eso1504uk — Фото-реліз

VISTA дивиться через Чумацький Шлях

Нове інфрачервоне зображення туманності "Трифід" виявило нові далекі змінні зорі

04 лютого 2015 р.

Нове зображення, отримане за допомогою оглядового телескопа ESO VISTA, показує знамениту "Потрійну" ("Трифід") туманність у новому примарному світлі. Спостерігаючи на інфрачервоних хвилях, астрономи можуть бачити крізь заповнену пилом центральну частину Чумацького Шляху, що дає можливість досліджувати багато раніше прихованих об'єктів. Саме у цій крихітній частині одного з оглядів неба із VISTA, астрономи виявили двійко невідомих і дуже далеких змінних зірок типу цефеїд, які видно майже безпосередньо за туманністю. Вони є першими зорями цього типу, знайденими у центральній площині Чумацького Шляху, тобто за межами його центральної опуклості.

У рамках одного з основних обстежень південної частини неба, телескоп VISTA в обсерваторії ESO Паранал в Чилі фотографує в інфрачервоному світлі центральні райони Чумацького Шляху для пошуку нових та прихованих об'єктів. Цей новий огляд неба, котрий має назву VVV (вона походить від VISTA Variables in the Via Lactea), періодично повертається до тих же частин неба, щоб визначити об'єкти, які змінюють яскравості з плином часу.

Невелика частина цього величезного VVV набору даних була використана для створення даного разючого нового образу відомого об'єкта - області зореутворення Messier 20, котру зазвичай називають туманність "Трифід" через примарні темні смуги, котрі поділяють її на три частини, які видно під час спостережень через телескопи.

Добре знайомі світлини "Трифіда" показують туманність у видимому світлі, де вона яскраво сяє, як рожевим випромінюванням іонізованого водню, так і синім серпанком розсіяного світла від гарячих молодих зірок. Також помітні величезні хмари космічного пилу, котрі поглинають світло. Але зовнішність туманності на інфрачервоному зображенні від VISTA дуже відрізняється: вона наче привид вже звичайного вигляду у видимому світлі. Пилові хмари набагато менш помітні, а яскраве світіння від хмар водню взагалі ледь видно. Структуру туманності із трьох частин майже не помітно.

На новому зображенні, котре наче компенсує "зів’ялу" туманність, в поле зору потрапляє нова вражаюча панорама. Товсті хмари пилу в диску нашої Галактики, котрі поглинають видимі промені, пропускають більшу частину інфрачервоного світла, яке VISTA бачить. Оскільки світло не блокується, VISTA може дивитись далеко за межі "Потрійної" та виявляти об'єкти на іншій стороні галактики, котрі ми ніколи раніше не бачили.

Випадково ця картина демонструє чудовий взірець несподіванок, котрі можуть бути виявлені при візуалізації в інфрачервоній частині спектра. Нещодавно у даних від VISTA було виявлено двійко змінних зірок типу цефеїд, котрі на у небі наче близько до "Трифіду", але насправді приблизно у сім разів більш віддалені [1]. Ті цефеїди - то тип яскравих змінних зірок, котрі є нестабільними: вони періодично повільно збільшують свою яскравість, а потім зменшують її. Астрономи вважають, що ця пара зірок є найяскравішими у зоряному скупченні. Також вони є єдиними цефеїдами, наразі виявленими, котрі близько до центральної площини нашої Галактики, але на її дальній стороні. Період коливань їх яскравостей становить одинадцять земних діб.

[1] Туманність "Потрійна" віддалена від нас на приблизно 5200 світлових років, а центр Чумацького Шляху, котрий у тому ж напрямку, перебуває на відстані 27 000 світлових років. Щодо цих цефеїд, то від них до Землі приблизно 37 000 світлових років.

Дані результати описані у статті “Discovery of a Pair of Classical Cepheids in an Invisible Cluster Beyond the Galactic Bulge”, by I. Dekany et al.,  що опублікована у Astrophysical Journal Letters.

Науково-дослідна група у складі I. Dékány (Millennium Institute of Astrophysics, Santiago, Chile; Universidad Católica de Chile, Santiago, Chile), D. Minniti (Universidad Andres Bello, Santiago, Chile; Millennium Institute of Astrophysics; Center for Astrophysics and Associated Technologies; Vatican Observatory, Vatican City State, Italy), G. Hajdu (Universidad Católica de Chile; Millennium Institute of Astrophysics), J. Alonso-García (Universidad Católica de Chile; Millennium Institute of Astrophysics), M. Hempel (Universidad Católica de Chile), T. Palma (Millennium Institute of Astrophysics; Universidad Católica de Chile;), M. Catelan (Universidad Católica de Chile; Millennium Institute of Astrophysics), W. Gieren (Millennium Institute of Astrophysics; Universidad de Concepción, Chile) and D. Majaes (Saint Mary's University, Halifax, Canada; Mount Saint Vincent University, Halifax, Canada).

Європейська Південна Обсерваторія - це передова міжурядова астрономічна організація в Європі та найбільш продуктивна астрономічна обсерваторія світу. Її підтримує 15 країн: Австрія, Бельгія, Бразилія, Чеська Республіка, Данія, Франція, Фінляндія, Німеччина, Італія, Нідерланди, Португалія, Іспанія, Швеція, Швейцарія та Сполучене Королівство. ESO здійснює ініціативну програму, зосереджену на проектуванні, будівництві та експлуатації потужних наземних спостережних об'єктів, що дозволяє астрономам робити важливі наукові відкриття. ESO також відіграє провідну роль у сприянні та організації співробітництва в астрономічних дослідженнях. ESO працює на трьох унікальних, світового класу обсерваторіях в Чилі: Ла Сілла, Паранал і Чахнантор. На горі Паранал, в ESO працює Дуже Великий Телескоп - найбільш передова в світі астрономічна обсерваторія видимого діапазону та VISTA - найбільший оглядовий телескоп в світі. ESO є європейським партнером просунутого астрономічного радіотелескопу ALMA, найбільшого існуючого астрономічного проекту. В даний час, ESO планує 39 метровий Європейський Надзвичайно Великий Телескоп E-ELT (оптичний та ближній ІЧ діапазони), який стане "найбільшим у світі оком у небо".

Oleh Malyi