eso1834tr — Görüntülü Bülten

Güney Gökküresinin Korsanı

24 Ekim 2018

ESO’nun Çok Büyük Teleskopu üzerindeki FORS2 aygıtı ile aktif yıldız oluşum bölgesi NGC 2467 gözlendi — bazen bu bölgeye Kurukafa Bulutsu da deniliyor. ESO’nun Kozmik Mücevherler Programı kapsamında bilimsel veri toplamak için gözlem koşullarının uygun olmadığı nadir zamanlarda bu tür görüntüler elde edilmektedir. Teleskopların atıl durumda bekletilmesi yerine ESO’nun Kozmik Mücevherler Programı sayesinde görsel olarak ilgi çeken güney gökküresi görüntüleri yakalanmaktadır.

Aktif yıldız oluşum bölgesi NGC 24672’nin bu göz alıcı görüntüsü bazen Kurukafa Bulutsusu olarak adlandırılmakta ve güzel olduğu kadar tehditkâr görünmektedir. Görüntüde yer alan toz, gaz ve parlak genç yıldızların birbirlerine kütleçekimsel olarak bağlanmış olup, meydana getirdikleri sırıtan kafatası görüntüsü ESO’nun Çok Büyük Teleskopu (VLT) üzerindeki FORS aygıtı ile yakalanmıştır.

Kurukafa takma adının nerden geldiğini görmek oldukça kolay. Bu genç ve parlak oluşum açıkça uğursuz içi boş bir yüzü andırıyor, ki burada sadece açık olan ağrı görünür durumda. NGC 2467 Pupa takımyıldızında pusuda beklemektedir, ki bu da pek de romantik olamayacak şekilde Kıç Güvertesi olarak tercüme edilmektedir.

Yıldız kümelelerinin bulutsu yapıları çoğu yeni yıldızın doğum yeridir ve bu bölgelerde yıldız oluşumunda hammadde olarak hidrojen gazı kullanılmaktadır. Aslında burada tekil bir bulutsu ve onun farklı hızlarda hareket eden yıldız kümeleri yoktur. Dünya’dan olan görüş doğrultusunda rastlantısal bir hizalanma ile buradaki yıldızlar ve gaz bir insan yüzünü oluşturmaktadır. Bu parlak görüntü gökbilimcilere yeni bir şey anlatmayabilir, ancak bizlere, insan gözüyle görülemeyen güney gökküresinde çalkalanan parlak harikaları seyretme fırsatı veriyor.

Pupa denizcilik terimine sahip olan güney gökküresinde seyreden üç takımyıldızından biri olup, adını efsanevi gemi İason ve Argonotlar’dan alan, tek ve çok büyük Argo Navis takımyıldızının parçasıdır. Ancak artık kullanılmayan bu takımtıldız üçe bölünmüştür: Karina, Yelken ve Pupa. Çaldığı altın hırka ile meşhur olan İason sayesinde NGC 2467 sadece dev bir göksel geminin içinde değil aynı zamanda hırsızların da arasındadır  — bu korsanvari bulutsu için oldukça uygun bir bölge.

Bu görüntü ESO’nun Kozmik Mücevherler programı kapsamında ESO teleskopları kullanılarak gökbilim görüntülerinin eğitim ve hakla ilişkiler amaçlı kullanımı için geliştirilen girişimle elde edilmiştir. Program çoğunlukla gökyüzü koşullarının bilimsel gözlemler için uygun olmadığı zamanları, görsel olarak ilginç, merak uyandırıcı ve ilgi çekici nesnelerin fotoğraflarını çekmek için kullanıyor. Toplanan tüm veriler ayrıca ESO'nun bilim arşiviyle profesyonel gökbilimciler için de gelecekteki bilimsel çalışmalarda kullanılmak üzere erişime açık hale getirilmektedir.

Tür:Local Universe : Nebula : Appearance : Emission : H II Region