eso1510uk — Фото-реліз

Велика феєрія молодих зірок

11 березня 2015 р.

Цей чудовий краєвид у південному сузір'ї Жертовник є скарбницею небесних об'єктів. Зоряні скупчення, емісійні туманності та активні області зореутворення - то лише деякі з багатств, котрі спостерігаються у цій частині простору, що знаходиться за приблизно 4000 світлових років від Землі. Дане нове гарне зображення, котре наразі є найбільш докладним образом цієї частини неба, було зроблене за допомогою Оглядового Телескопа VLT в обсерваторії ESO Паранал в Чилі.

У центрі зображення знаходиться зоряне скупчення NGC 6193, що містить близько тридцяти яскравих зірок, формуючи ядро зоряної асоціації Ara OB1. Дві найяскравіших зорі є дуже гарячими зорями-гігантами. Разом вони слугують основним джерелом освітлення довколишньої емісійної туманності на прізвисько "Рамка", або NGC 6188, яку видно праворуч від скупчення.

Зоряна асоціація - то велике угруповання слабо пов'язаних зірок, котрі ще не повністю покинули своє первісне місце утворення. ОВ-асоціації складаються головно з дуже молодих біло-блакитних зірок, котрі у приблизно 100 000 разів яскравіші, ніж Сонце, а також від 10 до 50 разів більш масивні.

Туманність "Рамка" є виразною стіною між темними та світлими хмарами, котра визначає кордон між активною областю зореутворення всередині молекулярної хмари, відомої як RCW 108, та рештою асоціації [1]. Простір навколо RCW 108 головним чином заповнений воднем - основним складником зоряного утворення. Такі райони також відомі, як HII регіони.

Ультрафіолетове випромінювання та потужний зоряний вітер від зірок NGC 6193 здається спонукають до утворення нового покоління зірок у навколишніх газо-пилових хмарах. Оскільки частини хмар стискуються, то вони нагріваються і, в кінцевому підсумку, формують нові зорі.

Коли така хмара породжує нові зорі, то вона одночасно розвіюється під натиском зоряних вітрів, випромінювання її зірок та сильних вибухів наднових. Таким чином, подібні HII регіони зореутворення існують всього кілька мільйонів років. Формування зірок є дуже марнотратним процесом, бо лише близько 10% від наявної матерії "йдуть на діло", а її левова частка просто здувається у космос.

Туманність "Рамка" також демонструє ознаки того, що вона знаходиться на початку фази утворення "слонячих хоботів". Це означає, що в майбутньому вона може, у кінцевому підсумку, стати схожою на інші відомі зони зореутворення, такі як туманність "Орел" (Мессьє 16, що містить знамениті "Стовпи Творіння") і туманність "Конус" (частина NGC 2264).

Це виняткове вражаюче зображення було створене з більш ніж 500 окремих знімків, зроблених через чотири різних кольорових фільтрів за допомогою Оглядового Телескопа VLT. Загальний час експозиції складає більше 56 годин. Наразі це найдокладніше у світі зображення цієї ділянки неба.

[1] Крім того, туманність має додаткову скромну популярність серед астрономів, оскільки її попередній образ був використаний для обкладинки DVD колекції зібраного в ESO програмного забезпечення для астрономів Scisoft, нова версія котрого була випущена кілька тижнів тому. Саме тому ця туманність також відома, як Scisoft.

Європейська Південна Обсерваторія - це передова міжурядова астрономічна організація в Європі та найбільш продуктивна астрономічна обсерваторія світу. Її підтримує 16 країн: Австрія, Бельгія, Бразилія, Чеська Республіка, Данія, Франція, Фінляндія, Німеччина, Італія, Нідерланди, Польща, Португалія, Іспанія, Швеція, Швейцарія та Сполучене Королівство. ESO здійснює ініціативну програму, зосереджену на проектуванні, будівництві та експлуатації потужних наземних спостережних об'єктів, що дозволяє астрономам робити важливі наукові відкриття. ESO також відіграє провідну роль у сприянні та організації співробітництва в астрономічних дослідженнях. ESO працює на трьох унікальних, світового класу обсерваторіях в Чилі: Ла Сілла, Паранал і Чахнантор. На горі Паранал, в ESO працює Дуже Великий Телескоп - найбільш передова в світі астрономічна обсерваторія видимого діапазону та VISTA - найбільший оглядовий телескоп в світі. ESO є європейським партнером просунутого астрономічного радіотелескопу ALMA, найбільшого існуючого астрономічного проекту. В даний час, ESO планує 39 метровий Європейський Надзвичайно Великий Телескоп E-ELT (оптичний та ближній ІЧ діапазони), який стане "найбільшим у світі оком у небо".

Oleh Malyi