eso1422uk — Фото-реліз

Життя та смерть "зоряних сестер"

23 липня 2014 р.

На цьому чудовому новому зображенні від обсерваторії ESO Ла Сілла в Чилі, молоді зорі наче туляться до купи на тлі хмар сяючого газу та смуг пилу. Розсіяне угруповання, відоме як NGC 3293, близько десяти мільйонів років тому було космічною хмарою із газу та пилу. Та коли у ній почали формуватись зорі, вона стала яскравим скупченням, яке ми бачимо тут. Подібні небесні об’єкти - то як космічні лабораторії, котрі дозволяють астрономам дізнатися більше про хід зоряної еволюції.

Дане гарне зоряне скупчення NGC 3293 перебуває на відстані 8000 світлових років від Землі у сузір'ї Кіля. Вперше його помітив французький астроном Ніколя-Луї де Лакай у 1751 році під час свого перебування на землях, котрі у південній частині Африки, використовуючи крихітний телескоп з апертурою всього 12 міліметрів. Це одне із найяскравіших скупчень південної частини неба, котре можна легко побачити неозброєним оком на чистому нічному небі.

Подібні на NGC 3293 зоряні групи, що сформувались в один проміжок часу на тій же відстані від Землі з одної хмари газу та пилу, мають схожий хімічний склад. Завдяки всьому цьому, такі скупчення є ідеальними об'єктами для перевірки теорії зоряної еволюції.

Більшість зірок, котрі ви бачите на даному зображенні, дуже молоді, а вік власне скупчення менше 10 мільйонів років. З оглядом на космічні масштаби, ті зорі є "малеча", оскільки Сонце вважається зорею середнього віку зі своїми 4.6 мільярдами років. Велика кількість таких молодих яскравих блакитних зірок поширена у схожих розсіяних скупченнях, як наприклад в більш відомому угрупованню каппи Південного Хреста, що інакше відоме як "Скринька коштовностей", або NGC 4755.

Кожне із таких розсіяних скупчень утворилось із гігантської хмари молекулярного газу, а зорі в них тримаються разом завдяки силам взаємного тяжіння. Проте цих сил не достатньо, щоб утримувати скупчення в їх межах, опираючись близьким зіткненням з іншими зоряними угрупованнями та космічними хмарами газу, від чого їх власний газ та пил розвіюються. Таким чином, тривалість життя розсіяних скупчень становить лише кілька сотень мільйонів років, на відміну від їх великих "кузенів" - кульових скупчень, котрі можуть вижити протягом мільярдів років та тримати набагато більше зірок.

Незважаючи на деякі ознаки того, що у NGC 3293 досі тривають процеси зореутворення, вважається, що більшість (якщо не всі!) з його близько п’яти десятків зірок утворились майже одночасно. Але навіть при тому, що ці зорі чи не одного віку, не всі вони мають одинаково яскравий вигляд молодих зірок; деякі з них виглядають однозначно старшими, даючи астрономам можливість вивчити, як і чому процеси еволюції зірок проходять на різних швидкостях.

Подивіться на яскраву помаранчеву зорю, котра у правій нижній частині скупчення. То є величезна зоря - червоний гігант, котра сформувалась в якості однієї з найбільших представниць цього "виводку". Проте яскраві зорі згоряють швидко, після чого, втративши своє паливо у надрах, їх внутрішні процеси змінюються, від чого вони розбухають та охолоджуються, перетворюючись на червоних гігантів, що ми наразі і бачимо. Червоні гіганти добігають кінця свого життєвого циклу, проте "сестри" цієї гігантської помаранчевої зорі все ще перебувають на стадії, котра передує головній послідовності - то етап перед довгим стабільним середнім періодом життя зірок. Наразі ми бачимо ці зорі в розквіті їхнього життя гарячими яскраво-білими на тлі червоних відтінків сяючого газу та темних пилових смуг.

Дане зображення було отримане за допомогою Камери Широкого Поля (WFI), котра встановлена на 2.2 м телескопі MPG/ESO в обсерваторії ESO Ла Сілла у північній частині Чилі.

Назва:NGC 3293