eso1543tr — Kurumsal Bülten

SEPIA Gözlemlerine Başladı

Evren’de suyu bulmak için yeni APEX aygıtı

04 Kasım 2015

Şili’nin And dağlarında deniz seviyesinden 5000 metre yükseklikteki bulunan 12-metrelik Atacama Öncül Deneyi (APEX) teleskopuna takılan yeni bir aygıt Evren’e daha önceden keşfedilmeyen bir pencere açıyor. İsveç–ESO PI APEX alıcısı (SEPIA) Samanyolu ve Evren’in erken dönemlerine ait diğer yakın gökadalarda bulunan su ve diğer moleküllere ait zayıf sinyalleri tespit edecek.

Bu yılın başında APEX’e kurulan SEPIA [1], dalgaboyları 1.4–1.9 milimetre aralığında olan ışığa karşı duyarlıdır [2]. Şili’nin kuzeyinde bulunan aşırı kuru Chajnantor Platosu’ndaki olağanüstü gözlem koşullarında, Yeryüzü’nün çoğu yerinde atmosferdeki su buharı tarafından soğurulan bu ışık, SEPIA tarafından halen uzaydan gelen sönük sinyaller şeklinde tespit edilebilecektir.

Bu dalgaboyu bölgesinin gökbilimciler için önemi bu sinyallerin uzaydaki sudan geliyor olmasıdır. Su birçok yıldız oluşumlarını da içeren birçok astrofiziksel süreç için önemli bir göstergedir, ve yaşamın kökeninde de önemi bir rol oynadığı düşünülmektedir. Uzaydaki suyu araştırmak — molekül bulutlarında, yıldız oluşum bölgelerinde ve hatta Güneş Sistemi içindeki kuyrukluyıldızlarda — Samanyolu’ndaki suyun görevi ve yeryüzündeki tarihi hakkında önemli bilgiler sağlayabilir. Buna ilave olarak SEPIA’nın duyarlılığı onu ayrıca Evren’in erken dönemlerindeki gökadalarda bulunan iyonlaşmış karbonu tespit etmek için de güçlü bir araç haline getiriyor.

Yeni SEPIA alıcısı 2015 yılı boyunca APEX’in gökbilim gözlemlerinde kullanılarak test edildi. Benzer alıcılar ALMA antenleri üzerinde de yer almaktadır. APEX üzerindeki yeni alıcının gayet iyi çalıştığı görüldü. Bu doğrulama sonrasında, SEPIA daha geniş bir bilimsel topluluğun kullanımına uygun hale getirildi. Artık SEPIA ile yapılacak gözlemler için gökbilim camiasından öneriler alınmaya başlandı.

APEX üzerindeki SEPIA ile yapılan ilk gözlemler gerçekten yeni bir pencere açtığımızı gösteriyor, bunun içinde yıldızlararası suya bakmak ta var — SEPIA ile, gökbilimciler aynı alıcılar ALMA dizgesinde çalışmaya başladıktan sonra, aynı nesneyi daha geniş uzaysal çözünürlükte araştırma şansı bulacaklar,” diyor İsveç’teki Chalmers Teknoloji Üniversitesi’ne bağlı Onsala Uzay Gözlemevi müdürü John Conway.

Görünür ışıkta karanlık nesneleri görmek için karanlık gökyüzü gerektiği gibi, evrende bulunan suya ait daha uzun dalgaboylarında sinyalleri tespit edebilmek için de çok kuru bir atmosfere ihtiyaç duyulmaktadır. Ancak kuru koşullar tek gereksinim değildir, alıcıların çalışabilmesi için de –269 santigrat derece gibi oldukça düşük sıcaklıklara kadar soğutulmaları gerekmektedir — mutlak sıfırın sadece 4 derece üstünde. Teknolojideki son ilerlemeler sayesinde bu tür alıcıların üretilebilmesi mümkün ve uygulanabilir hale gelmiştir.

APEX, Max Planck Radyo Gökbilim Enstitüsü (MPIfR), Onsala Uzay Gözlemevi (OSO) ve ESO arasındaki bir işbirliği olup, güney yarımkürede çalışmakta olan en büyük tek-çanak milimetre altı teleskoptur ve ALMA projesi için üretilen bir prototip anten esas alınmıştır.

[1] SEPIA, İsveç–ESO PI APEX alıcısı anlamındadır. SEPIA İsveç’teki Chalmers Teknoloji Üniversitesi’ne bağlı olan Onsala Uzay Gözlemevi İleri Alıcı Geliştirme Grubu (GARD) tarafından tasarlanmış ve üretilmiştir, ve ESO tarafından da desteklenmiştir. SEPIA’da üç adet alıcı için yer vardır ve şimdilik bir tanesi kullanımdadır. Alıcı kutusu ilk olarak Avrupa Komisyonu tarafından desteklenen Çerçeve Programı FP6 (ALMA Geliştirme) projesinin bir parçası olarak ALMA 5 Bandı için geliştirilmiş ve test edilmiştir (ann15059). ESO yerel osilatör kaynağını sağlamış ve NRAO ise oda sıcaklığı elektronik ekipmanlarını üretmiştir (ann15059).

Sepya ayrıca su ile ilgili bir renktir. Hem İsveç hem de Şili sularında bulunan Sepya mürekkep balığından alınan pigmentin bir özelliği olan kırmızı-kahve tonu önceden mürekkep olarak kullanılmıştır ve sepya tonunun fotoğraf baskılarında daha uzun ömür sağladığı bilinmektedir.

[2] 158 ila 211 gigahertz arasındaki frekanslar.

APEX, Max Planck Radyo Gökbilim Enstitüsü, Onsala Uzay Gözlemevi (OSO) ve ESO arasındaki bir işbirliğidir. APEX’in Chajnantor’daki işletişim ESO’ya aittir.

ALMA, NRC (Kanada), NSC ve ASIAA (Tayvan) ve KASI (Güney Kore) ile birlikte bir ESO (Üye Ülkeleri temsilen), NSF (ABD) ve NINS (Japonya) ortaklığıdır ve Şili Cumhuriyeti ile işbirliği yapılmaktadır. Ortak ALMA Gözlemevi ESO, AUI/NRAO ve NAOJ tarafından işletilmektedir.

ESO APEX Programme Scientist