eso1546tr — Bilim Bülteni

Yaşlanan Yıldızların Kütle Kaybı Gizemi Çözüldü

Dev yıldız rejimdeyken yakalandı

25 Kasım 2015

ESO’nun Çok Büyük Teleskop’unu (VLT) kullanan bir gökbilimciler ekibi hiper-dev yıldız VY Büyük Köpek’in (Canis Majoris) en ayrıntılı görüntülerini elde etti. Gözlemlere göre yıldızı çevreleyen beklenmedik büyüklükteki toz parçaları ölmeye başlayan yıldızın kütle kaybını muazzam miktarda arttırıyor. İlk kez anlaşılan bu süreç, bu tür dev yıldızların süpernovalar olarak ölmeye hazırlanması için gerekiyor.

Kırmızı bir hiper-dev olan VY Canis Majoris, Samanyolu’ndaki bilinen yıldızların en büyüklerinden biridir. Güneş’ten 30–40 kat fazla kütleye sahip olan yıldız 300 000 kez daha parlaktır. Şu andaki haliyle yaşamının son süreçlerini yaşayan yıldızın genişliği güneş sistemi ölçeğinde Jüpiter’in yörüngesine kadar uzanmaktadır.

Yıldızın yeni gözlemleri VLT üzerindeki SPHERE aygıtı ile gerçekleştirilmiştir. Bu aygıtın sahip olduğu uyarlamalı optik sistemi öncekilere göre daha yüksek oranda görüntü düzeltme işlemi gerçekleştirebilmektedir. Bu sayede parlak ışık kaynaklarına yakın olan bölgeler daha ayrıntılı bir şekilde gözlenebilmektedir [1]. VY Canis Majoris’in parlak ışığının çevredeki madde bulutlarının nasıl aydınlattığı SPHERE gözlemleri ile açık bir şekilde ortaya çıkarılmıştır.

SPHERE’in ZIMPOL modülü sayesinde, sadece yıldızın çevresindeki toz ve gaz bulutunun merkezini derinlemesine gözlemekle kalmayan ekip, aynı zamanda yıldız ışığının çevredeki bu maddeden nasıl saçıldığını ve kutuplaştığını da görme imkanı buldu. Bu ölçümler tozun anlaşılması güç özelliklerini keşfetmek için anahtar konumdaydılar.

Kutuplanma sonuçlarının dikkatli analizlerine göre, küçük görülseler de, bu toz taneciklerinin 0.5 mikrometrelik genişlikleriyle görece büyük parçacıklar oldukları ortaya çıkarıldı, ancak bu boydaki tanecikler de normalde yıldızlar-arası uzayda bulunan toza göre yaklaşık 50 kat daha büyükler.

Genişleme sürecince büyük kütleli yıldızlar çok miktarda madde kaybına maruz kalırlar — her yıl, VY Canis Majoris, Yeryüzü’nün 30 katı kadar gaz ve toz formundaki kütleyi yüzeyinden dışarıya atar. Bu madde bulutu yıldızın ölüm anındaki patlamasından önce dışarıya doğru itilir, bir noktada atılan tozun  bir kısmı yok edilirken, geride kalanlar yıldızlar-arası uzaya doğru uzaklaşır. Daha sonra, bu madde ve süpernova patlaması ile ortaya çıkan ağır elementler, gezegenlerin oluşumuna da yol açan, gelecek nesil yıldızlar tarafından kullanılır.

Şimdiye kadar, bu tür dev yıldızların üst atmosferinde yer alan maddenin yıldız patlamadan uzaya nasıl saçıldığı bir gizem olarak kalmaktaydı. En uygun nedenin genellikle yıldız ışığından kaynaklanan ışınım basıncı olduğu görülüyordu. Bu basınç çok zayıf olduğundan, kayda değer bir etki için yeterince geniş bir yüzey alanına ihtiyaç duymakta ve bu da büyük toz tanecikleri gerektirmektedir [2].

Büyük kütleli yıldızlar kısa yaşar,” diyor araştırma makalesinin baş yazarı, Tayvan, Sinica Astronomi ve Astrofizik Enstitüsü’nden Peter Scicluna. “Son günlerine yaklaştıklarında, çok fazla kütle kaybederler. Önceden, bunun nasıl olabileceğini sadece teorik olarak gösterebiliyorduk. Ancak şimdi, yeni SPHERE verileriyle, bu hiper devin etrafında büyük toz tanecikleri bulduk. Bunlar yıldızın yoğun ışınım basıncı ile dışarıya atılabilecek kadar büyükler, bu da yıldızın hızlı kütle kaybını açıklıyor.

Yıldıza oldukça yakın konumlarda gözlenen büyük toz tanecikleri, bulutun, yıldızın görünür ışığını etkili bir şekilde saçabileceği ve aynı zamanda ışınım basıncı sayesinde yıldızdan uzaklaştırıldığı anlamına geliyor. Toz taneciklerinin boyutları ayrıca, çoğunun VY Canis Majoris’in bir süpernova şeklindeki kaçınılmaz dramatik sonunun ortaya çıkardığı ışınımdan sağ kalabildiğini gösteriyor [3]. Bu toz daha sonra, çevredeki yıldızlar-arası ortama katkıda bulunarak yeni nesil yıldızları beslemekte ve onları gezegenleri oluşturmak üzere teşvik etmektedir.

[1] SPHERE/ZIMPOL aşırı uyarlamalı optik sistemi ile kırınım sınırı görüntüleri oluşturulmaktadır. Bu sayede teleskopun teorik limitleri zorlanmakta ve atmosfer yokmuş gibi görüntü alınarak, daha önceki optik sistemlerden çok daha iyi değerler elde edilebilmektedir.

Yeni çalışmadaki görüntüler aynı zamanda görünür ışıkta da alındı — yakın-kırmızı-ötesi bölgeye göre daha  kısa dalgaboylarındaki bu bölgeden, uyarlamalı optik görüntüleme sistemi ile önceden görüntü alınmıştı. Bu iki faktör sayesinde daha önceki VLT görüntülerinden belirgin ölçüde keskin sonuçlar elde edildi. VLTI ile daha yüksek uzaysal çözünürlük elde edilebilse de, girişimölçer görüntüyü doğrudan oluşturamamaktadır.

[2] Toz parçacıkları yıldız ışığının itebileceği büyüklükte olmalı, ancak çok büyük değil. Çok küçük olması halinde yıldız ışığı etkili bir şekilde toz boyunca ilerleyebilirken, çok büyük olmaları durumunda tozun yıldız ışığınca itilebilmesi zor olacaktır. VY Canis Majoris’te gözlenen toz ise tam da uygun büyüklükte olduğundan yıldız ışığınca oldukça etkili bir şekilde dışarıya doğru itilmektedir.

[3] Gökbilim standartlarına göre patlama yakında gerçekleşecek olup, o an için herhangi bir telaşa gerek yok. Yüz binlerce yıl içinde meydana gelecek olayın yeryüzünden muhtemelen Ay parlaklığında görüleceği tahmin ediliyor, ancak buradaki yaşam için herhangi bir tehlike bulunmuyor.

Bu araştırma P. Scicluna ve arkadaşlarınca kaleme alınan “Large dust grains in the wind of VY Canis Majoris” adlı bir makale olarak  Astronomy & Astrophysics adlı dergide yayımlanmıştır.

Araştırma ekibinde P. Scicluna (Academia Sinica Institute for Astronomy and Astrophysics, Tayvan), R. Siebenmorgen (ESO, Garching, Almanya), J. Blommaert (Vrije Universiteit, Brussels, Belçika), M. Kasper (ESO, Garching, Almanya), N.V. Voshchinnikov (St. Petersburg University, St. Petersburg, Rusya), R. Wesson (ESO, Santiago, Şili) ve S. Wolf (Kiel University, Kiel, Almanya) yer almaktadır.

Peter Scicluna