La Silla

ESO's første observatorium

La Silla

La Silla-observatoriet, der ligger 600 km nord for Santiago de Chile i en højde af 2400 meter, har været ESO's højborg siden 1960'erne. Her driver ESO nogle af verdens mest produktive teleskoper i 4 meter-klassen.

New Technology Telescope (NTT) med hovedspejl på 3,5 meter i diameter var banebrydende for design og konstruktion af teleskoper, og var det første teleskop i verden med et computerstyret hovedspejl (aktiv optik). Denne teknologi, der blev udviklet ved ESO, anvendes nu på de fleste af verdens store teleskoper.

La SillaESO's 3,6 meter teleskop er udstyret med verdens bedste instrument til at finde planeter, der kredser om andre stjerner end Solen: HARPS (High Accuracy Radial velocity Planet Searcher) ) – en spektrograf med en uovertruffen nøjagtighed.

La Silla-observatoriet er det første observatorium i verden, der har fået certificering i International Organization for Standardization (ISO) 9001 Quality Management System. Infrastrukturen på La Silla bruges også af mange af ESO's medlemslande til målrettede projekter, som det schweiziske 1,2 meter Leonard Euler-teleskop, Rapid-Eye Mount-teleskopet (REM) og TAROT gammaglimt-jægeren, såvel som mere almindelige brugerfaciliteter som MPG/ESO 2,2 meter teleskopet og det danske 1,54 meter teleskop. Wide Field Imager vidvinkelkamera på 2,2 meter teleskopet har med sine 67 millioner pixels taget mange fantastiske billeder af forskellige himmellegemer, hvoraf nogle er rene kunstværker.

Med omkring 300 videnskabelige publikationer om året, der kan henføres til arbejdet på observatoriet, er La Silla fortsat førende inden for astronomisk forskning. La Silla har muliggjort en lang række videnskabelige opdagelser, herunder flere af banebrydende karakter. HARPS-spektrografen er den ubestridte mester i at finde lette exoplaneter. Den afslørede planetsystemet omkring Gliese 581, der indeholder, hvad der meget vel kan være de første kendte klippeplaneter i en beboelig zone uden for Solsystemet (eso0722). Flere teleskoper på La Silla har spillet en afgørende rolle i at sammenkæde gammaglimt – de mest energirige eksplosioner i Universet siden Big Bang – med eksplosioner af tunge stjerner. Siden 1987 har ESO's La Silla-observatorium også spillet en vigtig rolle i studierne af og opfølgningen på den nærmeste supernova i nyere tid, SN 1987A.

La Silla-observatoriet er placeret i udkanten af den chilenske Atacama-ørken, som er et af de tørreste og mest øde områder på Jorden. Ligesom andre observatorier i dette geografiske område ligger La Silla langt fra kilder til lysforurening og ligesom ved Paranal-observatoriet, der er hjemsted for Very Large Telescope, er La Sillas nattehimmel blandt de mørkeste på Jorden.

Flere detaljer om de instrumenter, der er i brug på La Silla, er tilgængelige på siden om videnskabelige instrumenter.

Flere billeder og videoer er tilgængelige i ESO's multimediearkiv.

La Silla trailer