eso1529uk — Науковий реліз

Відкрито двійника Юпітера навколо двійника Сонця

Очолювана бразильцями дослідна група відкрила Сонячну систему 2.0

15 липня 2015 р.

Міжнародна група астрономів, використавши 3.6 м телескоп ESO, відкрила подібну на Юпітер планету на схожій орбіті навколо зорі HIP 11915. Згідно сучасних теорій, формування планет із масами, як у Юпітера, відіграє важливу роль у визначенні архітектури планетних систем. Існування таких планет на орбітах навколо схожих на Сонце зірок відкриває можливість того, що планетна система навколо цієї зорі може бути схожа на нашу. HIP 11915 приблизно такого ж віку, як Сонце. Крім того, її хімічний склад допускає можливість, що навколо зорі можуть бути кам'янисті планети, що обертаються ближче до неї.

Досі пошуки екзопланет були направлені у бік виявлення планетних систем, внутрішні зони яких "населені" масивними планетами, котрі до декількох разів масивніші від Землі [1]. Це контрастує із нашою Сонячною системою, де є маленькі кам'янисті планети у її внутрішніх районах та схожі на Юпітер газові гіганти у зовнішніх.

З оглядом на останні теорії, оформлення нашої планетної системи, котре сприяло виникненню життя, стало можливим завдяки присутності Юпітера та гравітаційного впливу цього газового гіганта, котрий чинився на Сонячну систему під час її формування. З оглядом на це, відкриття близнюка Юпітера є важливою віхою на шляху до пошуку планетної системи, котра схожа на нашу.

Група дослідників, очолювана бразильськими астрономами, власне досліджує подібні на Сонце зорі, сподіваючись знайти планетні системи, схожі на нашу. Наразі група виявила планету із масою, майже як у Юпітера [2], котра обертається навколо подібної на Сонце зорі HIP 11915, майже на такій відстані, як Юпітер від Сонця. Нове відкриття було зроблене за допомогою HARPS - одного з найточніших у світі шукачів планет, котрий встановлений на 3.6-метровому телескопі ESO в обсерваторії Ла Сілла в Чилі.

Хоча було знайдено багато планет, схожих на Юпітер [3], котрі на різних відстанях від своїх сонцеподібних материнських зірок, ця нововиявлена планета є найбільш точним аналогом з точки зору маси та орбіти, а також і з точки зору подібності між її зорею та нашим Сонцем.

Господарка планети, сонячна близнючка HIP 11915, не тільки схожа своєю масою на Сонце, але також приблизно того ж віку. Більше того, хімічний склад зорі також схожий на сонячний. Хімічні особливості нашого Сонця можуть бути частково пов’язані із наявністю скелястих планет у нашій планетній системі, що підказує можливість існування скелястих планет навколо HIP 11915.

Жорж Мелендеш із Університету Сан-Паулу (Бразилія), очільник дослідної групи та співавтор статті, каже: "Пошуки Землі 2.0 та повної Сонячної системи 2.0 є одним з найбільш захоплюючих прагнень астрономії. Ми дуже раді бути частиною цих передових досліджень, котрі можливі завдяки спостережним засобам, що надаються ESO". [4]

Провідна авторка статті, Меган Беделл з Університету Чикаго, робить висновок: "Після двох десятиліть полювання на екзопланети, завдяки довгоперіодичній стабільності спеціалізованих дослідних приладів, таких як HARPS, ми нарешті починаємо бачити гігантські газові планети із великими орбітальними періодами, подібні до тих, котрі у нашій Сонячній системі. Це відкриття, у всіх відносинах, є обнадійливою ознакою того, що можуть існувати інші сонячні системи, котрі чекають на своє відкриття".

Необхідні подальші спостереження для підтвердження та уточнення відкриття, але зоря HIP 11915 наразі є однією з найбільш перспективних кандидатів на планетну систему, схожу на нашу.

[1] Нинішні методи виявлення більш чутливі до великих або масивних планет, близьких до їх материнських зірок. Малі та маломасивні планети головно знаходяться за межами наших нинішніх дослідних можливостей. Гігантські планети, орбіти котрих далекі від материнських зірок, також більш важко виявити. Отже, багато з наразі відкритих екзопланет великі і/або масивні та близькі до своїх зірок.

[2] Планета була відкрита за допомогою вимірювань крихітних коливань зорі, котрі вона спричинює своїм обертанням навколо неї. Оскільки нахил площини орбіти планети не відомий, може бути оцінена тільки нижня межа її маси. Зверніть увагу, що активність зорі, яка пов'язана з варіаціями її магнітного поля, може імітувати сигнал, котрий можна розтлумачити, як ознаку існування планети. Астрономи провели всі відомі тести для розслідування такої можливості, проте наразі неможливо повністю її відкинути.

[3] Про іншого двійника Юпітера навколо іншої зорі HD 154345 можете прочитати тут.

[4] Від моменту підписання Бразилією угоди із ESO у грудні 2010, бразильські астрономи мають повний доступ до обсерваторій ESO.

Дане дослідження представлене у статті “The Solar Twin Planet Search II. A Jupiter twin around a solar twin”, by M. Bedell et al., що вийшла у журналі Astronomy and Astrophysics.

Науково-дослідна група у складі M. Bedell (Department of Astronomy and Astrophysics, University of Chicago, Chicago, Illinois, USA; Visiting Researcher at the Departamento de Astronomia do IAG/USP, Universidade de São Paulo, São Paulo, Brazil), J. Meléndez (Universidade de São Paulo, São Paulo, Brazil), J. L. Bean (Department of Astronomy and Astrophysics, University of Chicago), I. Ramírez (McDonald Observatory and Department of Astronomy, University of Texas, Austin, Texas, USA), M. Asplund (Research School of Astronomy and Astrophysics, The Australian National University, Weston, Australia), A. Alves-Brito (Instituto de Fisica, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brazil), L. Casagrande (Research School of Astronomy and Astrophysics, Australia), S. Dreizler (Institut für Astrophysik, University of Göttingen, Germany), T. Monroe (Universidade de São Paulo, Brazil), L. Spina (Universidade de São Paulo, Brazil) and M. Tucci Maia (Universidade de São Paulo, Brazil).

Європейська Південна Обсерваторія - це передова міжурядова астрономічна організація в Європі та найбільш продуктивна астрономічна обсерваторія світу. Її підтримує 16 країн: Австрія, Бельгія, Бразилія, Чеська Республіка, Данія, Франція, Фінляндія, Німеччина, Італія, Нідерланди, Польща, Португалія, Іспанія, Швеція, Швейцарія та Сполучене Королівство. ESO здійснює ініціативну програму, зосереджену на проектуванні, будівництві та експлуатації потужних наземних спостережних об'єктів, що дозволяє астрономам робити важливі наукові відкриття. ESO також відіграє провідну роль у сприянні та організації співробітництва в астрономічних дослідженнях. ESO працює на трьох унікальних, світового класу обсерваторіях в Чилі: Ла Сілла, Паранал і Чахнантор. На горі Паранал, в ESO працює Дуже Великий Телескоп - найбільш передова в світі астрономічна обсерваторія видимого діапазону та VISTA - найбільший оглядовий телескоп в світі. ESO є європейським партнером просунутого астрономічного радіотелескопу ALMA, найбільшого існуючого астрономічного проекту. В даний час, ESO планує 39 метровий Європейський Надзвичайно Великий Телескоп E-ELT (оптичний та ближній ІЧ діапазони), який стане "найбільшим у світі оком у небо"