Pressmeddelande

Upplysning ur mörka moln

31 januari 2018

Upplyst av nyfödda stjärnor slingrar sig ett mörkt moln av kosmiskt damm över denna spektakulära vidvinkelbild. I det tätpackade, avlånga molnet bildas nya stjärnor i ett område som kallas Lupus 3. Här föds bländande, heta stjärnor ur sammanstörtande massor av gas och stoft. Denna bild, den mest detaljerade hittills av området, skapades från bilder som tagits med kartläggningsteleskopet VST och med MPG/ESO:s 2,2-metersteleskop.

Stjärnfabriken Lupus 3 ligger bara 600 ljusår från jorden i stjärnbilden Skorpionen. Den utgör en del av ett större molnkomplex, Lupusmolnen, som fått sitt namn från den närliggande stjärnbilden Vargen (på latin Lupus). Molnen påminner om rök som svallar över en bakgrund av miljontals stjärnor, men i själva verket bildar de en så kallad mörk nebulosa.

Nebulosor är de vidsträckta sjok av gas, stoft och damm som delvis fyller rymden mellan stjärnorna. De kan sträcka sig över hundratals ljusår. Många nebulosor är spektakulärt upplysta av heta stjärnors intensiva strålning, men de mörka nebulosorna fungerar iställer som slöjor som skyler himlakropparna inuti dem. De kallas även absorptionsnebulosor, därför att de består av kalla, täta stoftpartiklar som absorberar och sprider ljus som passerar genom molnen.

Bland de mest kända mörka nebulosor är några som är tillräckligt stora för att kunna ses med blotta ögat mot Vintergatans ljusa fond, till exempel Kolsäcken och det mörka stråket som sträcker sig mellan stjärnbilderna Svanen och Skytten som kallas Great Rift (Stora revan) på engelska.

Lupus 3 har en oregelbunden, lite ormlik form på himlen. I den här bilden framträder den som ett område fylld av kontraster, med tjocka, mörka spår bland de bländande ljusa blåa stjärnor i mitten. Som de flesta mörka nebulosor är Lupus 3 ett område där stjärnor håller på att bildas. Här finns framförallt protostjärnor och mycket unga stjärnor. När förtätningar i nebulosan störs utifrån börjar de krympa ihop under gravitationskraftens inflytande. Trycket ökar, temperaturen höjs och i de extrema förhållanden i mitten av det kollapsande molnet föds en protostjärna.

De två ljusstarka stjärnorna i bildens mitt har gått igenom denna process. Tidigare blockerades deras strålning till största del av värdnebulosans tjocka slöjor, synlig bara för teleskop som är känsliga för infrarött ljus och radiostrålning. Allt eftersom de blev varmare och ljusare blev deras stjärnvindar och intensiva strålning tillräckligt kraftfulla för att rensa deras omgivningar av gas och stoft, så att de kunde kliva ut ur den mörka barnkammaren för att skina.

Att förstå nebulosor är viktigt för att förstå vad som händer när stjärnor bildas. Dessutom tror forskare att vår sol bildades för mer än fyra miljarder år sedan i ett område som i mycket liknar Lupus 3. Som en av de närmast liggande plantskolor för stjärnor har Lupus 3 varit föremål för åtskilliga forskningsprojekt. 2013 fångade MPG/ESO:s 2,2-metersteleskop vid ESO:s La Silla-observatorium i Chile en mindre bild av dess rökpelarlika kolumner och lysande stjärnor (eso1303).