eso1531uk — Науковий реліз

Вперше виявлено літій від зоряного вибуху

29 липня 2015 р.

Вперше у матерії, викинутій в результаті появи нової зорі, було виявлено хімічний елемент літій. Спостереження нової Centauri 2013 із використанням телескопів у обсерваторії ESO Ла Сілла та поблизу Сантьяго у Чилі, допомогти прояснити таємницю того, чому багато молодих зірок мають цього хімічного елемента більше, ніж очікувалося. Дане нове відкриття заповнює давно відсутню частину головоломки сучасних уявлень про хімічну еволюцію нашої галактики, і є значним поступом для астрономів, що намагаються зрозуміти обсяги різних хімічних елементів у зорях Чумацького Шляху.

Легкий хімічний елемент літій є одним із небагатьох, котрі, як то наразі вважається, були утворені під час Великого Вибуху 13.8 років тому. Але розуміння кількостей літію, наразі спостережуваного у зорях навколишнього Всесвіту, дає астрономам "головний біль". Старші зорі мають літію менше, ніж очікувалося [1], а деякі молодші вміщують його до десяти разів більше [2].

Ще у 1970-х роках астрономи припустили, що значна частина додаткового літію, виявленого у молодих зорях, може походити із нових зірок - зоряних вибухів, що викидають речовину у навколишній міжзоряний простір, де вона долучається до матерії, із якої потім формуються наступні зоряні покоління. Проте уважне вивчення кількох нових зірок досі не дало ніякого ясного результату.

Команда на чолі з Лукою Іццо (Римський Університет ла Сапієнца, та ICRANet, Пескара, Італія) використовують прилад FEROS на 2.2 м телескопі MPG/ESO в обсерваторії Ла Сілла, а також спектрограф PUCHEROS спектрографа на 0.5 м телескопі ESO в обсерваторії Папського Католицького Університету Чилі в Санта-Мартіна поблизу Сантьяго, щоб досліджувати нову Centauri 2013 (V1369 Центавра). Ця зірка вибухнула у південному небі близько до яскравої зорі Beta Centauri у грудні 2013 року: вона досі залишається найяскравішою новою нашого століття і її легко видно неозброєним оком [3].

Дуже докладні нові дані чітко засвідчили присутність літію у речовині, викинутій із нової на швидкості двох мільйонів кілометрів на годину [4]. Наразі то перше виявлення викиду цього хімічного елементу із системи нової зорі.

Співавтор роботи Массімо Делла Валле (INAF-Астрономічна Обсерваторія Каподімонте, Неаполь, та ICRANet, Пескара, Італія) пояснює значення цього відкриття: "Це дуже важливий крок вперед. Якщо уявити собі історію хімічної еволюції Чумацького Шляху, як велику головоломку, то літій із нових зірок був однією з її найважливіших загадкових зниклих частин. Крім того, будь-яка модель Великого Вибуху може бути поставлена під сумнів, поки загадка літію залишається незрозумілою".

Згідно спостережень, маса викинутого літію у новій Centauri 2013 вельми крихітна (менше однієї мільярдної маси Сонця). Оскільки в історії Чумацького Шляху було багато мільярдів нових зірок, цього достатньо, щоб пояснити спостережувані несподівано великі обсяги літію у нашій галактиці.

Автори Лука Паскіні (ESO, Гархінг, Німеччина) та Массімо Делла Валле шукають наявність літію у нових зорях більше, ніж чверть століття. Дане відкриття задоволило їх довгі пошуки. А для більш молодого вченого - очільника дослідної групи, є інший вид гострих відчуттів.

"Це дуже цікаво",- каже Лука Іццо: "Щоб знайти щось, що було передвіщено, перш ніж я народився, а потім вперше спостерігати саме на мій день народження у 2013 році!".

[1] Відсутність літію у старих зорях є давньою головоломкою. Результати досліджень на цю тему описані у прес-релізах: eso1428, eso1235 та eso1132.

[2] Точніше кажучи, терміни "молодші" та "старші" використовуються для позначення того, що астрономи називають зорями Населення I та Населення II. До категорії зоряного Населення I належить Сонце; ці зорі багаті важкими хімічними елементами і утворюють диск Чумацького Шляху. Зорі із категорії Населення II старші, у них низький вміст важких елементів, вони знаходяться у центральній опуклості Чумацького Шляху та в його гало,  а також у кулястих зоряних скупченнях. Однак зорі "молодшої" групи Населення I можуть бути віком кілька мільярдів років!

[3] Ці порівняно невеликі телескопи, оснащені відповідними спектрографами, є потужними інструментами для цього виду досліджень. Навіть в епоху надзвичайно великих телескопів, менші телескопи, присвячені конкретним завданням, можуть залишатися дуже цінними.

[4] Ця висока швидкість від нової у напрямку променя зору до Землі означає, що довжина хвилі лінії поглинання літію у спектрі значно зміщується у бік синьої частини спектра.

Дане дослідження було представлене у статті “Early optical spectra of Nova V1369 Cen show presence of lithium”, by L. Izzo et al.,що вийшла в журналі  Astrophysical Journal Letters.

Науково-дослідна група у складі Luca Izzo (Sapienza University of Rome, and ICRANet, Pescara, Italy), Massimo Della Valle (INAF–Osservatorio Astronomico di Capodimonte, Naples; ICRANet, Pescara, Italy), Elena Mason (INAF–Osservatorio Astronomico di Trieste, Trieste, Italy), Francesca Matteucci (Universitá di Trieste, Trieste, Italy), Donatella Romano (INAF–Osservatorio Astronomico di Bologna, Bologna, Italy), Luca Pasquini (ESO, Garching bei Munchen, Germany), Leonardo Vanzi (Department of Electrical Engineering and Center of Astro Engineering, PUC-Chile, Santiago, Chile), Andres Jordan (Institute of Astrophysics and Center of Astro Engineering, PUC-Chile, Santiago, Chile), José Miguel Fernandez (Institute of Astrophysics, PUC-Chile, Santiago, Chile), Paz Bluhm (Institute of Astrophysics, PUC-Chile, Santiago, Chile), Rafael Brahm (Institute of Astrophysics, PUC-Chile, Santiago, Chile), Nestor Espinoza (Institute of Astrophysics, PUC-Chile, Santiago, Chile) and Robert Williams (STScI, Baltimore, Maryland, USA).

Європейська Південна Обсерваторія - це передова міжурядова астрономічна організація в Європі та найбільш продуктивна астрономічна обсерваторія світу. Її підтримує 16 країн: Австрія, Бельгія, Бразилія, Чеська Республіка, Данія, Франція, Фінляндія, Німеччина, Італія, Нідерланди, Польща, Португалія, Іспанія, Швеція, Швейцарія та Сполучене Королівство. ESO здійснює ініціативну програму, зосереджену на проектуванні, будівництві та експлуатації потужних наземних спостережних об'єктів, що дозволяє астрономам робити важливі наукові відкриття. ESO також відіграє провідну роль у сприянні та організації співробітництва в астрономічних дослідженнях. ESO працює на трьох унікальних, світового класу обсерваторіях в Чилі: Ла Сілла, Паранал і Чахнантор. На горі Паранал, в ESO працює Дуже Великий Телескоп - найбільш передова в світі астрономічна обсерваторія видимого діапазону та VISTA - найбільший оглядовий телескоп в світі. ESO є європейським партнером просунутого астрономічного радіотелескопу ALMA, найбільшого існуючого астрономічного проекту. В даний час, ESO планує 39 метровий Європейський Надзвичайно Великий Телескоп E-ELT (оптичний та ближній ІЧ діапазони), який стане "найбільшим у світі оком у небо"