eso1434uk — Науковий реліз

У подвійної зоряної системи виявлено "лінію доставки" матерії для формування планет

ALMA досліджує газопилове "колесо в колесі"

29 жовтня 2014 р.

Використавши ALMA, дослідники вперше виявили газове пасмо у зоні між масивним зовнішнім та внутрішнім малим дисками матерії у подвійній зоряній системі. Ця досі не бачена структура може бути відповідальною за підтримання малого протопланетного диску, котрий інакше давно б зник. Половина подібних до Сонця зірок народжуються у подвійних системах, а це означає, що дані від спостережень будуть мати серйозні наслідки для полювання на екзопланети. Результати дослідження опубліковані в журналі Nature за 30 жовтня 2014.

Дослідницька група на чолі з Енн Датрі з Лабораторії астрофізики в Бордо (Франція) та CNRS використала Великий Міліметрового-субміліметровий Масив Атакама (ALMA), щоб спостерігати розподіл пилу та газу у кратній зоряній системі із назвою GG Tau-A [1]. Цей об'єкт має вік всього кілька мільйонів років і знаходиться на відстані близько 450 світлових років від Землі у сузір'ї Тельця.

Подібно до колеса у колесі, GG Tau-A містить великий зовнішній диск, котрий оточує всю систему, а також малий внутрішній диск навколо головної центральної зорі. Той другий внутрішній диск має масу приблизно таку, як планета Юпітер. Його присутність була інтригуючую загадкою для астрономів, оскільки матерія диску втікає до центральної зорі зі швидкістю, яка була повинна його давно спустошити.

Спостерігаючи ці структури за допомогою ALMA, дослідна група зробила приголомшливе відкриття газових згустків у просторі між двома дисками. Нові спостереження свідчать, що речовина передається від зовнішнього до внутрішнього диску, що створює постійну рятувальну підтримку існування останнього [2].

"Матерія, що протікає через порожнину, була передбачена за допомогою комп'ютерного моделювання, проте раніше не була зображена. Виявлення цих згущень вказує, що речовина рухається між дисками, чим підживлює менший", - пояснює Датрі. "Ці спостереження показують, що речовина із зовнішнього диска може підтримувати внутрішній диск протягом тривалого часу. То має серйозні наслідки для потенційного формування планет".

Планети формуються з матерії, що залишилась після народження зорі. То повільний процес, а тому необхідною умовою для формування планет є довготривале існування такого щільного протопланетного диска. Якщо подібні процеси "годування" внутрішнього диска, котрий ми наразі побачили за допомогою ALMA, відбуваються в інших кратних зоряних системах, то одержані дані спонукають до висновку про існування величезної кількості нових потенційних місць, де у майбутньому можна знайти екзопланети.

Перші пошуки екзопланет були направлені на окремі зорі, схожі на Сонце [3]. Зовсім недавно виявилось, що більша частина планет-гігантів обертається навколо подвійних зоряних систем. Тепер дослідники почали більш прискіпливо досліджувати можливість існування планет, що обертаються навколо окремих зірок у кратних зоряних системах. Нове відкриття підтримує можливість їх існування, що надає першовідкривачам екзопланет нові щедрі "мисливські угіддя".

Еммануель Ді Фолко, співавтор статті, укладає: "Майже половина подібних до Сонця зірок народилась у подвійних системах. Це означає, що ми знайшли механізм підтримки утворення планет, котрий чинний для значного числа зірок Чумацького Шляху. Наші спостереження є великим кроком вперед у правдивому розумінні формування планет".

[1] GG Tau-A - це частина більш складної кратної зоряної системи із назвою GG Тельця. Недавні спостереження GG Tau-A із використанням VLTI показали, що одна з зірок - GG Tau Ab, котра із числа не оточених диском, сама по собі є тісною подвійною парою, що складається з GG Tau-Ab1 та GG Tau-Ab2. Таким чином, кратна система GG містить п’ять зірок.

[2] Більш ранні спостереження із ALMA дали приклад одинокої зорі, у якій потік матерії йде всередину із її зовнішнього диска.

[3] Оскільки орбіти у подвійних зоряних системах є складнішими та менш стабільними, то раніше вважалося, що утворення планет у цих системах буде більш складним, ніж навколо одиноких зірок.

Дане дослідження представлене у статті “Planet formation in the young, low-mass multiple stellar system GG Tau-A” by A. Dutrey et al., що вийшла в журналі Nature.

Науково-дослідна група у складі Anne Dutrey (University Bordeaux/CNRS, France), Emmanuel Di Folco (University Bordeaux/CNRS), Stephane Guilloteau (University Bordeaux/CNRS), Yann Boehler (University of Mexico, Michoacan, Mexico), Jeff Bary (Colgate University, Hamilton, USA), Tracy Beck (Space Telescope Science Institute, Baltimore, USA), Hervé Beust (IPAG, Grenoble, France), Edwige Chapillon (University Bordeaux/IRAM, France), Fredéric Gueth (IRAM, Saint Martin d’Hères, France), Jean-Marc Huré (University Bordeaux/CNRS), Arnaud Pierens (University Bordeaux/CNRS), Vincent Piétu (IRAM), Michal Simon (Stony Brook University, USA) and Ya-Wen Tang (Academia Sinica Institute of Astronomy and Astrophysics, Taipei, Taiwan).

Великий Міліметрово-субміліметровий Масив Атакама (ALMA) є міжнародним астрономічним об’єктом. Він являється партнерством Європи, Північної Америки та Східної Азії у співпраці з Республікою Чилі. ALMA в Європі фінансується ESO, в Північній Америці - Національним Науковим Фондом США (NSF) у співпраці з Національною Радою Досліджень Канади (NRC) і Національною Науковою Радою Тайваню (NSC), в Східній Азії - Національними Інститутами Природничих Наук (NINS) Японії в співпраці з Академією Сініца (AS) на Тайвані. Будівництво та управління ALMA від імені Європи проводить ESO, від імені Північної Америки - Національна Радіоастрономічна Обсерваторія (NRAO), яка управляється корпоративною Асоціацією Університетів (AUI), від імені Східної Азії - Національна Астрономічна Обсерваторія Японії (NAOJ). Спільна Обсерваторія ALMA (JAO) забезпечує єдине керівництво та управління будівництвом, введення в експлуатацію та експлуатацію ALMA.

Європейська Південна Обсерваторія - це передова міжурядова астрономічна організація в Європі та найбільш продуктивна астрономічна обсерваторія світу. Її підтримує 15 країн: Австрія, Бельгія, Бразилія, Чеська Республіка, Данія, Франція, Фінляндія, Німеччина, Італія, Нідерланди, Португалія, Іспанія, Швеція, Швейцарія та Сполучене Королівство. ESO здійснює ініціативну програму, зосереджену на проектуванні, будівництві та експлуатації потужних наземних спостережних об'єктів, що дозволяє астрономам робити важливі наукові відкриття. ESO також відіграє провідну роль у сприянні та організації співробітництва в астрономічних дослідженнях. ESO працює на трьох унікальних, світового класу обсерваторіях в Чилі: Ла Сілла, Паранал і Чахнантор. На горі Паранал, в ESO працює Дуже Великий Телескоп - найбільш передова в світі астрономічна обсерваторія видимого діапазону та VISTA - найбільший оглядовий телескоп в світі. ESO є європейським партнером просунутого астрономічного радіотелескопу ALMA, найбільшого існуючого астрономічного проекту. В даний час, ESO планує 39 метровий Європейський Надзвичайно Великий Телескоп E-ELT (оптичний та ближній ІЧ діапазони), який стане "найбільшим у світі оком у небо".

Anne Dutrey