eso1507uk — Науковий реліз

Глибокий погляд у тривимірність Всесвіту

MUSE бачить далі, ніж "Хаббл"

26 лютого 2015 р.

Прилад MUSE на Дуже Великому Телескопі (VLT) ESO надав астрономам наразі найкращий тривимірний погляд на глибини Всесвіту. Після всього 27 годинних досліджень ділянки Hubble Deep Field South, нові спостереження дали інформацію про відстані, рух та інші властивості значно більшої кількості галактик в її межах, ніж то було досі знано для цього крихітного шматочка неба. Проникливість цих спостережень глибша, ніж у "Хаббла", що власне й дозволило виявити раніше невидимі об'єкти.

Фотографуючи ділянки неба із дуже довгими витримками, астрономи отримали багато глибоких зображень, котрі надали доволі інформації про ранній Всесвіт. Найвідомішим з таких є Hubble Deep Field, отримане за допомогою Космічного Телескопа Хаббл (NASA/ESA) протягом декількох днів у кінці 1995 року. Ця чудова знакова картина швидко трансформувала наше розуміння вмісту Всесвіту, коли той був молодим. А через два роки по тому, було отримано подібне зображення ділянки південної частини неба - Hubble Deep Field South.

Проте ці образи не дали відповіді на всі питання: щоб дізнатися більше про галактики на цих глибоких зображеннях, астрономи ретельно дослідили кожне з них з іншими інструментами, що було складною трудомісткою роботою. Але наразі вперше, новий прилад MUSE може одночасно фотографувати та досліджувати - і то набагато швидше!

Одним з перших спостережень із використанням MUSE після його прийняття в експлуатацію на VLT у 2014 році, було тривале прискіпливе дослідження Hubble Deep Field South (HDF-S): результати перевершили всі очікування.

"Після всього кількох годин спостережень на телескопі, ми швидко глянули на дані і знайшли багато галактик - це було дуже обнадійливим. А коли ми повернулися в Європу, то почали вивчати дані більш докладно. Це було схоже на риболовлю у глибокій воді, і кожен новий улов викликав багато хвилювання та обговорення наших знахідок",- пояснив Роланд Бекон (Центр Астрофізичних Досліджень в Ліоні, Франція, CNRS) головний дослідник на приладі MUSE та очільник групи його введення в експлуатацію.

Кожен піксель прийнятого MUSE зображення вище згаданого поля HDF-S вміщує не лише зображення, а також і спектр, котрий надає інформацію про інтенсивність кольорових складників світла у цій точці, що загально становить майже 90 000 спектрів [1]. Та інформація може допомогти визначити відстані, склад та внутрішній рух сотень далеких галактик, а також вловити невелику кількість дуже слабких зірок Чумацького Шляху.

Незважаючи на те, що загальний час експозиції був значно коротшим, ніж для зображень від "Хаббл", у даних від MUSE для цього маленького клаптика неба HDF-S було виявлено більше двадцяти дуже слабких об'єктів, котрі "Хаббл" взагалі не зарєстрував [2].

"Найбільше пожвавлення прийшло, коли ми знайшли дуже далекі галактики, котрі навіть не було видно на дуже проникливому зображенні від "Хаббл". Після стількох років напруженої роботи над створенням приладу, я отримав сильні переживання, побачивши, що наші мрії стають реальністю",- додає Роланд Бекон.

Ретельно дослідивши всі спектри у спостереженнях HDF-S із MUSE, вчені визначили відстані до 189 галактик. Вони були у межах від відносно близьких і до тих, котрі належать до глибин Весвіту, коли його вік становив менше, ніж один мільярд років. Кількість цих нових вимірів відстаней для даної ділянки неба більше, ніж у десять разів перевищує її попередні виміри.

Для значно ближчих галактик, MUSE може зробити набагато більше: наприклад, виміряти різні властивості різних частин однієї галактики. Це дасть інформацію, як галактика обертається, і як її інші властивості змінюються від місця до місця. То дуже добрий спосіб зрозуміти, як галактики розвиваються із плином космічного часу.

"Тепер, коли ми продемонстрували унікальні можливості MUSE для вивчення глибин Всесвіту, ми будемо досліджувати інші його далекі частини, як ото Hubble Ultra Deep field. Ми зможемо вивчати тисячі галактик, відкриваючи нові надзвичайно слабкі далекі галактики. Ці малі молоді галактики ми наразі бачимо такими, якими вони були більше, ніж 10 мільярдів років тому. Вони поступово зростають, щоб стати схожими на Чумацький Шлях, котрий ми бачимо сьогодні",- підсумовує Роланд Бекон.

[1] Кожен такий спектр покриває довжини хвиль від синіх променів - і до ближнього ІЧ-світла (475‒930 нм).

[2] MUSE є особливо чутливим до об'єктів, які випромінюють більшу частину своєї енергії на кількох окремих довжинах хвиль, котрі у отриманих даних з'являються у вигляді білих плям. Галактики у ранньому Всесвіті, як правило, мають такі спектри, оскільки вони містять водень, що сяє під впливом ультрафіолетового випромінюванням від гарячих молодих зірок.

Дане дослідження представлене у статті “The MUSE 3D view of the Hubble Deep Field South” by R. Bacon et al., котра вийшла в журналі Astronomy & Astrophysics від 26 лютого 2015.

Науково-дослідна група у складі R. Bacon (Observatoire de Lyon, CNRS, Université Lyon, Saint Genis Laval, France [Lyon]), J. Brinchmann (Leiden Observatory, Leiden University, Leiden, The Netherlands [Leiden]), J. Richard (Lyon), T. Contini (Institut de Recherche en Astrophysique et Planétologie, CNRS, Toulouse, France; Université de Toulouse, France [IRAP]), A. Drake (Lyon), M. Franx (Leiden), S. Tacchella (ETH Zurich, Institute of Astronomy, Zurich, Switzerland [ETH]), J. Vernet (ESO, Garching, Germany), L. Wisotzki (Leibniz-Institut für Astrophysik Potsdam, Potsdam, Germany [AIP]), J. Blaizot (Lyon), N. Bouché (IRAP), R. Bouwens (Leiden), S. Cantalupo (ETH), C.M. Carollo (ETH), D. Carton (Leiden), J. Caruana (AIP), B. Clément (Lyon), S. Dreizler (Institut für Astrophysik, Universität Göttingen, Göttingen, Germany [AIG]), B. Epinat (IRAP; Aix Marseille Université, CNRS, Laboratoire d’Astrophysique de Marseille, Marseille, France), B. Guiderdoni (Lyon), C. Herenz (AIP), T.-O. Husser (AIG), S. Kamann (AIG), J. Kerutt (AIP), W. Kollatschny (AIG), D. Krajnovic (AIP), S. Lilly (ETH), T. Martinsson (Leiden), L. Michel-Dansac (Lyon), V. Patricio (Lyon), J. Schaye (Leiden), M. Shirazi (ETH), K. Soto (ETH), G. Soucail (IRAP), M. Steinmetz (AIP), T. Urrutia (AIP), P. Weilbacher (AIP) and T. de Zeeuw (ESO, Garching, Germany; Leiden).

Європейська Південна Обсерваторія - це передова міжурядова астрономічна організація в Європі та найбільш продуктивна астрономічна обсерваторія світу. Її підтримує 16 країн: Австрія, Бельгія, Бразилія, Чеська Республіка, Данія, Франція, Фінляндія, Німеччина, Італія, Нідерланди, Польща, Португалія, Іспанія, Швеція, Швейцарія та Сполучене Королівство. ESO здійснює ініціативну програму, зосереджену на проектуванні, будівництві та експлуатації потужних наземних спостережних об'єктів, що дозволяє астрономам робити важливі наукові відкриття. ESO також відіграє провідну роль у сприянні та організації співробітництва в астрономічних дослідженнях. ESO працює на трьох унікальних, світового класу обсерваторіях в Чилі: Ла Сілла, Паранал і Чахнантор. На горі Паранал, в ESO працює Дуже Великий Телескоп - найбільш передова в світі астрономічна обсерваторія видимого діапазону та VISTA - найбільший оглядовий телескоп в світі. ESO є європейським партнером просунутого астрономічного радіотелескопу ALMA, найбільшого існуючого астрономічного проекту. В даний час, ESO планує 39 метровий Європейський Надзвичайно Великий Телескоп E-ELT (оптичний та ближній ІЧ діапазони), який стане "найбільшим у світі оком у небо".

Oleh Malyi