Pressemeddelelse

Gallafest for 50 år med det Europæiske Syd Observatorium

12. oktober 2012

Om aftenen den 11. oktober 2012 blev der afholdt en gallafest for at fejre det Europæiske Syd Observatoriums 50-årsdag. Festen fandt sted i Kaisersaal i Münchener Residenz i Tyskland. I denne anledning signerede ledende repræsentanter fra ESOs medlemslande og værtsnationen Chile, blandt dem syv ministre, to ambassadører og folk fra selve observatoriet et prototype-spejlsegment til European Extremely Large Telescope.

ESOs generaldirektør, professor Tim de Zeeuw og formanden for ESO Rådet, professor Xavier Barcons bød velkommen til fremtrædende repræsentanter fra ESOs medlemslande og værtslandet Chile, samt ESO Rådet, repræsentanter fra ESO-udvalget, tidligere ESO generaldirektører, anerkendte astronomer og andre nøglepersoner fra ESOs historie.

Gallafesten [1] fejrede halvtreds års resultater siden underskrivelsen af ESO-konventionen i oktober 1962, der etablerede organisationen. I løbet af det sidste halve århundrede er ESO blevet verdens mest produktive jordbaserede astronomiske observatorium, og festen var en mulighed for at fejre bidragene fra mange af de centrale personer og organisationer, der har været medvirkende til ESOs succes.

Ved åbningen af festlighederne sagde professor Barcons ”At arbejde sammen som medlemmer af ESO er en afgørende måde for medlemslandene at udvikle og bygge store topmoderne astronomiske faciliteter, som vi ikke kunne bygge individuelt, og det viser også, hvordan ånden i det videnskabelige samarbejde krydser landegrænser.”

Dr. Annette Schavan, den tyske minister for uddannelse og forskning, bød gæsterne velkommen til Tyskland og sagde: ”Forskningen, der udføres af ESO, er i verdensklasse, og vi ønsker også at beholde denne førende position i fremtiden. Succeshistorier lever ved fortsat at blive fortalt og det er derfor vigtigt at gennemføre opførelsen af det største optiske teleskop i verden, European Extremely Large Telescope. E-ELT kan give os svar på nogle af de mest påtrængende spørgsmål i astrofysikken.”

”I Bayerns frugtbare forskningslandskab er ESO et fantastisk og kostbart vartegn,” tilføjede Dr. Wolfgang Heubisch, minister for videnskab, forskning og kunst for Bayern, Tyskland. ”Det bidrager til Bayerns ry som et vigtigt sted for videnskab og tiltrækker et stort antal topforskere fra hele verden.”

Blandt de fremtrædende videnskabsfolk ved gallafesten var professor Brian Schmidt, Nobelprisvinder i fysik 2011, der opsummerede sit syn på ESO således: ”Jeg mener ikke kun at fremtiden ser lys ud for astronomi ved ESO, men snarere at astronomiens fremtid er ESO.”

Professor Tim de Zeeuw talte om udviklingen af ESO og de tre nuværende observatorier La Silla, Paranal og Chajnantor samt Armazones, stedet for det fremtidige European Extremely Large Telescope. Faciliteterne er det vellykkede resultat af organisationens mission om at udvikle og drive observationsfaciliteter i verdensklasse til astronomisk forskning og at støtte samarbejde indenfor astronomi.

”ESOs succes er opnået på grund af de motiverede og højt kvalificerede medarbejdere, kombineret med en afgørende indsats fra industrielle, videnskabelige og tekniske institutioner i medlemslandene,” erklærede professor de Zeeuw.

Professor de Zeeuw så også på fremtiden for både ESO og astronomien og understregede vigtigheden for samfundet af den igangværende videnskabelige forskning og bemærkede: ”Hvis vores samfund ikke forbliver interesseret i videnskab, er det dødsdømt. Der skal være et element af fritænkning og grundforskning.”

Gæsterne så også et uddrag fra Europe to the Stars – ESO’s first 50 years of Exploring the Southern Sky, en dokumentarfilm, der fortæller ESOs historie om at designe, bygge og drive de kraftigste jordbaserede teleskoper på planeten.

Som afrunding på aftenen signerede lederne af de nationale delegationer samt professorerne de Zeeuw og Barcons en prototype-spejlsegment til European Extremely Large Telescope, der bliver verdens største øje mod himlen. E-ELTs primærspejl på 39 meter i diameter skal opbygges af 798 sådanne sekskantede glassegmenter, der hver er 1,4 meter i diameter, men kun 50 millimeter tykke. E-ELT bliver verdens største optiske og nærinfrarøde teleskop. Signaturerne på segmentet vil blive indgraveret i glasset som et permanet minde om denne fejring af ESOs første 50 år.

Alfredo Moreno, den chilenske udenrigsminister, holdt tale efter signerings-ceremonien og sagde ”Chiles astronomiske lokaliteter er de bedste på Jorden, hvilket gør dem til vidunderlige portaler til at udforske de sydlige himmelstrøg, og Chiles stærke videnskabelige og tekniske miljø er en vigtig støtte til udviklingen af astronomisk forskning. Vi er meget stolte over at være værtsnation for ESO og at markere 50 års samarbejde om at fremme vores forståelse af universet.”

[1] Gallafesten er én ud af flere aktiviteter til fejring af ESOs jubilæum. Yderligere information er tilgængelig online.

I år 2012 er der 50-års jubilæum for grundlæggelsen af det Europæiske Syd Observatorium (ESO). ESO er den mest fremtrædende internationale astronomi-organisation i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. ESO har i dag følgende 15 medlemslande: Belgien, Brasilien, Danmark, Finland, Frankrig, Holland, Italien, Portugal, Schweiz og Storbritannien, Spanien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland og Østrig. ESOs aktiviteter er fokuseret på design, konstruktion og drift af jordbaserede observationsfaciliteter for at muliggøre vigtige videnskabelige opdagelser inden for astronomi. ESO spiller også en ledende rolle for at fremme og organisere samarbejdet inden for astronomisk forskning. I Chile driver ESO tre unikke observatorier i verdensklasse: La Silla, Paranal og Chajnantor. På Paranal driver ESO Very Large Telescope (VLT), der er verdens mest avancerede astronomiske observatorium til observationer i synligt lys samt to kortlægningsteleskoper. VISTA arbejder i infrarødt lys og er verdens største kortlægningsteleskop, mens VLT Survey Telescope (VST) er det største teleskop, der udelukkende er bygget til at kortlægge himlen i synligt lys. ESO er den europæiske partner i et revolutionerede astronomisk teleskop kaldet ALMA, det største igangværende astronomiske projekt. ESO planlægger i øjeblikket et 40 meter optisk/nær-infrarødt teleskop kaldet European Extremely Large Telescope (E-ELT), der vil blive ”verdens største øje mod himlen”.