eso1439uk — Фото-реліз

Барвисте зібрання зірок середнього віку

26 листопада 2014 р.

2.2 м телескоп MPG/ESO в обсерваторії ESO Ла Сілла в Чилі захопив багате барвами яскраве зоряне скупчення NGC 3532. Деякі з зірок сяють насиченим синюватим світлом, але багато з найбільш масивних зірок стали червоними гігантами із різноманітними помаранчевими відтінками.

NGC 3532 є яскравим скупченням, що знаходиться за приблизно 1300 світлових років від Землі у сузір'ї Кіля. Його неофіційна назва - скупчення "Колодязь бажань", оскільки воно нагадує розкидані срібні монети, котрі лежать на дні колодязя. Також його називають скупченням "Футбол", але це вже залежить від того, на якій стороні Атлантики ви проживаєте. Таку назву воно отримало через свою овальну форму, котра для жителів країн, де грають у регбі, нагадує м'яч для цієї гри.

То є дуже яскравим розсіяним зоряним скупченням, яке можна легко побачити неозброєним оком у південній півкулі. Воно було відкрите французьким астрономом Ніколя Луї де Лакайлем під час його астрономічних спостереження у південній Африці у 1752 році, а через три роки (у 1755) він його вніс у каталог. NGC 3532 є одним з найбільш видовищних розсіяних зоряних скупчень на усьому небі.

Воно займає площу неба, що майже у два рази перевищує видимі кутові розміри повного Місяця. Скупчення було описане Джоном Гершелем, як таке, що багате на подвійні зорі. Під час свого перебування південній Африці у 1830-х роках, астроном состерігав "кілька елегантних подвійних зірок". А згодом, вже набагато пізніше, NGC 3532 отримало нове історичне значення, як найперший небесний об’єкт, на який 20 травня 1990 року було спрямовано Космічний Телескоп Хаббл (NASA/ESA).

Вік цього зоряного угрупування становить близько 300 мільйонів років. Згідно прийнятих наукових стандартів, воно є розсіяним зоряним скупченням середнього віку [1]. Ті його зорі, котрі почали свою еволюцію із помірними масами, досі яскраво сяють блакитно-білими відтінками, а більш масивні вже вичерпали власні запаси водневого палива, ставши червоними гігантами. Завдяки усьому цьому, скупчення багате на блакитні та помаранчеві зорі. Його наймасивніші зорі вже давно віджили свій короткий, але яскравий вік, та давно повибухали надновими. Також є численні менш помітні слабші зорі меншої маси, котрі мають більшу тривалість життів: вони сяють жовтими, або ж червоними відтінками. Загалом, NGC 3532 складається із приблизно 400 зірок.

Ми бачимо скупчення на густо засіяному зорями тлі частини Чумацького Шляху. Подекуди видно сяючі червоним світлом газові пасма, а також тонкі смуги пилу, котрі блокують світло більш далеких зірок. Цілком ймовірно, що останні не пов'язані із власне скупченням, яке досить старе, щоб доволі давно розчистили навколо себе простір та порозвіювати будь-які хмари космічної матерії.

Дане зображення NGC 3532 було захоплене у січні 2013 року за допомогою Камери Широкого Поля, котра встановлена на телескопі в обсерваторії ESO Ла Сілла.

[1] Зорі із масами у багато разів більшими, ніж у Сонця, живуть по всього кілька мільйонів років. Очікується, що наше Сонце проіснує близько десяти мільярдів років. Також вважається, що зорі малої маси можуть існувати на протязі сотень мільярдів років - це набагато більше, ніж поточний вік Всесвіту.

Європейська Південна Обсерваторія - це передова міжурядова астрономічна організація в Європі та найбільш продуктивна астрономічна обсерваторія світу. Її підтримує 15 країн: Австрія, Бельгія, Бразилія, Чеська Республіка, Данія, Франція, Фінляндія, Німеччина, Італія, Нідерланди, Португалія, Іспанія, Швеція, Швейцарія та Сполучене Королівство. ESO здійснює ініціативну програму, зосереджену на проектуванні, будівництві та експлуатації потужних наземних спостережних об'єктів, що дозволяє астрономам робити важливі наукові відкриття. ESO також відіграє провідну роль у сприянні та організації співробітництва в астрономічних дослідженнях. ESO працює на трьох унікальних, світового класу обсерваторіях в Чилі: Ла Сілла, Паранал і Чахнантор. На горі Паранал, в ESO працює Дуже Великий Телескоп - найбільш передова в світі астрономічна обсерваторія видимого діапазону та VISTA - найбільший оглядовий телескоп в світі. ESO є європейським партнером просунутого астрономічного радіотелескопу ALMA, найбільшого існуючого астрономічного проекту. В даний час, ESO планує 39 метровий Європейський Надзвичайно Великий Телескоп E-ELT (оптичний та ближній ІЧ діапазони), який стане "найбільшим у світі оком у небо".

Назва:NGC 3532