Meddelande

Tio fascinerande paradoxer om universum

27 maj 2020

ESO:s teleskop är på jakt efter svaren på några av de största och mest fundamentala av universums mysterier. De bidrar ständigt till ökande kunskaper, även om 95 % av universum är omöjligt att nå med direkta observationer. Ju längre ut i universum vi blickar med våra teleskop, desto mer upptäcker vi, och desto bättre blir förståelsen om universums struktur, innehåll och fysiska lagar. Men fortfarande finns många frågor som vi inte har svar på.

Genom att jämföra nya observationer med teorier har vi upptäckt underliga och surrealistiska paradoxer om verkligheten omkring oss. De handlar till exempel om vad universum består av, hur många universa det finns, och vad tid egentligen är.

I denna ESOcast undersöker vi tio av de mest fascinerande paradoxerna om vårt universum och de frågor de väcker.

Du kan prenumerera på ESOcasts på iTunes eller se ytterligare avsnitt på YouTube. Många ESOcasts kan också ses i ESO:s eget arkiv.

Läs mer om hur du kan se och bidra till undertexter i ESOcasts på många språk, eller hur du översätter denna video på YouTube.

Om meddelandet