Tiedearkisto

Tiedeaineiston arkisto

Tiedearkisto tallentaa ja jakaa ESOn ja Hubble-avaruusteleskoopin tietoaineistoja ja tarjoaa tutkijoille käyttäjätukea.

Archive Operations RoomTutkijoille toimitetaan vuosittain noin 12 teratavua (TB) julkista mittausdataa 10 000 web-hakemuksen pohjalta. Lisäksi yli 2000 CD- ja DVD-levyllistä hankkeiden omaa dataa lähetetään niiden johtaville tutkijoille. Arkiston nykyinen datamäärä on noin 65 TB ja vuosittain sinne tallennetaan noin 15 TB lisää. Määrä kasvaa pian noin kymmenkertaiseksi kun yksin VISTA-kartoituskaukoputken (Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy) infrapunakamera alkaa tuottaa vuosittain noin 150 TB dataa.

ESOn suuryritystason tietokantapalvelimet on koordinoitu Saksan ja Chilen välillä.

Digitaalinen maailmankaikkeus

Suuret edistysaskeleet teleskooppien, ilmaisimien ja tietokoneiden teknologiassa ovat mahdollistaneet sen, että tähtitieteelliset kartoitukset tuottavat valtavat määrät kuvia, spektrejä ja luetteloita. Nämä datakokoelmat kattavat koko taivaan gamma- ja röntgen-aallonpituuksilta näkyvän valon ja infrapunasäteilyn kautta aina radioaalloille asti.

Tähtitieteilijät kehittävät menetelmiä tieteen tekemisen helpottamiseksi laittamalla tämän "digitaalisen maailmankaikkeuden" datan helposti saataville. Hajautetun laskennan tekniikoilla mittausdataa pääsee helposti käyttämään niin sanottujen virtuaaliobservatorioiden kautta.

Kuten jokaisella observatorioiden kaukoputkella on omat havaintolaitteensa, on virtuaalisissa observatorioissa datakeskuksia, joista kussakin on ainutlaatuinen kokoelma tutkimusaineistoa, ohjelmistoja ja datan käsittelymahdollisuuksia.

Tämän maailmanlaajuisen, tiedeyhteisön osallistumiseen perustuvan järjestelmän kehittäminen on aloitettu maailmanlaajuisesti kansainvälisen virtuaaliobservatorioiden liittouman (the International Virtual Observatory Alliance, IVOA) tuella ja Euroopassa EURO-VO-hankkeen puitteissa. Virtuaaliset observatoriot ovat jo osoittaneet tehokkuutensa. Esimerkiksi olemassa olevista niin kutsutuista syvän taivaan kuvista GOODS-alueilta (Great Observatories Origins Deep Survey) löytyi 31 uutta optisesti himmeää, pölyn hämärtämää kvasaarikandidaattia, mikä nelinkertaisti aikaisemmin tunnettujen kohteiden määrän. Löytö merkitsee, että supermassiivisten mustien aukkojen kartoitukset ovat tähän mennessä aliarvioineet niiden lukumäärän vähintään kertoimella kaksi ja mahdollisesti jopa kertoimella viisi. Katso eso0418.