eso1428uk — Фото-реліз

Це зоряне скупчення не є тим, чим воно виглядає

Спостереження із VLT зоряного скупчення Messier 54 свідчать, що проблема літію існує також за межами нашої галактики

10 вересня 2014 р.

Дане нове зображення від Оглядового Телескопа VLT в обсерваторії ESO Паранал у північній частині Чилі показує велику купу зірок у кулястому скупченні Messier 54. Хоча воно виглядає дуже схожим на багато інших, але у нього є своя таємниця. Messier 54 не належить до Чумацького Шляху, але є частиною невеликої супутньої галактики із назвою "Карликова Галактика Стрільця". Його незвичайне походження наразі спонукало астрономів використати Дуже Великий Телескоп (VLT), щоб перевірити, чи є такий несподівано низький рівень хімічного елементу літію також і в зорях за межами Чумацького Шляху.

Навколо Чумацького Шляху по своїх орбітах обертаються понад 150 кулястих зоряних скупчень, котрі є сфероподібними групами із сотень тисяч старих зірок за віком, як сама галактика. Одне з таких, поряд з кількома іншими у сузір'ї Стрільця, було знайдене у кінці вісімнадцятого століття французьким шукачем комет Шарлем Мессьє, котре він потім записав до свого каталогу, як Messier 54.

На протязі більше двохсот років після його відкриття, Messier 54 відносили до інших подібних кулястих скупчень нашого Чумацького Шляху. Але в 1994 році було виявлено, що воно насправді пов'язане з іншою окремою галактикою - Карликовою Галактикою Стрільця. Було встановлено, що від нас до нього відстань близько 90 000 світлових років, що більш ніж в три рази далі, ніж від Землі до центру нашої галактики.

Наразі астрономи спостерігають Messier 54, використовуючи VLT, щоб спробувати вирішити одну з таємниць сучасної астрономії - проблему літію.

Велика частина легкого хімічного елементу літію, котрий наразі присутній у Всесвіті, була вироблена під час Великого Вибуху, як і водень та гелій, але у значно меншій кількості. Астрономи можуть доволі точно вирахувати, скільки літію вони очікують знайти у ранньому Всесвіті, щоб на це потім опиратись в розрахунках, скільки літію вони повинні побачити у старих зорях. Але цифри не збігаються: у зорях літію десь у три рази менше, ніж очікувалося. Ця таємниця залишається нерозкритою, незважаючи на кілька десятиліть досліджень [1].

Досі були можливими виміри вмісту літію тільки в зорях Чумацькому Шляху. Але тепер група астрономів на чолі з Алессіо Мучіареллі (Болонський університет, Італія) використала VLT, щоб визначити, скільки літію існує в обраній низці зірок у Messier 54. Дослідники вважають, що то десь на рівні, як для Чумацького Шляху. Отже, щоб там не позбавило зорі літію, воно не бути чимось таким специфічним тільки для Чумацького Шляху.

Дане нове зображення скупчення було створене з даних, отриманих за допомогою Оглядового Телескопа VLT (VST) в обсерваторії Паранал. Окрім власне скупчення, ми бачимо надзвичайно рясне зоряне поле переднього плану, створене набагато ближчими до нас зорями нашого Чумацького Шляху.

[1] Є кілька можливих рішень, пропонованих для вирішення загадки. Перше у тому, що розрахунки кількості літію, виробленого в результаті Великого Вибуху - хибні, але дуже недавні дослідження свідчать, що це не так. Друге у тому, що літій був так чи інакше знищений у найбільш ранніх зорях, іще до формування Чумацького Шляху. А по-третє, деякі процеси у зорях поступово знищують літій протягом їх життів.

Дане дослідження було представлене у статті “The cosmological Lithium problem outside the Galaxy: the Sagittarius globular cluster M54”, by A. Mucciarelli et al., котра вийшла у Monthly Notices of the Royal Astronomical Society (Oxford University Press).

Науково-дослідна група у складі: A. Mucciarelli (University of Bologna, Italy), M. Salaris (Liverpool John Moores University, Liverpool, UK), P. Bonifacio (Observatoire de Paris, France), L. Monaco (ESO, Santiago, Chile) and S. Villanova (Universidad de Concepcion, Concepcion, Chile).

Alessio Mucciarelli