eso1635tr — Görüntülü Bülten

ESO’nun VISTA Teleskopu Gizli Yıldızları Ortaya Çıkardı

05 Ekim 2016

Messier 78 bulutsusuna ait bu yeni görüntüdeki genç yıldızlar çevrelerine mavimsi tonlar saçarken, henüz yeni doğmuş olan kırmızı yıldızlar kozmik tozdan oluşan örtülerinin ardından ışıldamaktalar. Gözle bakmaya kalktığımızda bu yıldızların çoğu tozun ardında kalacaktır, ancak ESO’nun Görsel ve Kırmızı-ötesi Gökbilim Tarama Teleskopu (VISTA) toz içerisinden doğrudan geçebilen yakın kırmızı-ötesi ışığı görebilmektedir. Dev bir el süpürgesine benzeyen teleskop gökbilimcilere yıldızsal ortamları derinlemesine inceleme fırsatı sağlıyor.

Messier 78 ya da M78 iyi çalışılmış bir yansıtma bulutsusu örneğidir. Yaklaşık olarak 1600 ışık-yılı uzaklıkta Avcı takımyıldızı doğrultusunda yer almaktadır. Bu görüntüde Messier 78 mavimsi bir sis şeklinde merkezde yer almaktadır; diğer yansıtma bulutsusu sağ tarafta olup NGC 2071 şeklinde adlandırılmıştır. Messier 78’i 1780 yılında keşfeden Fransız gökbilimci Pierre Mechain’dir. Bununla birlikte, bugün Charles Messier’in Aralık 1780’de kataloğuna 78. sırada eklediği ismiyle bilinmektedir.

ESO’nun La Silla Gözlemevi’nde bulunan Geniş Alan Görüntüleyicisi gibi görünür ışık aygıtlarıyla gözlendiğinde Messier 78 gök mavisi renginde parıldayan karanlık şeritlerle çevrili bir bölge olarak görünmektedir (eso1105). Kozmik toz Messier 78’in merkezinde yer alan genç, mavimsi yıldızlardan yayılan ışığı yansıtmakta ve saçmaktadır, bu nedenle bir yansıtma bulutsusu olarak bilinmektedir.

Karanlık şeritler arka taraflarında kalan görünür ışığı engelleyen kalın toz bulutlarıdır. Bu yoğun, soğuk bölgeler yeni yıldızların oluşumu için temel bölgelerdir. Messier 78 ve çevresindeki kaynaklar radyo dalgaları ve kırmızı-ötesi ışık arasında kalan milimetre-altı ışıkta gözlendiklerinde, örneğin Atacama Öncül Deneyi (APEX) teleskopu ile, paketler halinde ışıldayan aşırı soğuk çevrelerinden (bkz eso1219) sadece biraz daha ılık olan toz tanecikleri gözler önüne serilmektedir. Sonunda kütleçekim kuvveti altında büzülerek bir araya gelen bu paketler ısınarak yeni yıldızları meydana getireceklerdir.

Elekromanyetik tayfta görünür ve milimetre-altı ışığın arasında bulunan yakın-kırmızı-ötesi kısım Görünür ve Kırmızı-ötesi Gökbilim Tarama Teleskopu (VISTA) ile gözlendiğinde gökbilimcilere önemli bilgiler sağlamaktadır. Tozlu yansımaların ötesinde ve örtücü maddenin ince kısımlarınca Messier 78 içerisindeki parlak yıldızsal kaynaklar VISTA ile gözlenebilmektedir. Bu görüntünün merkezinde HD 38563A ve HD 38563B adlı iki mavi süper-dev yıldız parlak bir şekilde ışıldamaktalar. Sağ tarafa doğru, yine NGC 2071’i aydınlatan süper-dev yıldız HD 290861 görülebilmektedir.

Büyük, mavi, sıcak yıldızların yanı sıra VISTA bölgeye dağılmış olan kozmik toz içerisinde henüz yeni oluşmakta olan ve görüntüde kırmızımsı ve sarı renkte açıkça seçilebilen birçok yıldızı da görebilmektedir. Bu renkli yeni yıldızlar NGC 2071’in çevresindeki toz bantları içerisinde ve görüntünün soluna doğru yayılan toz izi boyunca bulunabilir. Bunlardan bazıları T Tauri türü yıldızlardır. Görece parlak olsalar da, merkezlerinde gerçekleşen çekirdek birleşmesi reaksiyonları için yeterince sıcaklığa ulaşmamışlardır. Onlarca milyon yıl içerisinde, tam bir yıldız haline gelerek Messier 78 bölgesini aydınlatan yıldızların yanında yerlerini alacaklardır.

Adı:M 78, Messier 78