Kütleçekimsel Dalga Kaynaklarının Görsel Tespitleri

Çoklu-dalgaboyu gökbilimin başlangıcı

ESO’nun Şili'de bulunan bir dizi teleskopu ilk kez bir kütleçekim dalgası kaynağının görsel karşılığını tespit ederek gözledi.  Bu tarihi gözlemlere göre gökbilimciler burada iki nötron yıldızının birleşmesini görüyor. Bu şekildeki şiddetli birleşme olayları — kilonovalar denilen uzun süreli olaylar — Evren’e altın ve platin gibi ağır elementler saçmaktadır. Bu keşif kısa süreli gama-ışını patlamalarının arkasındaki nedenin nötron yıldızlarının birleşmesi olduğuna dair en güçlü kanıtları sağlamaktadır.

Gökbilimciler küresel işbirliği çabaları ve ESO ile dünya genelindeki diğer tesislerin hızlı tepkileri sayesinde ilk kez aynı olaydan hem kütleçekimsel dalgaları hem de ışığı (elektromanyetik ışınım) gözleyebildi.

Bu gözlemler "çoklu dalgaboyu" gökbiliminin başlangıcına işaret etmektedir. Ayrıntılar için ESO Bilim Bülteni eso1733'e bakınız.

Yeni bir çağın başlangıcına şahit olma şansı bir bilimci için nadir gerçekleşen olaylardan biridir,” diyor İtalya’daki INAF’tan gökbilimci ve Nature makalelerinden birinin yazarı gökbilimci Elena Pian. “O anlardan birindeyiz!

eso1733a.jpg