eso1914tr — Görüntülü Bülten

VISTA’dan Yeni Büyük Macellan Bulutu Görüntüsü

13 Eylül 2019

ESO’nun VISTA teleskopu en yakın gökada komşularımızdan biri olan Büyük Macellan Bulutu’nun dikkat çekici yeni bir görüntüsünü elde etti. VISTA bu gökadayı ve kardeşi Küçük Macellan Bulutu ile çevresini oldukça ayrıntılı bir şekilde bir süredir tarıyor. Bu kapsamlı gözlemler sayesinde gökbilimciler çok sayıda yıldızı gözleyerek, yıldız evrimi, gökada dinamiği ve değişen yıldızlar hakkında yeni bilgiler ediniyor.

Büyük Macellan Bulutu ya da LMC en yakın gökada komşularımızdan biri olup, uzaklığı sadece 163 000 ışık-yılıdır. Kardeşi Küçük Macellan Bulutu ile birlikte bunlar Samanyolu’na en yakın cüce uydu gökadalardır. LMC ayrıca çeşitli yıldız kümelerine de ev sahipliği yaptığından gökadaları şekillendiren süreçleri araştıran gökbilimciler için ideal bir laboratuvardır.

ESO’nun VISTA teleskopu bu iki gökadayı on yıldır gözlemektedir. Bugün sunulan bu görüntü gökbilimcilerin bu teleskopla gerçekleştirdikleri çoğu tarama gözleminden birinin sonucudur. VISTA Macellan Bulutları (VMC) Taraması’nın ana hedefi Büyük ve Küçük Macellan Bulutları’ndaki yıldız oluşum geçmişini görüntülemek ve bu yapıların üç boyutlu hallerini ortaya çıkarmaktır.

Bu görüntüyü elde edebilmek için VISTA teleskopu hayati önemdedir, çünkü gökyüzünü ışığın yakın-kırmızı-ötesi dalgaboylarında gözlemektedir. Bu sayede gökadanın bazı kısımlarını örten toz bulutları boyunca gözlem yapılabilmektedir. Bu bulutlar görünür ışığın çok büyük miktarını engellerken VISTA’nın gözlem yapmak üzere üretildiği daha uzun dalgaboylarında ise geçirgendir. Sonuç olarak gökadanın merkezini oluşturan çok daha fazla yıldız açık bir şekilde görülebilmektedir. Gökbilimciler Büyük Macellan Bulutu’nda 10 milyondan fazla tekil yıldızı ayrıntılı bir şekilde analiz ederek son teknoloji ürünü yıldız modelleri ile yaşlarını belirlediler [1]. Bulgularına göre daha genç yıldızlar gökada içindeki çoklu sarmal kolların izinden gidiyorlar.

Macellan Bulutları binlerce yıldır Güney Yarımküre’deki insanların ilgisini çekmektedir, ancak Keşifler Çağı’na kadar Avrupalılar bu nesnelerden habersizdi. Bugün kullandığımız ismin kaynağı Dünya’nın etrafını ilk kez 500 yıl önce dolaşan kaşif Ferdinand Magellan’a uzanmaktadır. Bu keşfin kayıtları Avrupa’ya ulaştığında bir çok yeni yerin ve şeyin Avrupa tarafından ilk kez bilinmesine neden oldu. Araştırma ve keşfetme ruhu, çalışmaları LMC’nin bu etkileyici görüntülerini ortaya çıkaran, aralarında VMC Tarama ekibinin de yer aldığı, bugün dünya genelindeki gökbilimcilerin araştırmalarında çok daha canlı bir şekilde yaşamaktadır.

[1] Yıldızların yaş, kütle ve sıcaklık gibi özellikleri hakkında fikir veren yıldız modelleri gökbilimcilerin yıldızların yaşam ve ölümlerini tahmin etmelerini sağlamaktadır.

Bu görüntü ile ortaya çıkarılan yıldızlar Monthly Notices of the Royal Astronomical Society adlı dergide yayımlanan “The VMC Survey - XXXIV. Morphology of Stellar Populations in the Magellanic Clouds” başlıklı bir makale ile tartışılmıştır.

Tel: +903246514800 (1315)

E-posta: mcioni@aip.de

Bu bir ESO Basın Bülteni çevirisidir eso1914.

Bülten No.:eso1914tr