eso1901tr — Kurumsal Bülten

ESO Süpernova Planetaryum ve Ziyaretçi Merkezi’nden Ücretsiz, Açık Kaynaklı Malzemeler

Dünya’nın ilk açık-kaynaklı planetaryumundan genişletilmiş ücretsiz malzemeler gökbilim iletişimcileri için kullanıma sunuldu

11 Ocak 2019

Nisan 2018’deki açılışından bu yana ESO Süpernova Planetaryum ve Ziyaretçi Merkezi 55 000’den fazla kişiyle Evren’in harikalarını paylaşarak tüm dünya genelinden ziyaretçilerin ilgisini çekmeyi başardı. Şimdi de ESO Süpernovası’nın genişletilmiş yüksek çözünürlüklü görüntüler, dikkat çekici videolar, eğitim metinleri ve planetarum kaynaklarından oluşan kütüphanesi ile son teknoloji ürünü gökbilim sergisinin dijital hali çevrimiçi olarak ücretsiz şekilde kullanıma sunuldu.

ESO Süpernova Planetaryum ve Ziyaretçi Merkezi dünyanın ilk açık-kaynaklı planetaryumudur ve görevinin bir kısmı da hem toplumun geneli hem de gökbilim iletişimcilerinin kullanabileceği görseller, metinler ve malzemeler hazırlamaktır. Şimdi ESO süpernova ziyaretlere açıldığı için kapsamlı bir içeriğe sahip sergisi, çok sayıda etkileyici planetaryum gösterileri ve çok daha fazla yüksek kaliteli bilim-toplum malzemesi Creative Commons 4.0 lisansı altında çevrimiçi olarak kullanıma açılmıştır. Özellikle öne çıkan ESO Süpernova açık-kaynaklı malzemelerden birisi ESO Süpernova içindeki kalıcı sergidir — Yaşayan Evren — ve burada en geniş anlamda Evren’deki yaşam konu edilmektedir. Ziyaretçileri insan-Evren bağlamına odaklayarak gökbilimsel konulara ve Evren’i nasıl gözlediğimize ilgi çekilmektedir — burada ESO tesisleri devreye girmektedir. Panellerdeki metin ve görüntüler ile, duvar kağıtları, zemin baskıları ve dokunabilir-ekranlar fuar alanında 2200 m2’lik bir alanı kaplamaktadır ve ücretsiz kullanıma sunulmuştur (aşağıdaki özeti inceleyiniz).

Paneller design und mehr tarafından tasarlanıp hazırlanmıştır ve HTML-içeriği olarak web sayfasından ya da PDF-dosyası veya InDesign dosyası olarak kullanılabilirler, bu da onları herhangi bir sergi amacına uygun paneller haline getirmektedir. Üç farklı seviyede farklı gökbilimsel soruları yanıtlamaktadırlar: eğlenceli bilgilerin olduğu kısa yanıtlar, eğitsel düzeydeki daha derin yanıtlar ve çocuklar için kolay sorular ve yanıtlar şeklinde. Her panelde yüksek çözünürlüklü dikkat çekici ve anlaşılması kolay grafikler yer almaktadır.

Panellerin yanı sıra yeni çevrimiçi arşiv de farklı gökbilimsel konular hakkında etkileşimli ve etkileşimsiz derinlemesine içeriklerin olduğu 100 bilgi kulübesi (kiosk) uygulaması içeriyor. Paneller gibi bu uygulamalar da çift dilde sunuluyor. Düzenli olarak güncellenen uygulamalar en son gökbilimsel araştırmalara göre yeni içerikler sunarak şekil alıyor. Uygulamalar internet-erişimli herhangi bir bilgisayarda Chrome tarayıcısı ile tam-ekran üzerinden çalışıyor, ancak biçim olarak 16:9 oranına sahip ekranlarda gösterilmek üzere düzenlenmişlerdir (yani 1920x1080 piksel) [1].

Bilim merkezlerinde çalışan gökbilim ve profesyonel ilgililer ESO Süpernova için bir araya getirilen genişletilmiş yüksek-çözünürlüklü, yüksek-kaliteli gökbilimsel görüntü ve videoların yer aldığı veri tabanını inceleyebilir. Bu arşivlerde tüm dünya genelindeki teleskoplarca elde edilen    ilgi çekici gökbilimsel görüntüler, eğitsel içerikli video-klipler, gökbilimsel olguları anlaşılabilir basit bir dille açıklayan grafikler, bilgisayar çizimleri ve geceleyin gökyüzünün büyüleyici görünümleri yer almaktadır.

Bu arşiv ESO’nun ana sayfasında var olan görüntü ve video arşivine ek olarak üretilmiştir. ESO arşivindeki videolar da yine 360x180 derece (yarı küresel-kubbe) üç boyutlu deneyim filmleri içermektedir ve bunlar Zeiss VR One, Oculus Rift, HTC Vive ya da Google Cardboard gibi sanal gerçeklik (VR) gözlükleri ile birlikte kullanılabilmektedir. Üçüncü bir görüntü ve video arşivi de ESA/Hubble web sayfasında mevcut olup yine ESO tarafından yönetilmektedir.

Bu dikkat çekici malzemeye ek olarak ESO aynı zamanda aralarında  Jennifer Galatis, Johan B. Monell, tonelabs, John Dyson, STAN DART  ve Steve Buick’in de olduğu ESO Müzik Elçilerinin ürettiği neredeyse 500 ücretsiz müzik parçasından oluşan bir arşivi de paylaşmaktadır. Yine ESO teleskoplarından Samanyolu içindeki yıldızların yörüngelerine kadar herşeyin 3-boyutlu modelleri de kullanıma sunulmuştur.

ESO halihazırda planetaryumlar için fevkalade görsel malzemeler paylaşmaktadır ve bunlar kullanılabilir oldukça çevrimiçi olarak sunulmaya devam edecektir. Ücretsiz olarak sunulan malzemeler arasında, iki tam-uzunluktaki film gösterimleri şunlardır: Avrupa’dan Yıldızlara ve Güneş, Yaşayan Yıldızımız. Süpernova dinleyicileri cezbetmeye devam ettikçe, ESO göbilimin halkla buluşması için yeni malzemeler ve ürünler geliştirmeye devam edecektir.

İçerik Özeti

147

fully PDF veya Indesign dosyası olarak hazırlanmış sergi panelleri

147

Html paneller

104

kiosk Uygulamaları (Bir ekrana ve internete bağlı bir Chrome tarayıcıya sahip herhangi bir PC’de çalışmaktadır)

18 500

Yüksek-çözünürlükte sergi görüntüleri, tümü CC altında telifli (50,000 pixele kadar)

5000

Videolar (animasyonlar ve video yayınları), tümü CC altında telifli (Ultra-HD çözünürlüğe kadar)

10

Sanal Gerçeklik videoları

460

Müzik arşivi

13

3-Boyutlu modeller

11

HITS ile geliştirilen etkileşimli uygulamaların kaynak kodları

26

Planetaryumlarda kullanılan Paranal ve ALMA görüntülerinin de olduğu web kamerası arşivi

[1] Uygulamalar olduğu gibi yayınlanmakta olup ESO malesef herhangi bir teknik destek sağlamamaktadır. Uygulama ilk kez açıldığında görüntü ve videoların yüklenmesi için biraz süreye ihtiyaç duymaktadır ve sonrasında hafızasında depolamaktadır. Chrome tarayıcısının en son versiyonunu kullanarak Kiosk modunda çalıştırmanız gerekmektedir. (google-chrome --no-first-run --touch-events=enabled --disable-infobars --disable-session-crashed-bubble --disable-tab-switcher --disable-translate --kiosk URL ). Incognito modunu kullanmayınız. Yeteri kadar disk alanı sağlamanız gerekebilir. Uygulamalar sadece İngilizce ve Almanca dilindedir.

ESO Süpernova Planetaryum ve  Ziyaretçi Merkezi

Bir son teknoloji ürünü gökbilim merkezi ESO Süpernova Planetaryum ve Ziyaretçi Merkezi ESO’nun Garching Münih’teki ESO Genel Merkezi yerleşkesinde bulunan halka açık ve eğitim amaçlı bir tesistir. Merkez Almanya, Avusturya ve İsviçre’deki en büyük eğimli planetaryuma ev sahipliği yapmakta olup, etkileşimli sergisi ile gökbilimin ve ESO’nun heyecan verici dünyasını paylaşarak çevremizdeki Evren’i anlama ve önemini anlaması için gelecek nesillere ilham vermektedir. Sağlanan tüm içerik İngilizce ve Almanca dillerindedir. Eğitim programı için ücret talep edilmemektedir. Ayrıntılı bilgiler için şu adresi ziyaret edin: supernova.eso.org

ESO Süpernova Planetaryum ve Ziyaretçi Merkezi Avrupa Güney Gözlemevi (ESO) ve Heidelberg Teorik Çalışmalar Enstitüsü (HITS) arasındaki bir işbirliği ürünüdür. Merkezin binası bir Alman vakfı olan Klaus Tschira Stiftung (KTS) hibesi olup, tesisin işletimi ESO tarafından sağlanmaktadır.

ESO Supernova is proudly supported by LOR Foundation, Evans & Sutherland, Sky-Skan and Energie-Wende-Garching.

ESO Süpernova gururla LOR Vakfı, Evans & Sutherland, Sky-Skan ve Energie-Wende-Garching tarafından desteklenmektedir.

The Klaus Tschira Stiftung (KTS) was created in 1995 by the physicist and SAP co-founder Klaus Tschira (1940-2015). It is one of Europe’s largest privately funded non-profit foundations. The Foundation promotes the advancement of the natural sciences, mathematics, and computer science, and strives to raise appreciation for these fields. The Foundation’s commitment begins in kindergarten and continues in schools, universities, and research facilities. The Foundation champions new methods of scientific knowledge transfer, and supports both development and intelligible presentation of research findings.

The Heidelberg Institute for Theoretical Studies (HITS gGmbH) was established in 2010 by the physicist and SAP co-founder Klaus Tschira (1940-2015) and the Klaus Tschira Foundation as a private, non-profit research institute. HITS conducts basic research in the natural sciences, mathematics, and computer science, with a focus on the processing, structuring, and analyzing large amounts of data. The research fields range from molecular biology to astrophysics. The shareholders of HITS are the HITS Stiftung, which is a subsidiary of the Klaus Tschira Foundation, Heidelberg University and the Karlsruhe Institute of Technology (KIT). HITS also cooperates with other universities and research institutes and with industrial partners. The base funding of HITS is provided by the HITS Stiftung with funds received from the Klaus Tschira Foundation. The primary external funding agencies are the Federal Ministry of Education and Research (BMBF), the German Research Foundation (DFG), and the European Union.

Tel: +903246514800 (1315)

Cep: +49 176 6239700
E-posta: mjaeger@partner.eso.org

E-posta: tjohnsto@eso.org

E-posta: lars@eso.org

Bu bir ESO Basın Bülteni çevirisidir eso1901.

Bülten No.:eso1901tr