Back to ESO News index

eteläinen
observatorio
ESO:n uutiset
16 lokakuu 2012

Eurooppalaiset tähtitieteilijät ovat löytäneet suunnilleen Maan massaisen planeetan, joka kiertää Maata lähintä tähtijärjestelmää, Alfa Centauria. Kyseessä on myös kevein koskaan havaittu Auringon kaltaista tähteä kiertävä eksoplaneetta. Planeetta havaittiin ESO:n Chilessä sijaitsevan La Sillan observatorion 3.6-metrin teleskoopin HARPS-havaintolaitteella. Tulokset julkaistaan tiedejulkaisu Naturessa 17. lokakuuta 2012.

Julkaisu, kuvat ja videot ovat saatavilla täällä:

Käännökset ovat saatavilla muiden maiden sivuilla: Österreich, BelgiëBelgiqueBelgien, Brasil, Chile, Česko, Danmark, France, Deutschland, Ísland, Italia, Nederland, Norge, Polska, Portugal, Россия, España, Sverige, SuisseSchweizSvizzera, Türkiye, Україна, International English

Parhain terveisin,
ESO:n koulutus- ja viestintäosasto