APEX

Alimillimetritähtitieteen uusia huippuja tavoittamassa

The APEX TelescopeYhdellä maailman korkeimmista observatorioalueista, 5100 metrin korkeudessa Chajnantorin tasangolla Atacaman alueella Chilessä ESOlla on toiminnassa APEX-teleskooppi (the Atacama Pathfinder Experiment).

APEX on infrapunasäteilyn ja radioaaltojen väliin sijoittuvia millimetri- ja alimillimetriaaltoja havainnoiva 12-metrinen teleskooppi. Alimillimetriastronomia avaa ikkunan kylmään, pölyiseen ja kaukaiseen maailmankaikkeuteen. Ilmakehän vesihöyry kuitenkin vaimentaa heikkoa alimillimetrisäteilyä voimakkaasti. Siksi Chajnantorissa, yhdellä planeetan kuivimmista alueista ja yli 750 metriä Havaijin Mauna Kean observatoriota ja 2400 metriä Paranal-vuoren VLT:tä korkeammalla on ihanteelliset olosuhteet alimillimetrihavainnoille.

The APEX TelescopeAlimillimetriastronomia on suhteellisen kartoittamaton tähtitieteen alue. Alimillimetriaallot paljastavat Universumin, jota ei voi tutummilla infrapunasäteilyn ja näkyvän valon aallonpituuksilla havaita: niin sanotun kylmän maailmankaikkeuden.

Alimillimetriaallonpituuksilla säteilevät suunnattoman suuret tähtienvälisen avaruuden pilvet, joiden lämpötila on vain muutamia kymmeniä asteita absoluuttisen nollapisteen yläpuolella. Alimillimetrisäteilyllä voidaan myös tutkia kemiallisia ja fysikaalisia olosuhteita molekyylipilvissä, joiden tiheissä kaasu- ja pöly-ytimissä syntyy uusia tähtiä.

Näkyvän valon aallonpituuksilla nämä maailmankaikkeuden alueet ovat usein pimeitä ja pölyn takia huonosti erottuvia. Millimetri- ja alimillimetriaalloilla ne kuitenkin loistavat kirkkaina. Aallonpituusalue on ihanteellinen myös varhaisimpien ja kaukaisimpien galaksien tutkimiseen, koska niiden säteilemän valon aallonpituus on kasvanut (punasiirtymä).

APEX on suurin eteläisellä pallonpuoliskolla toimiva alimillimetrialueen teleskooppi. Yksi havaintolaitteista on bolometrikamera LABOCA (the Large APEX Bolometer Camera). LABOCAssa on bolometreinä tunnettujen erittäin herkkien lämpömittarien järjestelmä alimillimetriaaltojen havaitsemiseksi. Lähes kolmellasadalla pikselillään se on maailman suurin bolometrikamera.

Vaimean alimillimetrisäteilyn aiheuttamien pikkuriikkisten lämpötilamuutosten havainnoimiseksi kukin bolometreistä jäähdytetään hyytävään -272,85 celsiusasteeseen, alle 0,3 astetta absoluuttista nollapistettä lämpimämmäksi. LABOCAn suuri herkkyys ja laaja kuva-alue, kolmasosa täysikuun halkaisijasta, yhdessä tekevät siitä korvaamattoman työkalun alimillimetri-Universumin tutkimiseen.

APEX toimii uraauurtavan ALMA-teleskooppijärjestelmän (the Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) edeltäjänä. ESO rakentaa parhaillaan ALMAa kansainvälisten yhteistyökumppaniensa kanssa Chajnantorin ylätasangolle. APEX pohjautuu ALMAa varten rakennettuun prototyyppiantenniin, ja sillä tultaneen löytämään useita kohteita, joita ALMAlla on mahdollista tutkia yksityiskohtaisemmin.

APEX on yhteisprojekti, johon osallistuvat Radioastronomian Max Planck -instituutti (Max-Planck-Institut für Radioastronomie, MPIfR), Onsalan avaruusobservatorio (OSO) ja ESO. Teleskooppia operoi ESO.

Tarkempia tietoja APEXin www-sivulta.

Lisää kuvia ja videoita on saatavilla ESOn multimedia-arkistosta.

APEX-traileri