eso1714tr — Görüntülü Bülten

VISTA Küçük Macellan Bulutu’nun Tozlu Örtüsünü Kaldırdı

03 Mayıs 2017

Küçük Macellan Bulutu gökadası güney gökküresindeki gökyüzünde çıplak gözle bile görülebilen dikkat çekici bir özelliktir. Ancak görünür-ışık teleskopları örtücü yıldızlar-arası toz bulutları nedeniyle gökada içinde olan şeylerin net bir görüntüsünü elde edemezler. VISTA’nın kırmızı-ötesi yetenekleri sayesinde gökbilimciler bu komşu gökadada bulunan sayısız yıldızı şimdiye kadar görülmemiş netlikte izleyebiliyor. Sonuç işte bu rekor kıran görüntüde — Küçük Macellan Bulutu’nun şimdiye kadar çekilmiş en büyük kırmızı-ötesi görüntüsü — milyonlarca yıldızla dolu olan bir kare.

Büyük Macellan Bulutu’nun (LMC) daha küçük ikizi olan Küçük Macellan Bulutu (SMC) bir cüce gökadadır. Bunlar uzaydaki en yakın iki komşu gökadamızdır — SMC yaklaşık 200 000 ışık-yılı uzaklıkta yer almaktadır, daha ünlü Andromeda Gökadası’nın onikide biri uzaklığında. Kendi aralarında ve Samanyolu gökadası ile olan etkileşimleri nedeniyle her ikisinin de şekilleri alışılmışın dışındadır.

Dünya’ya görece yakın konumu nedeniyle Macellan Bulutları yıldızların nasıl oluştukları ve evrimleştiklerini anlamak için uygun adaylardır. Bununla birlikte, bu cüce gökadalardaki yıldız oluşum geçmişi ve dağılımının karmaşık olduğu biliniyor. Gökadalardaki yıldız oluşum gözlemlerinin net olarak yapılamamasının en büyük engellerinden biri yıldızlar-arası tozdur. Bu minicik taneciklerden oluşan dev bulutlar yıldızlardan yayılan ışığın bir kısmını saçmakta ve soğurmaktadır — özellikle görünür ışıkta — bu da Dünya üzerindeki teleskopların görüşünü sınırlamaktadır. Bu etki toz sönümlemesi olarak bilinmektedir.

SMC tozla doludur ve içindeki yıldızların yaydığı görünür ışık büyük ölçüde sönümlenmektedir. Yine de, elektromanyetik ışınımın tamamı bu toz tarafından eşit miktarda etkilenmez. Kırmızı-ötesi ışınım görünür ışığa nazaran yıldızlar-arası toz boyunca ilerleyebilir, bu yüzden bir gökadaya kırmızı-ötesi ışıkta baktığımızda toz ve gaz bulutları içindeki yeni yıldızların oluşumu hakkında fikir edinebiliriz.

Görünür ve Kırmızı-ötesi Tarama Teleskopu VISTA kırmızı-ötesi ışınımı görüntülemek üzere tasarlanmıştır. VISTA Macellan Bulutları Taraması (VMC) SMC ve LMC’deki yıldız oluşum geçmişini görüntülemeye ve bunların üç-boyutlu yapılarını ortaya çıkarmaya odaklanmıştır. VMC sayesinde SMC’deki milyonlarca yıldız görüntülenmiştir, böylece toz sönümlenmesinden etkilenmeyen eşi benzeri görülmemiş görüntüler elde edilmiştir.

Buradaki kareyi dolduran yıldızlar Küçük Macellan Bulutu’na aittir. Binlerce arka-plan gökadasının yanısıra Yeryüzü’ne SMC’den çok daha yakın olan, görüntünün sağındaki 47 Tucanae gibi birçok parlak yıldız kümesi de görülmektedir. Yakınlaştırılabilir görüntüsü SMC’nin daha önce göremeyeceğiniz detaylarını gözler önüne sermektedir.

1.6 gigapiksellik (43 223 x 38 236 piksel) görüntüdeki yeni bilgilerin zenginliği Padova Üniversitesi’nden Stefano Rubele liderliğindeki bir uluslararası ekip tarafından analiz edildi. Ekip ileri teknoloji ürünü yıldızsal-modelleri kullanarak bazı şaşırtıcı sonuçlara ulaştı.

VMC’ye göre SMC içindeki yıldızların çoğu daha büyük komşu gökadalarda bulunanlardan çok daha yeni ortaya çıkmış. Taramadan elde edilen bu erken sonuç yeni keşifler için sadece bir giriş mahiyetinde olup, tarama gözlemleri Macellan Bulutlarındaki kör noktaları kapatmaya devam etmek üzere sürdürülüyor.

Bu araştırma "The VMC survey – XIV. First results on the look-back time star formation rate tomography of the Small Magellanic Cloud" başlıklı bir makale olarak Monthly Notices of the Royal Astronomical Society adlı dergide yayınlanmak üzere sunulmuştur.

E-posta: mcioni@aip.de