eso1521uk — Фото-реліз

"Шампанське свято" у космосі

27 травня 2015 р.

У найяскравішій частині цієї сяючої туманності із назвою RCW 34, газ інтенсивно нагрівається молодими зорями, внаслідок чого розширюєся через навколишню холодну хмару. Після того, коли підігрітий водень досягає межі газової хмари, він викидається назовні у вакуум, як вміст відкоркованої пляшки шампанського - цей процес називається "струменем шампанського". Але у молодій області зореутворення RCW 34 є щось більше, ніж кілька бульбашок; схоже на те, що у середині цієї хмари мали місце численні зореутворення.

Дане нове зображення від Дуже Великого Телескопа (VLT) ESO у Чилі демонструє чудову червону космічну хмару сяючого водню та купку блакитних зірок на передньому плані. У RCW 34, котра розташована у південному сузір'ї Вітрил, група масивних молодих зірок ховається у яскравій частині хмари [1]. Ці зорі мають величезний вплив на туманність. Газ піддається дії потужного ультрафіолетового випромінювання, що й відбувається у надрах цієї туманності, внаслідок чого він іонізується, тобто атоми водню втрачають свої електрони.

Водень цінується космічними фотографами, бо він яскраво сяє характерним червоним кольором, яке відрізняє багато туманностей, що дозволяє створювати красиві зображення з химерними формами. Він також є сировиною для драматичних явищ, як наприклад "струмінь шампанського". Проте іонізований водень також відіграє важливу астрономічну роль, як вказівник областей зореутворення. Зорі народжуються від колапсу газових хмар, а отже їх доволі у регіонах з великою кількістю газу, як ото RCW 34. Це робить туманність особливо цікавою для астрономів, котрі вивчають зоряні народження та еволюцію.

Величезна кількість пилу всередині туманності блокує світло із її надр, через що нам не видно внутрішні процеси у зоряних яслах, котрі у глибинах цих хмар. RCW 34 характеризується надзвичайно високим поглинанням. Це означає, що майже все видиме світла від даної області поглинається, перш ніж воно досягне до Землі. Однак астрономи можуть використати інфрачервоні телескопи, щоб зазирнути крізь пил та дослідити сховане гніздо зірок.

Погляд через червоне сяйво показує, що у цьому регіоні є багато молодих зірок із масами, значно меншими ніж у Сонця. Вони групуються навколо старих більш масивних зірок у центрі, в той час як лише деякі з них видно на околицях туманності. Такий розподіл спонукав астрономів вважати, що мали місце різні епізоди зореутворення всередині хмари. Спочатку сформувались три гігантські зорі, що й викликало утворення менш масивних зірок в їх околицях [2].

Для створення цього зображення були використано дані, отримані в рамках програми ESO Cosmic Gems [4] від приладу FORS (FOcal Reducer and low dispersion Spectrograph), котрий прикріплений до VLT [3].

[1] RCW 34 також відома, як Gum 19, у центрі котрої знаходиться молода яскрава зоря V391 Velorum.

[2] Наймасивніші дуже яскраві зорі мають короткі життя, тривалість яких вимірюється ліченими мільйонами років. Зорі менших мас існують довше і мають вік, порівняний з віком існуванням Всесвіту.

[3] "Космічні Перлини ESO" (ESO’s Cosmic Gems) - це новий почин виробництва астрономічних зображень для освіти та широкої пропаганди астрономії. Програма головним чином використовує час, коли стан неба не дозволяє проводити наукові спостереження, але цілком сприятливий, щоб фотографувати цікаві, захоплюючі або візуально привабливі об'єкти. Ці дані також доступні професійним астрономам завдяки науковому архіву Європейської Південної Обсерваторії.

Європейська Південна Обсерваторія - це передова міжурядова астрономічна організація в Європі та найбільш продуктивна астрономічна обсерваторія світу. Її підтримує 16 країн: Австрія, Бельгія, Бразилія, Чеська Республіка, Данія, Франція, Фінляндія, Німеччина, Італія, Нідерланди, Польща, Португалія, Іспанія, Швеція, Швейцарія та Сполучене Королівство. ESO здійснює ініціативну програму, зосереджену на проектуванні, будівництві та експлуатації потужних наземних спостережних об'єктів, що дозволяє астрономам робити важливі наукові відкриття. ESO також відіграє провідну роль у сприянні та організації співробітництва в астрономічних дослідженнях. ESO працює на трьох унікальних, світового класу обсерваторіях в Чилі: Ла Сілла, Паранал і Чахнантор. На горі Паранал, в ESO працює Дуже Великий Телескоп - найбільш передова в світі астрономічна обсерваторія видимого діапазону та VISTA - найбільший оглядовий телескоп в світі. ESO є європейським партнером просунутого астрономічного радіотелескопу ALMA, найбільшого існуючого астрономічного проекту. В даний час, ESO планує 39 метровий Європейський Надзвичайно Великий Телескоп E-ELT (оптичний та ближній ІЧ діапазони), який стане "найбільшим у світі оком у небо"