eso1502uk — Організаційний реліз

Нові телескопи на Параналі полюватимуть на екзопланети

"Перше світло" масиву малих телескопів NGTS

14 січня 2015 р.

Система телескопів NGTS (Next-Generation Transit Survey) в обсерваторії ESO Паранал у північній частині Чилі вловила своє "перше світло". Цей проект шукатиме транзити екзопланет - тобто планет, котрі проходять перед їх материнськими зорями, внаслідок чого відбуваються крихітні затемнення зоряного світла, які можуть бути виявлені чутливими приладами. Телескопи будуть зосереджені на пошуках планет завбільшки із Нептун, а також менших, перетини яких від двох до восьми разів більші, ніж у Землі.

NGTS (Next-Generation Transit Survey) є системою спостережень широкого поля, котра складена з масиву на дванадцять телескопів, кожен з яких має апертуру 20 сантиметрів [1]. Цей новий об'єкт, котрий побудований спільно Великобританією, Швейцарією та Німеччиною, розташовано в обсерваторії ESO Паранал у північній частині Чилі, де він має вигоди від чудових умов спостереження та відмінної технічної підтримки, котрі присутні на цій місцині.

"Нам було потрібне місце, де було б багато ясних ночей і повітря було б чистим та сухим, так щоб ми могли проводити дуже точні вимірювання настільки часто, настільки це взагалі можливо: Паранал був наразі найкращим вибором",- говорить Дон Полокко із Університету Ворвіку у Великобританії, один з очільників проекту NGTS.

NGTS сконструйовано для спостережень у роботизованому режимі: масив буде постійно стежити за яскравістю сотень тисяч порівняно яскравих зірок південного неба. Він шукатиме транзити екзопланет і досягне рівня точності при вимірюванні яскравостей зірок в одну тисячну частину, що досі не було досяжним для наземних інструментів із широкими полями зору [2].

Така висока точність вимірювання яскравості на широкому полі зору є технічно складним завданням, але всі ключові технології, необхідні для NGTS, були продемонстровані з використанням меншого прототипу системи, яка діяла на Ла Пальма на Канарських островах у 2009 і 2010 роках. NGTS також заснована на успішному експерименті SuperWASP, котрий досі є провідним у виявленні великих газових планет.

Відкриття NGTS у подальшому будуть додатково досліджуватись за допомогою інших великих телескопів, у тому числі Дуже Великого Телескопа (VLT) ESO. Однією з цілей є те, щоб знайти малі планети, яскравість яких достатня для визначення їх мас. Це дозволить обчислити середні щільності планет, що в свою чергу забезпечить підказки про їх хімічний склад. Також може бути можливим дослідженням атмосфер екзопланет: під час транзиту, частина світла зорі проходить через атмосферу планети, якщо така власне є, внаслідок чого прилад може зареєструвати крихітний, але виразний сигнал. Наразі проведено лише кілька таких дуже тонких спостережень, але NGTS повиннен забезпечити набагато більше потенційних цілей.

Це перший телескопічний проект, котрий розташований на території обсерваторії ESO Паранал, проте нею не використовується. Кілька проектів телескопів, що діють у рамках подібних угод, вже працюють у більш старій обсерваторії ESO Ла Сілла. Потік даних від NGTS піде у систему наукових архівів ESO, де вони будуть доступними для астрономів усього світу на десятиліття вперед.

Пітер Вітлі, інший очільник проекту NGTS із Університету Ворвіку, укладає: "Ми раді почати наші пошуки малих планет навколо найближчих зірок. Відкриття із NGTS, а також наступні спостереження із наземними та космічними телескопами, будуть важливим кроком у нашому прагненні досліджувати атмосфери та склад малих планет, схожих на нашу Землю".

До складу консорціуму NGTS входять: Університет Ворвіку, Королівський Університет у Белфасті, Університет Лестеру, Кембриджський Університет - всі вони із Великої Британії, а також Женевський Університет (Швейцарія) та DLR (Берлін, Німеччина).

[1] Масив NGTS складено із модифікованих високо якісних малих аматорських телескопів від Astro Systeme Austria (ASA). ПЗЗ камери NGTS - то модифіковані камери iKon-L від Andor Technology Ltd (http://www.andor.com), котрі виготовлені на основі чутливих до червоного світла "deep-depletion" матриць від e2v (http://www.e2v.com).

[2] Космічний Телескоп Кеплер (NASA) має вищу точність вимірювання яскравостей зірок на менших полях зору, ніж у NGTS. Пошуки із широкими полями зору за допомогою NGTS спрямовані на більш яскраві малі екзопланети, котрі "зручніші" для подальших докладніших досліджень.

Європейська Південна Обсерваторія - це передова міжурядова астрономічна організація в Європі та найбільш продуктивна астрономічна обсерваторія світу. Її підтримує 15 країн: Австрія, Бельгія, Бразилія, Чеська Республіка, Данія, Франція, Фінляндія, Німеччина, Італія, Нідерланди, Португалія, Іспанія, Швеція, Швейцарія та Сполучене Королівство. ESO здійснює ініціативну програму, зосереджену на проектуванні, будівництві та експлуатації потужних наземних спостережних об'єктів, що дозволяє астрономам робити важливі наукові відкриття. ESO також відіграє провідну роль у сприянні та організації співробітництва в астрономічних дослідженнях. ESO працює на трьох унікальних, світового класу обсерваторіях в Чилі: Ла Сілла, Паранал і Чахнантор. На горі Паранал, в ESO працює Дуже Великий Телескоп - найбільш передова в світі астрономічна обсерваторія видимого діапазону та VISTA - найбільший оглядовий телескоп в світі. ESO є європейським партнером просунутого астрономічного радіотелескопу ALMA, найбільшого існуючого астрономічного проекту. В даний час, ESO планує 39 метровий Європейський Надзвичайно Великий Телескоп E-ELT (оптичний та ближній ІЧ діапазони), який стане "найбільшим у світі оком у небо".

Oleh Malyi