eso1831tr — Kurumsal Bülten

İrlanda Avrupa Güney Gözlemevi Üyesi Oldu

İrlanda ESO’nun 16. Üye Ülkesi olmak için anlaşma imzaladı

26 Eylül 2018

26 Eylül’de İrlanda Eğitim, Yetenek, Yenilikçilik, Araştırma ve Geliştirme Bakanı John Halligan ile ESO Genel Müdürü Xavier Barcons İrlanda’nın dünyanın en üretken gökbilim gözlemevine — Avrupa Güney Gözlemevi (ESO) üye olmasını sağlayan Katılım Anlaşması’nı imzaladı. İrlanda’yı yeni üye olarak görmekten memnuniyet duyan ESO ülkenin gökbilimcileri ve endüstrisi ile gökbilimi ilerletmek için birlikte çalışacak.

26 Eylül 2018’de Dublin’de imzalanan Katılım Anlaşması’na göre İrlandalı gökbilimciler dünyanın en gelişmiş yer-konuşlu gökbilim teleskoplarını kullanma imkanına sahip oldular. Anlaşmanın imzalanması 6 Haziran 2018 tarihli ESO Konseyi’nde yapılan İrlanda üyeliğinin oybirliği ile kabul edilmesinin ardından gerçekleştirildi.

İrlanda’nın ESO üyeliği için resmi onay süreci ise İrlanda Ulusal Meclisi ve Senatosu’ndan Dáil Éireann and Seanad Éireann’ın onayının ardından neredeyse tamamlanmak üzere. Bu süreç onay dökümanının — resmi bir doküman — Fransız Dış İlişkiler Bakanlığı’na teslim edilmesi ile tamamlanmış olacak, bunun da günler içinde gerçekleşmesi bekleniyor. Belgenin teslim edildiği gün İrlanda’nın ESO’ya resmi katılım günü olarak kabul edilecek.

İrlanda’ya kurumumuzun en yeni üyesi olarak görmekten memnuniyet duyuyoruz” diyor ESO Genel Müdürü Xavier Barcons. “İrlanda’nın olgun ve gelişen gökbilim camiası ESO Üye Ülkeleri’ndeki geniş çaplı deneyime katkı sağlayarak ESO’nun küresel gökbilimdeki öncü konumunu güçlendirecektir. İrlandalı gökbilimciler dünyanın en gelişmiş yer-konuşlu gökbilim teleskoplarına erişim kazanarak diğer ESO Üye Ülkeleri ile ortaklık yaparak yeni nesil ESO aygıtlarının geliştirilmesinde sorumluluk alma fırsatına sahip olacaklar. Ayrıca İrlanda endüstri partnerlerimizle de çalışmayı ve ESO’nun son teknoloji ürünü teleskoplarını inşa edip çalıştırmayı dört gözle bekliyoruz.

Anlaşma dünya çapındaki astronomi için bir değer olarak İrlandalı gökbilim araştırmaları topluluğunun konumunu sağlamlaştırmaktadır. ESO Üyeliği ile İrlanda aralarında Paranal’daki Çok Büyük Teleskop (VLT) ve Chajnantor’daki Atacama Büyük Milimetre/milimetre-altı Dizgesi (ALMA) gibi ESO’nun dünya çapındaki teleskoplarına aygıtlarına erişim hakkı kazanırken, yapımı gelecek yıllarda başlayacak olan Aşırı Büyük Teleskop’un (ELT) inşasına da katkı sunma fırsatı verecek.

İrlanda ESO’ya katılarak halihazırda yüz yıllarca önceye dayanan zengin gökbilim tarihine eklentiler yapmış olacak. Onlarca yıl önce 19. yüzyılda, İrlanda Birr Kalesi’nde (şu anda I-LOFAR, Avrupa-çapında düşük frekanslı radyo teleskopa yerleşke olarak kullanılmaktadır) 1.8-metrelik dünyanın en büyük aynalı teleskopuna ev sahipliği yaptı —   Parsonstown Canavarı. İrlanda’nın enerjik araştırma camiası ve yüksek-teknolojili endüstri sektörü yıllardır ESO üyeliğini destekliyor ve artık bu üyelik sayesinde çok çeşitli aygıt üretimi ve endüstriyel fırsatlara erişim sağlamış oldular.

İmza töreninde konuşan Bakan Halligan İrlanda’nın üyelik sürecini önemli bir adım olarak gördüğünü şu şekilde açıklıyor: “Avrupa Güney Gözlemevi ile bu anlaşmayı imzaladığımız için çok mutluyum. Bu, Hükümet ve ESO tarafından gerçekleştirilen önemli iş yükünün bir sonucu olmakla birlikte İrlanda astrofizik topluluğunun gayretleri sayesindedir. Dünyanın önde gelen gökbilim araştırmaları kurumunun bir üyesi olarak İrlanda artık mükemmel araştırma, yenilikçilik, işbirliği ve endüstri anlaşmalarına erişim fırsatına sahiptir. Bilim topluluğumuza olan bu anlamlı yatırım İrlanda Hükümeti’nin hem akademik hem de sanayi sektöründeki araştırma ve geliştirmeye sürekli olarak verdiği önemi göstermektedir.

Avrupa Güney Gözlemevi ESO, Avrupa'daki en önemli hükümetler-arası gökbilim kuruluşudur ve dünyanın en üretken gökbilim gözlemevidir. 16 Üye Ülke: Avusturya, Belçika,  Çekya, Danimarka, Finlandiya, Fransa, Finlandiya, Almanya, İtalya, Hollanda, Polonya, Portekiz, İrlanda, İspanya, İsveç, İsviçre ve İngiltere ile ev sahibi Şili ve stratejik ortak Avustralya tarafından desteklenmektedir. Tasarıma, inşaya ve önemli bilimsel keşiflere olanak sağlayan güçlü yer tabanlı gözlem faaliyetlerine odaklanan iddialı bir program yürütmektedir. ESO ayrıca gökbilim araştırmalarında teşvik edici ve düzenleyici bir dayanışma konusunda öncü bir rol oynamaktadır. ESO Şili'nin Atacama Çölü bölgesinde benzeri olmayan üç adet birinci sınıf gözlem yerleşkesi işletmektedir: La Silla, Paranal ve Chajnantor. ESO Paranal'da dünyanın en gelişmiş optik gökbilim gözlemevi olan Çok Büyük Teleskop'u (Very Large Telescope), ve iki tarama teleskopu işletmektedir. Kırmızı ötesi gözlem teleskopu VISTA dünyanın en büyük tarama teleskopudur ve VLT tarama teleskopu (VST) ise sadece görünür ışıkta gökyüzünü taramak için tasarlanan dünyanın en büyük teleskopudur. ESO var olan en büyük gökbilim projesi ve devrimsel gökbilim teleskopu ALMA'nın ana ortağıdır. ESO şu anda Paranal civarındaki Cerro Armazones’te 39-metre çaplı "gökyüzünü izleyen dünyanın en büyük gözü" olacak Avrupa Aşırı Büyük Teleskopu, E-ELT'yi inşa etmektedir.

Adı:ESO Member States