eso1518uk — Фото-реліз

"Стовпи творіння" явлені в 3D

Нове дослідження припускає, що для цих знакових структур більш влучною є назва "Стовпи знищення"

30 квітня 2015 р.

Використавши прилад MUSE на Дуже Великому Телескопі (VLT) ESO, астрономи отримали перше повне тривимірне зображення відомих "Стовпів творіння" у туманності Орла, що також знана, як Мессьє 16. Нові спостереження демонструють, як різні пилові стовпи цього "культового" космічного об'єкту розподілені у просторі. Крім того, виявлено багато нових подробиць, у тому числі - раніше не спостережуваний струмінь матерії з молодої зорі. Інтенсивне випромінювання та зоряні вітри від яскравих зірок скупчення витворювали ті пилові "Стовпи творіння" протягом довгого часу, а приблизно через три мільйони років, ті стовпи повинні повністю розвіятись.

Найперше зображення відомих "Стовпів творіння" було прийняте два десятиліття тому Космічним Телескопом Хаббл (NASA/ESA), відразу ж ставши одним з найвідоміших та знакових. З тих пір ті хмари і далі "здіймаються", розширившись на кілька світлових років [1], викликаючи "благоговіння" у вчених та громадськості.

Виступаючі структури у напрямі на найближче зоряне скупчення NGC 6611 є частинами області зореутворення, що називається "Туманність Орла", яка також відома, як Мессьє 16, або M16. Туманність та пов'язані з нею об'єкти розташовані приблизно за 7000 світлових років від Землі у сузір'ї Змії.

Ті "Стовпи творіння" є класичним взірцем колоноподібних форм, що інакше звані, як "слонячі хоботи", які розвиваються у гігантських хмарах газу та пилу, котрі є місцями народження нових зірок. Такі космічні "колони" виникають, коли величезні, нещодавно сформовані біло-блакитні зорі типів O та B випускають інтенсивне ультрафіолетове випромінювання та зоряні вітри, котрі геть здувають менш щільну матерію із зоряних околиць.

Однак, більш щільні космічні "поклади" газу і пилу можуть протистояти цій ерозії довше. За такими товстими пиловими "кишенями", матерія більш захищена від згубного жорсткого випромінювання зірок вище згаданих типів. Цей захист створюють темні "хвости", або "слонячі хоботи", котрі ми бачимо, як темні колоноподібні утворення, що спрямовані від яскравих зірок.

Прилад MUSE на Дуже Великому Телескопі (VLT) ESO наразі допоміг пояснити триваюче випаровування "Стовпів творіння" у безпрецедентних подробицях, показуючи їх просторову орієнтацію.

MUSE показав, що вершок лівого стовпа направлений до нас, а власне стовп, на відміну від інших, насправді знаходиться далі за NGC 6611. Той вершок несе на собі основний тягар випромінювання зірок NGC 6611, через що ми бачимо його яскравішим, ніж нижня ліва, середня та права колони, вершини котрих спрямовані у бік від нашого променя зору.

Астрономи сподіваються краще зрозуміти, як молоді зорі типів О та В, як у межах NGC 6611, впливають на утворення наступних зоряних поколінь. Численні дослідження виявили протозорі, котрі формуються у цих хмарах - тобто останні є дійсно "Стовпами творіння". Нове дослідження також надає нові докази утворення двох зірок у лівому та середньому стовпах, а також свідчить про струмінь матерії із молодої зорі, котрий досі був поза увагою.

Стосовно формування нових зірок у середовищах, що схожі на "Стовпи творіння" - то це щось на кшталт перегонів із часом, оскільки інтенсивне випромінювання від вже існуючих в тих середовищах потужних зірок безперервно знищує такі стовпи.

Щодо визначення швидкості випаровування, MUSE повідав астрономам терміни, коли тих стовпів більше не буде. Кожен мільйон років, ці стовпи втрачають масу матерії, котра приблизно у 70 разів перевищує масу Сонця. Беручи до уваги, що наразі їх маса становить близько 200 сонячних, очікуваний "термін дії" вище згаданих "Стовпів творіння" становить трохи більше трьох мільонів років, що є миттю у маштабі космічному часу. Схоже на те, що більш влучною назвою тих стовпів може бути "Стовпи знищення".

[1] Лівий стовп, за умови, що це один об'єкт від верху до низу, за оцінками має довжину близько 4 світлових років. Це найдовший стовп і приблизно у два рази вищий за правий.

Дане дослідження представлене у статті "The Pillars of Creation revisited with MUSE: gas kinematics and high-mass stellar feedback traced by optical spectroscopy" by A. F. McLeod et al., що вийшла у журналі Monthly Notices of the Royal Astronomical Society за 30 квітня 2015.

Науково-дослідна група у складі A. F. Mc Leod (ESO, Garching, Germany), J. E. Dale (Universitäts-Sternwarte München, München, Germany; Excellence Cluster Universe, Garching bei München, Germany), A. Ginsburg (ESO), B. Ercolano (Universitats-Sternwarte München,; Excellence Cluster Universe), M. Gritschneder (Universitats-Sternwarte München), S. Ramsay (ESO) and L. Testi (ESO; INAF/Osservatorio Astrofisico di Arcetri, Firenze, Italy).

Європейська Південна Обсерваторія - це передова міжурядова астрономічна організація в Європі та найбільш продуктивна астрономічна обсерваторія світу. Її підтримує 16 країн: Австрія, Бельгія, Бразилія, Чеська Республіка, Данія, Франція, Фінляндія, Німеччина, Італія, Нідерланди, Польща, Португалія, Іспанія, Швеція, Швейцарія та Сполучене Королівство. ESO здійснює ініціативну програму, зосереджену на проектуванні, будівництві та експлуатації потужних наземних спостережних об'єктів, що дозволяє астрономам робити важливі наукові відкриття. ESO також відіграє провідну роль у сприянні та організації співробітництва в астрономічних дослідженнях. ESO працює на трьох унікальних, світового класу обсерваторіях в Чилі: Ла Сілла, Паранал і Чахнантор. На горі Паранал, в ESO працює Дуже Великий Телескоп - найбільш передова в світі астрономічна обсерваторія видимого діапазону та VISTA - найбільший оглядовий телескоп в світі. ESO є європейським партнером просунутого астрономічного радіотелескопу ALMA, найбільшого існуючого астрономічного проекту. В даний час, ESO планує 39 метровий Європейський Надзвичайно Великий Телескоп E-ELT (оптичний та ближній ІЧ діапазони), який стане "найбільшим у світі оком у небо"