eso1506uk — Науковий реліз

Дивний випадок зниклого карлика

Новий прилад SPHERE демонструє свої можливості

18 лютого 2015 р.

Новий прилад SPHERE на Дуже Великому Телескопі (VLT) ESO було використано для пошуку коричневого карлика, котрого очікували знайти навколо незвичайної подвійної зорі V471 Tauri. SPHERE надав астрономам наразі найкращий вигляд околиць цього цікавого об’єкта, проте вони знайшли пусте місце. Дивна відсутність того впевнено передбачуваного коричневого карлика означає, що традиційне пояснення дивної поведінки V471 Тельця є неправильним. Цей несподіваний результат описано у першій науковій статті, складеній на основі спостережень зі SPHERE.

Деякі зоряні пари складаються з двох нормальних зірок з дещо різними масами. Коли зоря із трохи більшою масою старіє, то вона починає розширюватись і стає червоним гігантом, а її речовина поширюється до її сусідки, внаслідок чого обидві зорі огортаються у величезну газову оболонку. Коли ця хмара розсіюється, вони стають іще ближчими і утворюють дуже щільну пару, у якій один компонент - то білий карлик, а другий - то нормальна зоря [1].

Одну з таких зоряних пар називають V471 Tauri [2]. Вона належить до зоряного скупчення Гіади у сузір'ї Тельця. Згідно оцінок, її вік близько 600 мільйонів років, а відстань до Землі приблизно 163 світлових років. Ці дві зорі дуже близько одна від одної, а період обертання навколо спільного центру мас становить 12 годин. Двічі на протязі періоду обертання, одна зоря проходить перед іншою (відбувається зоряне затьмарення), що призводить до регулярних змін яскравості пари, котрі астрономи спостерігають з Землі.

Група астрономів під керівництвом Адама Харді (Університет Вальпараїсо, Вальпараїсо, Чилі) вперше використала систему ULTRACAM на Телескопі Нової Технології (NTT) ESO, щоб дуже точно виміряти ці зміни яскравості. Моменти затемнень були отримані з точністю кращою, ніж на дві секунди - то значний поступ вперед у порівнянні із більш ранніми спостереженнями.

Хронометрія цих затемнень засвідчила, що вони не були регулярними. Це може бути добре пояснене припущенням, що на орбіті тих зірок існує коричневий карлик, гравітаційне тяжіння котрого збурює їх рух. Вчені також виявили натяки на те, що там може бути іще один маленький об'єкт-компаньйон.

Однак досі було неможливо отримати зображення слабкого коричневого карлика настільки близько розташованого до набагато більш яскравих зірок. Але технічні можливості недавно встановленого на Дуже Великому Телескопі (VLT) ESO приладу SPHERE дозволили дослідній групі вперше подивитись саме туди, де очікувалось побачити компаньон системи - коричневий карлик. Проте вчені нічого такого не побачили, хоча якість зображення від SPHERE дуже висока, а тому той карлик повинен був бути легко знайденим [3].

"Є багато наукових робіт, які передбачають існування таких міжкомпонентних об'єктів, але результати наших досліджень спростовують цю гіпотезу",- відзначає Адам Харді.

Якщо там на орбіті немає ще одного об'єкта, то що ж тоді є причиною дивних змін в обертанні подвійної зорі? Було запропоновано кілька пояснюючих теорій, деякі з котрих вже відкинуті. Цілком можливо, що ті ефекти викликані зміною магнітного поля більшої з двох зірок [4]. Подібні польові зміни, хоча вони значно менше проявлені, відбуваються із нашим Сонцем.

"У дослідженнях, схожих на наші, була потреба протягом багатьох років, проте вони стали можливими тільки з появою нових потужних приладів, таких як SPHERE. Наука твориться так: спостереження за допомогою нового обладнання можуть або підтвердити, або ж, як у цьому випадку - спростувати раніше висунуті ідеї. Це відмінний початок роботи цього чудового приладу",- укладає Адам Харді.

[1] Подібні подвійні зорі відомі, як такі, що пройшли стадію спільної газової оболонки.

[2] Дане ім’я означає, що об’єкт є 471-ю змінною зорею (а більш точне дослідження встановило, що то зоряна пара), знайденою у межах сузір’я Тельця.

[3] Зображення від SPHERE є настільки точними, що дозволяють виявити зоряний компаньон типу кориневого карлика, котрий у 70 0000 разів слабший від центральної зорі, а кутова відстань між ними всього 0.26". Очікуваний коричневий карлик, котрий сподівались знайти у даній зоряній системі, повинен був бути значно яскравішим.

[4] Даний ефект, званий механізмом Епплгейта, проявляється у регулярних змінах форми зорі, що власне й спричинює зміну яскравості подвійної зорі, котру ми й можемо спостерігати із Землі.

Дане дослідження представлене у статті “The First Science Results from SPHERE: Disproving the Predicted Brown Dwarf around V471 Tau” by A. Hardy et al., котра вийшла у Astrophysical Journal Letters за 18 лютого 2015.

Науково-дослідна група у складі A. Hardy (Universidad Valparaíso, Valparaíso, Chile; Millennium Nucleus "Protoplanetary Disks in ALMA Early Science", part of the Millennium Science Initiative Program, Universidad Valparaíso), M.R. Schreiber (Universidad Valparaíso), S.G. Parsons (Universidad Valparaíso), C. Caceres (Universidad Valparaíso), G. Retamales (Universidad Valparaíso), Z. Wahhaj (ESO, Santiago, Chile), D. Mawet (ESO, Santiago, Chile), H. Canovas (Universidad Valparaíso), L. Cieza (Universidad Diego Portales, Santiago, Chile; Universidad Valparaíso), T.R. Marsh (University of Warwick, Coventry, United Kingdom), M.C.P. Bours (University of Warwick), V.S. Dhillon (University of Sheffield, Sheffield, United Kingdom) and A. Bayo (Universidad Valparaíso).

Європейська Південна Обсерваторія - це передова міжурядова астрономічна організація в Європі та найбільш продуктивна астрономічна обсерваторія світу. Її підтримує 16 країн: Австрія, Бельгія, Бразилія, Чеська Республіка, Данія, Франція, Фінляндія, Німеччина, Італія, Нідерланди, Польща, Португалія, Іспанія, Швеція, Швейцарія та Сполучене Королівство. ESO здійснює ініціативну програму, зосереджену на проектуванні, будівництві та експлуатації потужних наземних спостережних об'єктів, що дозволяє астрономам робити важливі наукові відкриття. ESO також відіграє провідну роль у сприянні та організації співробітництва в астрономічних дослідженнях. ESO працює на трьох унікальних, світового класу обсерваторіях в Чилі: Ла Сілла, Паранал і Чахнантор. На горі Паранал, в ESO працює Дуже Великий Телескоп - найбільш передова в світі астрономічна обсерваторія видимого діапазону та VISTA - найбільший оглядовий телескоп в світі. ESO є європейським партнером просунутого астрономічного радіотелескопу ALMA, найбільшого існуючого астрономічного проекту. В даний час, ESO планує 39 метровий Європейський Надзвичайно Великий Телескоп E-ELT (оптичний та ближній ІЧ діапазони), який стане "найбільшим у світі оком у небо".

Oleh Malyi