eso1617tr — Kurumsal Bülten

ESO E-ELT Kubbesi ve Teleskop Yapısı için Yer-Konuşlu Gökbilim’de En Büyük Sözleşmeye İmza Attı

25 Mayıs 2016

25 Mayıs 2016 günü Almanya’nın Münih kentindeki Garching’te düzenlenen bir törenle, ESO Avrupa Aşırı Büyük Teleskopu (E-ELT) için kubbe ve teleskop yapısını inşa edecek Astaldi, Cimolai ve alt-yüklenici EIE Grubu’ndan oluşan ACe Konsorsiyumu ile sözleşme imzaladı. Bu şimdiye kadar ESO tarafından sağlanan en büyük sözleşme olup yine yer-konuşlu gökbilim için de en yüksek miktardaki anlaşmadır. Bu sayede E-ELT’nin inşa tasarımı ortaya çıkarılmış olacak ve kubbe ile teleskop yapısı inşa edilmeye başlayacak.

39 metre çapındaki birincil aynasıyla Avrupa Aşırı Büyük Teleskopu (E-ELT) dünyadaki en büyük optik/yakın-kırmızı ötesi teleskop olacak: dünyanın gökyüzüne bakan en büyük gözü. Şili’nin kuzeyinde şimdiden hazırlanmış olan bir yerleşkede inşa edilecek.

Teleskopun kubbesi ve yapısı için gereken anlaşma ESO Genel Müdürü Tim de Zeeuw ve Astaldi Başkanı Paolo Astaldi ve Cimolai Başkanı Luigi Cimolai tarafından imzalandı. ESO, İtalya Eğitim Bakanı, Üniversiteler ve Araştırmalardan sorumlu H.E. Stefania, Münih İtalyan Konsolosu Renato Cianfarani, ESO Konsey Başkanı Patrick Roche, İtalya ESO Konseyi Üyeleri Nicolo D’Amico (aynı zamanda INAF Başkanı) ve Matteo Pardo, Berlin İtalya Konsolosluğu Bilim Ateşesi’nin törene katılmalarından memnuniyet duydu. EIE Başkanı Gianpietro Marchiori ve diğer misafir ve konsorsiyum temsilcileri de törende hazır bulundu.

Anlaşma tasarım, üretim, taşıma, inşa ve kubbe ile teleskop yapısının yerleşke üzerindeki kurulumunu ve test aşamalarını içeriyor. Ortalama 400 milyon avroluk değeri ile bu ESO tarafından sağlanan en büyük miktar ve aynı zamanda yer-konuşlu gökbilim için yapılmış olan en yüksek bütçeli sözleşmedir.

E-ELT kubbesi ve teleskop yapısı teleskopu mühendisliğini yeni bir alana taşıyor. Anlaşma sadece yakaşık 5000 ton ağırlığındaki 85-metre çaplı döner dev kubbeyi değil, aynı zamanda toplamda yaklaşık 3000 ton gelen hareketli teleskop kundağı ve tüp yapısını da içeriyor. Tüm bunlar şimdiye kadar bir optik/kırmızı-ötesi teleskop için uzak ara en büyük yapılar olmakla birlikte, şu andaki diğer tüm teleskoplar yanında cüce kalıyor. Yaklaşık 80 metre yüksekliğinde olan kubbenin kapladığı alan yaklaşık olarak bir fubol sahası büyüklüğünde.

E-ELT ESO’nun Paranal Gözlemevi’nden 20 kilometre mesafedeki 3000 metre yükseklikte bulunan Cerro Armazones’e kurulacak. Yerleşkenin ulaşım yolu ve zirvenin düzleştirme işlemleri şimdiden tamamlandı, yerleşkedeki kubbe inşaatının 2017 yılında başlaması bekleniyor.

ESO Genel Müdürü Tim de Zeeuw şu açıklamayı yapıyor: “Bugün için hayal edemeyeceğimiz keşiftleri gerçekleştirecek ve dünya genelindeki insanlara bilim, teknoloji ve Evren’deki yerimiz hakkında düşünmeleri için ilham verecek. Bugün atılan imza ile E-ELT’nin 2024’teki ilk ışığı için önemli bir aşama kaydedildi.

Astaldi Başkanı Paolo Astaldi ise şunları ekliyor: “Bu proje gerçekten vizyoner, hem gökbilim alanında sağladığı fırsatlar hem de inşa ve mühendislik için. Astaldi ve proje ortaklarımız, Cimolai ve EIE Grubu, ESO tarafından açılan ihalede bir hayali gerçeğe dönüştürmek üzere seçilmiş olmaktan gurur duyuyor. Astaldi kaliteli teknik yeteneklerini, güçlü inşa faaliyetlerini sunma açısından ün yapmıştır ve bizler bu projede tüm gücümüzle çalışarak tüm yeteneklerimizi kullanacağız. Böyle bir gökbilimsel hedef için imza atmış olmak oldukça heyecan verici.

Cimolai Başkanı Luigi Cimolai şu açıklamaları yaptı: “Şirketimiz teknik olarak ileri gökbilimsel zorluk kapasitesini zirveye çıkaran bu projede yer almaktan onur duyuyoruz. Avrupa Aşırı Büyük Teleskopu yüksek derecede kaliteli mühendislik ve yapı işleri gerektiriyor ve bizler bu sayede yeteneklerimizi daha da geliştirerek daha karmaşık ve büyük projelere imza atabileceğiz.

E-ELT’nin inşası için diğer birçok gelişme hızla gerçekleşiyor. ESO şimdiden ilk ışık aygıtları olan MICADO, HARMONI ve METIS ile MAORY uyarlamalı optik sistemi için anlaşmaları imzaladı. Teleskopun dev ikincil aynası için gerekli anlaşma ise yakın bir gelecekte imzalanacak.

E-ELT’nin ışık toplama alanı var olan tüm optik araştırma teleskopların toplamından fazla olacak ve uyarlamalı optik sistemi aynı dalgaboyunda NASA/ESA Hubble Uzay Teleskopu’ndan 15 kat daha net görüntüler sağlayacak. Teknoloji ve mühendislik yan-ürünleri, teknoloji transferi ve teknoloji anlaşmaları açısından çok sayıda olasılık sunmaktadır. Yeni anlaşma E-ELT’nin ekonomik gelişme için ESO Üyesi Ülkeler’deki üstlenicilere uluslararası seviyede büyük projelere liderlik etme fırsatı sunması bakımından etkin bir güç merkezi olma fırsatı veriyor.

Alessandra Onorati