eso1427uk — Фото-реліз

Космічний прогноз: темні хмари поступляться сонячному сяйву

03 вересня 2014 р.

На цьому цікавому зображенні Lupus 4 - павукоподібна темна космічна хмара із газу та пилу, котра закриває зорі позаду себе, наче звичайна хмара у безмісячну ніч. Хоча там зараз "хмарно", у подібних до Lupus 4 об’єктах знаходяться ущільнені зони матерії, де зараз формуються нові зорі, щоб потім осяяти ті хмари променистим життям. Дана світлина отримана за допомогою Камери Широкого Поля на 2.2 м телескопі MPG/ESO в обсерваторії ESO Ла Сілла в Чилі.

Lupus 4 знаходиться приблизно за 400 світлових років від Землі на ділянці неба, котра належить до сузір’їв Вовка та Накутника. Об’єкт є однією з кількох темних хмар, знайдених у розсіяному зоряному скупченні із назвою "ОВ-асоціація Скорпіон-Центавр". Такі ОВ-асоціації є відносно молодими, але розосередженими угрупуваннями зірок [1]. Ймовірно, що зорі в них мають спільне походження із гігантських космічних хмар матерії.

Оскільки асоціація із її хмарами у сузір’ї Вовка утворють найближчу до Сонця подібну групу, то вони є зручною мішенню для вивчення того, як зорі разом зростають, перш ніж їх шляхи розходяться. Астрономи вважають, що наше Сонце, разом із більшістю зірок у нашій галактиці, розпочало своє існування у подібному середовищі.

Американському астроному Едварду Емерсону Барнарду зараховують найбільш ранні в астрономічній літературі описи темних хмар у сузір’ї Вовка ще у 1927 році. Хмара Lupus 3 - сусіда Lupus 4, дуже добре досліджена завдяки наявності не менше сорока дуже молодих зірок, утворених протягом останніх трьох мільйонів років, котрі знаходяться на порозі запалення термоядерних реакцій в їх надрах (eso1303). Основним джерелом енергії цих зірок-"підлітків", відомих як зорі типу Т Тельця, є тепло, яке виділяється від їх гравітаційного стиснення, на відміну від реакцій злиття водню та інших елементів, котрі живлять дорослі зорі, яким є наше Сонце.

Спостереження холодної пітьми Lupus 4 виявили всього кілька зірок типу Т Тельця. Проте у глибині туманності знаходиться беззоряне пилове ядро матерії, багатообіцяюче для Lupus 4 у плані майбутнього зореутворення. Через кілька мільйонів років, те ядро повинно перерости у зорі типу Т Тельця. Порівнюючи Lupus 3 і Lupus 4 подібним чином, можна зробити висновок, що перша хмара є старша, бо у її речовини було більше часу, щоб породити зорі.

Скільки зірок, у кінцевому підсумку, можуть засяяти у Lupus 4? Важко сказати, бо оцінки маси Lupus 4 розрізняються. Два дослідження зійшлись на тому, що загалом по масі зірок буде близько у 250 разів більше від маси Сонця, хоча інше дослідження прогнозує більше число - близько 1600 сонячних мас. У кожному разі, хмара містить велику кількість матерії для формування численних нових яскравих зірок. Подібно до того, як земні хмари звільняють місце для сонячного світла, так і темна космічна хмара у кінцевому підсумку розсіюється та поступається яскравому зоряному світлу.

[1] Літери "OB" вказують, що там присутні багато гарячих яскравих короткоживучих зірок, спектральні класи яких О та В. Ті зорі яскраво сяють у широко розподіленому скупченні, яке рухається у Чумацькому Шляху.

Назва:Lupus 4