eso1441uk — Фото-реліз

Гарячі блакитні зорі Messier 47

17 грудня 2014 р.

Ось нове чудове зображення зоряного скупчення Messier 47, зроблене ыз даних, отриманих ыз використанням Камери Широкого Поля (WFI), котра встановлена на 2.2 м телескопі MPG/ESO в обсерваторії ESO Ла Сілла в Чилі. У цьому молодому розсіяному скупченні переважають "бризки" яскравих блакитних зірок, хоча воно вміщує кілька виразних червоних гігантів.

Messier 47 знаходиться за приблизно 1600 світлових років від Землі у сузір'ї Корма. Вперше воно було помічено до 1654 року італійським астрономом Джованні Баттіста Годієрна, а згодом було незалежно відкрите власне Шарлем Мессьє, який мабуть і не знав про більш ранні спостереження від Годієрни.

Хоча воно яскраве, завдяки чому його легко побачити, Messier 47 є одним з найменш густонаселених зоряних скупчень. Тільки близько 50 зірок видно у просторі із перетином близько 12 світлових років, що дуже мало у порівнянні з іншими подібними об'єктами, котрі можуть вміщувати тисячі зірок.

Messier 47 не завжди було так легко ідентифікувати. І справді, протягом багатьох років скупчення вважали за зникле безвісти, оскільки Мессьє записав його координати неправильно. Скупчення пізніше відкрили знову і дали йому нове позначення вже в іншому каталозі - NGC 2422. Причина помилки Мессьє і твердий висновок, що Messier 47 та NGC 2422 - то дійсно той самий об'єкт, були встановлені лише у 1959 році канадським астрономом Т.Ф. Морріс.

Яскраві синьо-білі кольори цих зірок слугують вказівниками їх високих температур: чим гарячіші зорі - тим вони блакитніші, а холодніші зорі виглядають червоними. Цей взаємозв'язок між кольором, яскравістю та температурою можна наочно відобразити за допомогою кривої Планка. Але докладніше дослідження кольорів зірок за допомогою спектроскопії дає астрономам набагато більше інформації, у тому числі, як швидко зорі обертаються та про їх хімічний склад. На зображенні також присутні кілька яскраво-червоних зірок - то червоні гіганти, котрі, через їх короткі життєві цикли, просунулись далі у своїй зоряній еволюції, ніж менш масивні та більш довгоживучі блакитні зорі [1].

Чисто випадково Messier 47 на небі разташоване поруч з іншим виразним зоряним скупченням - Messier 46. NGC 2422 знаходиться відносно близько до нас (на відстані 1600 світлових років). З іншого боку, відстань від Messier 46 до нас приблизно 5500 світлових років, та й містить воно набагато більше зірок, котрих там наразі зараєстровано принаймні 500. Незважаючи на те, що те інше скупчення має більше зірок, на вигляд воно значно слабкіше через його велике віддалення.

Messier 46 можна вважати "старшим братом" Messier 47, бо вік першого близько 300 мільйонів років у порівнянні з 78 млн років для останнього. Таким чином, багато із наймасивніших та найяскравіших зірок у Messier 46 вже пройшли свій короткий вік, згодом ставши невидимими, через що наразі більшість зірок у цьому старому скупченні - то більш холодні червоні.

Даний образ NGC 2422 був продукований у рамках програми ESO Cosmic Gems [2].

[1] Тривалість життя зорі в першу чергу залежить від її маси. Масивні зорі, котрі набагато важчі від Сонця, мають короткі терміни життя у лічені мільйони років. З іншого боку, значно менш масивні зорі можуть сяяти протягом багатьох мільярдів років. У скупченні всі зорі мають приблизно один вік та подібний початковий хімічний склад. Таким чином, яскраві масивні зірки еволюціонують найшвидше, раніше стають червоними гігантами і першими закінчують своє життя, а менш масивні та холодніші зорі залишаються існувати ще дуже довго.

[2] "Космічні Перлини ESO" (ESO’s Cosmic Gems) - це новий почин виробництва астрономічних зображень для освіти та широкої пропаганди астрономії. Програма головним чином використовує час, коли стан неба не дозволяє проводити наукові спостереження, але цілком сприятливий, щоб фотографувати цікаві, захоплюючі або візуально привабливі об'єкти. Ці дані також доступні професійним астрономам завдяки науковому архіву Європейської Південної Обсерваторії.

Європейська Південна Обсерваторія - це передова міжурядова астрономічна організація в Європі та найбільш продуктивна астрономічна обсерваторія світу. Її підтримує 15 країн: Австрія, Бельгія, Бразилія, Чеська Республіка, Данія, Франція, Фінляндія, Німеччина, Італія, Нідерланди, Португалія, Іспанія, Швеція, Швейцарія та Сполучене Королівство. ESO здійснює ініціативну програму, зосереджену на проектуванні, будівництві та експлуатації потужних наземних спостережних об'єктів, що дозволяє астрономам робити важливі наукові відкриття. ESO також відіграє провідну роль у сприянні та організації співробітництва в астрономічних дослідженнях. ESO працює на трьох унікальних, світового класу обсерваторіях в Чилі: Ла Сілла, Паранал і Чахнантор. На горі Паранал, в ESO працює Дуже Великий Телескоп - найбільш передова в світі астрономічна обсерваторія видимого діапазону та VISTA - найбільший оглядовий телескоп в світі. ESO є європейським партнером просунутого астрономічного радіотелескопу ALMA, найбільшого існуючого астрономічного проекту. В даний час, ESO планує 39 метровий Європейський Надзвичайно Великий Телескоп E-ELT (оптичний та ближній ІЧ діапазони), який стане "найбільшим у світі оком у небо".

Назва:M 47