eso1605tr — Görüntülü Bülten

Sahne Işığı Altında Bir Yıldız

10 Şubat 2016

ESO’nun Şili’deki La Silla Gözlemevi’nde alınan bu görüntüde yeni oluşan bir yıldızın ışığının çevredeki kozmik bulutları aydınlattığı görülüyor. HD 97300 adlı yıldızı çevreleyen geniş bulutların içindeki toz parçacıkları yıldız ışığını sis içindeki araç farına benzer şekilde etrafa yayarak, yansıma bulutsusu IC 2631’i meydana getiriyor.

Bu yeni görüntüdeki parıldayan bölge MPG/ESO 2.2-metre teleskopu ile alınan yansıma bulutsusu olarak bilinen IC 2631’dir. Bu nesneler yakındaki bir yıldızın ışığını uzaya saçarak, burada görüntülendiği şekilde hayret verici ışık gösterileri meydana getiren kozmik toz bulutlarıdır. IC 2631 çok sayıda yeni doğmuş ve halen oluşmakta olan çok sayıda yıldıza ev sahipliği yapan büyük bir gaz ve toz bulutu olan Bukalemun Kompeksi’ndeki en parlak bulutsudur. Bu bölge güney gökküresi takımyıldızlarından Bukalemun doğrultusunda ve yaklaşık 500 ışık-yılı uzaklıkta yer almaktadır.

IC 2631, yakınlarında bulunan, oldukça genç olmasının yanı sıra büyük kütleli ve parlak bir yıldız olan HD 97300 tarafından aydınlatılmaktadır. Bu bölge tamamen yıldız-oluşturan maddelerle dolu olup, görüntüde IC 2631’in üstünde ve altında göze çarpan karanlık bulutsuların varlığı bunu apaçık ortaya koymaktadır. Gaz ve toz bakımından oldukça yoğun olan karanlık bulutsular arka fondaki yıldız ışığının geçişini engellemektedir.

Burada HD 97300 tarafından meydana getirilmesine benzer şekilde yansıtma bulutsuları sadece yıldız ışığını uzaya geri saçmaktadır. Çok sıcak yıldızlardan yayınlanan, mor-ötesi ışınım gibi daha fazla enerjiye sahip olan yıldız ışığı çevredeki gazı iyonlaştırarak kendi ışığını yaymasını sağlamaktadır. Bu salma bulutsuları daha sıcak ve daha güçlü olgun yıldızların varlığına işaret etmekte ve bu da binlerce ışık-yılı boyunca gözlenebilmektedir. HD 97300 o kadar da güçlü değil, ve sahne ışığı altındaki zamanı henüz dolmadı.

Adı:IC 2631