slika HL Tauri je slična rezoluciji slika novih posmatranja, ali kako je TW Hydrae mnogo biža zemlji, vidi se više detalja.

[2] Tekst je prevela Jovana Petrović, Prirodno-matematički fakultet Novi Sad, Departman za fiziku; Matematički fakultet Beograd, Katedra za astronmiju.

Više informacija

Ovo istraživanje je prezentovano u radu pod imenom "Ringed Substructure and a Gap at 1 AU in the Nearest Protoplanetary Disk", autora S.M. Andrews et al., koji će biti objavljen u časopisu Astrophysical Journal Letters.

Tim čine:Sean M. Andrews (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, Cambridge, Massachusetts, USA), David J. Wilner (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, Cambridge, Massachusetts, USA) , Zhaohuan Zhu (Princeton University, Princeton, New Jersey, USA), Tilman Birnstiel (Max-Planck-Institut für Astronomie, Heidelberg, Germany), John M. Carpenter (Joint ALMA Observatory, Santiago, Chile), Laura M. Peréz (Max-Planck-Institut für Radioastronomie, Bonn, Germany), Xue-Ning Bai (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, Cambridge, Massachusetts, USA), Karin I. Öberg (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, Cambridge, Massachusetts, USA), A. Meredith Hughes (Wesleyan University, Van Vleck Observatory, Middletown, USA), Andrea Isella (Rice University, Houston, Texas, USA) and Luca Ricci (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, Cambridge, Massachusetts, USA).

Teleskop ALMA je partnerski poduhvat Evrope, Severne Amerike i istočne Azije, u saradnji sa Republikom Čile. ALMA-u finansira ESO u Evropi, Američka nacionalna naučna fondacija  (National Science Foundation, NSF) u Severnoj Americi, u saradnji sa Nacionalnim istraživačkim odborom Kanade (National Research Council of Canada, NRC) i Nacionalni naučni odbor Tajvana (National Science Council of Taiwan NSC) i Nacionalni institut za prirodne nauke (National Institutes od Natural Sciences, NINS) u istočnoj Aziji u saradnji sa Kineskom akademijom (Academia Sinica) na Tajvanu. Izgradnju i rad teleskopa ALMA omogućio je ESO u Evropi, Nacionalna radio-astronomska opservatorija (National Radio Astronomi Observatory, NRAO) u Severnoj Americi, kojom upravljaju Ujedinjeni univerziteti (Associated Universities, Inc. AUI) i Nacionalna astronomska opservatorija Japana (National Astronomical Observatory of Japan, NAOJ). Ujedinjena opservatorija ALMA (Joint ALMA Observatory, JAO), pruža jedinstveno vođstvo i rukovođenje izgradnjom, puštanjem u rad i funkcionisanjem ALMA-e.

ESO je najistaknutija međunarodna astronomska organizacija u Evropi i najproduktivnija zemaljska opservatorija na svetu. Podržava je 16 zemalja članica: Austrija, Belgija, Brazil, Češka, Danska, Francuska, Finska, Nemačka, Italija, Holandija, Poljska, Portugal, Španija, Švedska, Švajcarska i Velika Britanija. ESO sprovodi vrlo ambiciozan program fokusiran na dizajn, izgradnju i upravljanje najmoćnijim astronomskim opservatorijama na Zemlji, koje će omogućiti značajna naučna otkrića. Takođe, ESO ima vodeću ulogu u promovisanju i organizovanju saradnje u oblasti astronomskih istraživanja. ESO vodi tri jedinstvene posmatračke lokacije u Čileu: La Sija, Paranal i Šahnantor. Na Paranalu, ESO upravlja Veoma velikim teleskopom, najnaprednijim teleskopom na svetu u oblasti vidljive svetlosti, a rukovodi i teleskopima za pregled neba. VISTA radi u oblasti infracrvene svetlosti i najveći je teleskop za pregled neba na svetu, dok je VST najveći teleskop dizajniran da sprovodi pretraživanja neba isključivo u oblasti vidljive svetlosti. ESO je evropski partner na revolucionarnom projektu ALMA, najvećoj astronomskoj opservatoriji današnjice. Na vrhu Sero Armazones, nedaleko od Paranala, ESO gradi 39-metarski Evropski izuzetno veliki teleskop, koji će postati “najveće svetsko oko upereno ka nebu”.

Linkovi