eso1615sr-latn — Naučno saopštenje

Tri potencijalno naseljive planete u okolini veoma hladne patuljaste zvezde

Najbolje mesto za potragu za životom van Sunčevog sistema

2. maj 2016.

Astronomi su koristeći TRAPPIST teleskop na ESO La Sija opservatoriji, otkrili tri planete koje orbitiraju oko veoma hladne patuljaste zvezde, na 40 svetlosnih godina udaljenosti od Zemlje. Ove planete imaju veličine i temperature slične Venerinoj i Zemljinoj i najbolje su mete do sada pronađene za potragu za životom van Sunčevog sistema. One su prve planete ikada otkrivene u orbitama oko tako male zvezde slabog sjaja. Novi rezultati će biti objavljeni u časopisu Nature 2. maja 2016.

Tim astronoma pod vođstvom Michaël Gillon, sa Institut d’Astrophysique et Géophysique at the University of Liège u Belgiiji, koristio je Belgijski teleskop TRAPPIST [1] radi posmatranja zvezde 2MASS J23062928-0502285, poznate kao TRAPPIST-1.Došli su do zaključka da ova hladna zvezda slabog sjaja, varira u sjaju u regularnim intervalima vremena, što je indikator da se nekoliko objekata nalazi ispred ove zvezde kada je posmatramo sa Zemlje [2]. Detaljna analiza je pokazala da su na ovom mestu prisutne tri planete, po veličini slične Zemlji.

TRAPPIST-1 je veoma hladan patuljak - mnogo hladniji i crveniji od Sunca, tek nešto veći od Jupitera. Ovakve zvezde su dosta zastupljene u Mlečnom putu i veoma dugoživeće, ali ovo je prvi put da se oko takve zvezde detektovala i planeta. Iako je veoma blizu Zemlje, ova zvezda je toliko bleda i crvena da bi bila vidljiva golim okom ili čak pomoću amaterskih teleskopa. Nalazi se u sazvežđu Vodolije.

Emmanuël Jehin, koautor studije je ushićeno izjavio: "Ovo je zaista promena u paradigmi u smislu planetskih populacija i putu ka pronalaženju života u svemiru. Do sada je postojanje ovih "crvenih svetova" koji orbitiraju oko veoma hladnih patuljaka bilo čisto teorijsko, ali sada smo našli ne samo jednu usamljenu planetu oko takve blede crvene zvezde već ceo sistem od čak tri planete!"

Michaël Gillon, vodeći autor studije, tokom prezentovanja istraživanja, objasnio je važnost ovih otkrića: "Zbog čega se trudimo da detektujemo planete slučne Zemlji oko najmanjih i najhladnijih zvezda u našem komšiluku? Razlozi su jednostavni: sistemi oko ovakvih malih zvezda su jedina mesta na kojima možemo detektovati život na vansolarnoj planeti sličnoj Zemlji sa našom trenutnom tehnologijom. Stoga, ako želimo da nađemo život negde drugde u svemiru, ovo je mesto na kom trebamo da tražimo".

Astronomi će tražiti tragove života proučavajući efekte koje atmosfera planete u tanzitu ima na svetlost koja stiže do Zemlje- Za planete koje su po veličini slične Zemlji koje orbitiraju oko većine običnih zvezda ovaj mali efekat je ugušen zvezdanom svetlošću. Samo u slučaju veoma hladnog i bledog patuljka kao što je TRAPPIST-1, ovaj efekat je dovoljno jak da bi mogao biti detekovan.

Naknadna posmatranja većim teleskopima kao što je instrument HAWK-I na ESO-ovom 8-metarskom Veoma velikom teleskopu u Čileu, su pokazala da su planete koje orbitiraju oko zvezde TRAPPIST-1 veličine uporedive sa Zemljinom. Dve imaju orbitalni period od 1.5 i 2.4 dana, respektivno, dok treća ima nešto lošije određen period u opsegu od 4.5 do 73 dana.

"Sa tako kratkim orbitalnim periodima, ove planete su od 20 do 100 puta bliže svojoj zvezdi nego što je Zemlja Suncu. Struktura ovog planetskog sistema je sličnija u skalama sistemu Jupiterovih satelita nego što je Sunčevom sistemu", objašnjava Michaël Gillon.

Iako orbitiraju veoma blizu zvezde, dve unutrašnje planete dobijaju tek 4 i dva puta više zračenja od Zemlje, jer je njihova zvezda domaćin mnogo slabijeg sjaja od Sunca. Ova činjenica znači da se nalaze bliže zvezdi od naseljive zone za ovaj sistem, iako je moguće da imaju naseljive regione na svojoj površini. Treća, spoljašnja planeta još uvek nije dobro proučena, ali je moguće da dobija manje zračenja nego Zemlja, što i dalje može biti dovoljno da se nađe u naseljivoj zoni.

"Zahvaljujući nekolicini velikih teleskopa koji se trenutno grade, kao što su ESO-ov ELT i NASA/ESA/CSA James Webb svemirski teleskop koji će biti lansiran 2018. godine, uskoro ćemo biti u poziciji da proučavamo sastav atmosfera ovih planeta i potražimo u njima vodu, a zatim i tragove biološke aktivnosti. Ovo je veliki korak unapred u potrazi za životom u svemiru", zaključio je Julien de Wit, koautor sa MIT insituta u Americi.

Ovo istraživanje otvara nova vrata u lovu na vansolarne planete, jer je oko 15% zvezda koje su u blizini Sunca upravo ovog tipa - hladni patuljci, te služi i kao podsetnik da je potraga za vansolarnim planetama sada ušla u fazu nalazaka potencijalno naseljivih planeta sličnih Zemlji. TRAPPIST katalog je prototip ambicioznijeg projekta pod imenom SPECULOOS koji će biti instaliran na ESO Paranal opservatoriji [3].

[4]

Beleške

[1] TRAPPIST (the TRAnsiting Planets and PlanetesImals Small Telescope) is a Belgian robotic 0.6-metre telescope operated from the University of Liège and based at ESO’s La Silla Observatory in Chile. It spends much of its time monitoring the light from around 60 of the nearest ultracool dwarf stars and brown dwarfs (“stars” which are not quite massive enough to initiate sustained nuclear fusion in their cores), looking for evidence of planetary transits.The target in this case, TRAPPIST-1, is an ultracool dwarf, with about 0.05% of the Sun’s luminosity and a mass of about 8% that of the Sun.

[2] This is one of the main methods that astronomers use to identify the presence of a planet around a star. They look at the light coming from the star, to see if some of the light is blocked as the planet passes in front of its host star on the line of sight to Earth — transits the star, as astronomers say. As the planet orbits around its star, we expect to see regular small dips in the light coming from the star as the planet moves in front of it.

[3] SPECULOOS is mostly funded by the European Research Council and led also by the University of Liège. Four 1-metre robotic telescopes will be installed at the Paranal Observatory to search for habitable planets around 500 ultra-cool stars over the next five years.

[4] Tekst je prevela Jovana Petrović, Prirodno-matematički fakultet Novi Sad, Departman za fiziku; Matematički fakultet Beograd, Katedra za astronmiju.

Više informacija

Ovo istraživanje je predstavljeno u radu: “Temperate Earth-sized planets transiting a nearby ultracool dwarf star”, autora M. Gillon et al., objavljenog u časopisu Nature.

Tim čine: M. Gillon (Institut d’Astrophysique et Géophysique, Université de Liège, Belgium), E. Jehin (Institut d’Astrophysique et Géophysique, Université de Liège, Belgium), S. M. Lederer (NASA Johnson Space Center, USA), L. Delrez (Institut d’Astrophysique et Géophysique, Université de Liège, Belgium), J. de Wit (Department of Earth, Atmospheric and Planetary Sciences, Massachusetts Institute of Technology, USA), A. Burdanov (Institut d’Astrophysique et Géophysique, Université de Liège, Belgium), V. Van Grootel (Institut d’Astrophysique et Géophysique, Université de Liège, Belgium), A. J. Burgasser (Center for Astrophysics and Space Science, University of California, San Diego, USA and Infrared Telescope Facility, operated by the University of Hawaii), C. Opitom (Institut d’Astrophysique et Géophysique, Université de Liège, Belgium), A. H. M. J. Triaud (Cavendish Laboratory, Cambridge, UK), B-O. Demory (Cavendish Laboratory, Cambridge, UK), D.K. Sahu (Indian Institute of Astrophysics, Bangalore, India), D. B. Gagliuffi (Center for Astrophysics and Space Science, University of California, San Diego, USA and Infrared Telescope Facility, operated by the University of Hawaii), P. Magain (Institut d’Astrophysique et Géophysique, Université de Liège, Belgium) and D. Queloz (Cavendish Laboratory, Cambridge, UK).

ESO je najistaknutija međunarodna astronomska organizacija u Evropi i najproduktivnija zemaljska opservatorija na svetu. Podržava je 16 zemalja članica: Austrija, Belgija, Brazil, Češka, Danska, Francuska, Finska, Nemačka, Italija, Holandija, Poljska, Portugal, Španija, Švedska, Švajcarska i Velika Britanija. ESO sprovodi vrlo ambiciozan program fokusiran na dizajn, izgradnju i upravljanje najmoćnijim astronomskim opservatorijama na Zemlji, koje će omogućiti značajna naučna otkrića. Takođe, ESO ima vodeću ulogu u promovisanju i organizovanju saradnje u oblasti astronomskih istraživanja. ESO vodi tri jedinstvene posmatračke lokacije u Čileu: La Sija, Paranal i Šahnantor. Na Paranalu, ESO upravlja Veoma velikim teleskopom, najnaprednijim teleskopom na svetu u oblasti vidljive svetlosti, a rukovodi i teleskopima za pregled neba. VISTA radi u oblasti infracrvene svetlosti i najveći je teleskop za pregled neba na svetu, dok je VST najveći teleskop dizajniran da sprovodi pretraživanja neba isključivo u oblasti vidljive svetlosti. ESO je evropski partner na revolucionarnom projektu ALMA, najvećoj astronomskoj opservatoriji današnjice. Na vrhu Sero Armazones, nedaleko od Paranala, ESO gradi 39-metarski Evropski izuzetno veliki teleskop, koji će postati “najveće svetsko oko upereno ka nebu”.

Linkovi