ESO Tarama Teleskopları

Gökyüzünü en ince detayına kadar haritalandırmak

İki yeni ve güçlü teleskop — Görünür ve Kırmızı-ötesi Gökbilim Tarama Teleskopu (VISTA) ve VLT Tarama Teleskopu (VST) — ESO’nun Şili’nin kuzeyinde bulunan Paranal gözlemevinde çalışmalara başlamışlardır. Bu teleskoplar tarama amaçlı dünyadaki en güçlü teleskoplardır ve Paranal Gözlemevi’nin bilimsel keşif potensiyelini oldukça arttırmaktadırlar.

Paranal Gözlemevi'nde bir Tur

Virtual Tour at ESO Very Large Telescope

VLT ve çevresinde bir Sanal Tur atmak için yukarıdaki görüntüye tıklayınız.

VST Canlı görüntüsü (gün içinde saat başında yenilenir)

Paranal Gözlemevi Ziyareti

Tarama Teleskopları ile Bilim

En ilgi çekici astronomik cisimlerin -yere yakın küçük, fakat potensiyel olarak tehlikeli astroidlerden, pekçok uzak kuasara kadar- pek çoğu nadirdir. Onları bulmak samanlıkta iğne aramak gibi bir şeydir. ESO’nun Çok Büyük Teleskop u (VLT) ve NASA/ESA Hubble Uzay Teleskobu gibi en büyük teleskoplar, herhangi bir zamanda gökyüzünün sadece 1 dakikalık bölümünü inceleyebilirler, fakat VISTA ve VST daha derin ve daha geniş alanların hızlı bir biçimde fotoğrafını çekmek için tasarlanmıştır. İki teleskop toplamda beş yıla kadar dikkatli bir şekilde tasarlanmış dokuz taramayı şu anda gerçekleştirmekte olup, nesnelerin hem görüntülerinin hem de kataloglarının gökbilimciler tarafından onyıllarca kullanılacak arşivini oluşturacaklar. Tarama Teleskopları Aşırı Büyük Teleskop (ELT) ve James Webb Uzay Teleskobu (JWST) gibi gelecek imkanlar için yol hazırlamada hayati bir role sahip olacaklardır.

Taramaların bilimsel hedefleri karanlık enerjinin doğasından, tehlike arz eden yakın yeryüzü asteroidlerine kadar değişen, bugün astrofizikteki en heyecan verici problemleri içermektedir. Avrupa boyunca büyük gökbilimci takımları bu gözlemler sayesinde birbirleriyle bağlantı kuracaktır. Bazı gözlemler güney gökyüzünü kapsarken diğerleri daha küçük alanlara odaklanacaktır.

Tarama Teleskopları ile keşfedilen ilginç nesneler hem VLT’ye komşuluk yapan yerdeki, hem de uzaydaki teleskoplar tarafından detaylı olarak incelenecek hedefleri oluşturacaklardır. Her iki Tarama Teleskopu kubbe içinde, VLT’ye yakın yerde muhafaza edilecekler ve aynı yüksek güvenli işlev modeli ile birlikte olağanüstü gözlem koşullarını paylaşacaklar.
Hem VISTA hem de VST çok büyük miktarlarda veri üretecek — VISTA tarafından çekilen tek bir resim 67 milyon piksele sahip olacak ve VST üzerindeki OmegaCam’den gelen görüntüler 268 milyon piksele sahip olacak. Gözlem Teleskopları VLT üzerinde bir araya getirilmiş olan aletlerin hepsinden her gece daha fazla veri üretecek. VST ile birlikte VISTA her yıl 100 Terabayttan daha fazla veri üretecekler

ESO Tarama Teleskopları hakkında daha fazla bilgi

The Paranal observatory site is so remote that everything needed must be brought in specially. The 60 000 litres of water that are used per day are delivered by truck from Antofagasta.