Very Large Telescope

Verdens mest avancerede astronomiske observatorium for synligt lys

LIVE

LIVE panoramabillede fra Paranal (14 Dec 2015 12:00 CET)

Very Large Telescope (VLT-anlægget) er flagskibet for europæisk jordbaseret astronomi her i starten af det tredje årtusinde. Det er Verdens mest avancerede optiske instrument. Det består af fire teleskopenheder, som hver har et hovedspejl med en diameter på 8,2 meter og dertil fire flytbare 1,8 meter hjælpeteleskoper. Alle teleskoperne kan arbejdes sammen, og kan danne et enormt interferometer, ESO Very Large Telescope Interferometer (VLTI), som giver astronomerne mulighed for at se detaljer op til 25 gange finere end hvad man kan opnå med de enkelte teleskoper. Lysstrålerne kombineres i VLTI ved hjælp af et komplekst system af spejle i underjordiske tunneler, hvor lysets transportveje skal holdes helt ens med en nøjagtighed på mindre end 1/1000 millimeter over afstande på over hundrede meter. Med denne præcision kan VLTI skabe billeder med en vinkelopløsning på millibuesekunder. Det svarer til at kunne skelne to billygter på en bil, som er parkeret på Månen.

8,2 meter teleskoperne kan også anvendes individuelt. Med et enkelt teleskop i brug kan man tage billeder af himmelobjekter så svage som 30. størrelsesklasse med eksponeringstider på en time. Det svarer til at kunne se objekter, som er fire milliarder gange svagere end hvad vi kan se med det blotte øje.

De store teleskoper har Antu, Kueyen, Melipal og Yepun.

LIVE webcam

LIVE

LIVE billede af MELIPAL, også kendt som UT3 (14 Dec 2015 12:00 CET)

LIVE

På særligt klare dage kan man se den fantastiske 6739 meter høje vulkan Llullaillaco i det fjerne. Den er 190 kilometer borte, på grænsen imellem Chile og Argentina. (14 Dec 2015 12:00 CET)

Rundtur på Paranal Observatoriet

Virtual Tour at ESO Very Large Telescope

Klik på billedet for at få en Virtual Tour på og omkring VLT.

Besøg Paranal Observatoriet

Teleskoper og Instrumenter

VLT instrumentprogrammet er det mest ambitiøse program, som nogensinde er udtænkt til et enkelt observatorium. Det omfatter vidvinkelkameraer, kameraer udstyret med adaptiv optik, og spektrografer, så vel som højopløsnings- og multiobjektspektrografer. Udstyret dækker et bredt bølgelængdeområde fra det dybe ultraviolette (300 nanometer) til midt-infrarødt (24 mikrometer).

Enhedsteleskoperne

De fire store 8.2m teleskoper huses i kompakte temperaturkontrollerede bygninger, som kan rotere i takt med teleskoperne. Med dette design mindskes de ydre påvirkninger fra for eksempel turbulens i teleskoprøret. Det forbedrer observationsforholdene fordi designet mindsker variationer i temperatur og luftstrømme.

Det første af enhedsteleskoperne "Antu" blev taget i brug til rutinemæssige videnskabelige observationer den 1. april 1999. Nu er alle fire enhedsteleskoper og alle fire hjælpeteleskoper i brug.

Hjælpeteleskoperne

Selvom de fire 8,2 meterteleskoper kan kombineres i VLTI, bliver de for det meste brugt til individuelle observationer, og det er kun et begrænset antal nætter om året, hvor det kan bruges til interferometriske observationer. Men de fire små 1,8 meter hjælpeteleskoper (Auxiliary Telescopes) kan bruges til VLTI interferometri hver klar nat.

Mere om dem på  dette link

Videnskab med Very Large Telescope

VLT har helt uden diskussion haft en stor indflydelse på den observationelle astronomi. Det er den mest produktive individuelle jordbaserede institution, og måleresultater fra VLT har gennemsnitligt bidraget med en peer-reviewed publiceret artikel om dagen. VLT har sin store andel i at gøre ESO til det mest produktive jordbaserede observatorium i Verden. En ny tidsalder af opdagelser er stimuleret af tilstedeværelsen af VLT. Det omhandler blandt andet adskillige videnskabelige førsteopdagelser, her iblandt det første direkte billede af en exoplanet (eso0428), sporing af individuelle stjerner i deres baner omkring det supertunge sorte hul i Mælkevejen (eso0846) og observationer af eftergløden fra de fjerneste kendte gammastråleudbrud.

Mere om videnskabelige resultater med VLT

Mere om Very Large Telescope

• Der er flere spændende ting om VLT på denne FAQs page
  • Der er flere billeder og videoer i ESOs multimediearkiv
  • Læs mere om dette teleskop i brochuren VLT Handout i PDF format
  • For forskere: her er der mere teknisk baggrundsinformation: technical pages
  • Der er mere detaljeret baggrund og tekniske oplysninger i VLT Whitebook

Residencia

VLT hotellet, the Residencia, har vundet flere priser, og var lokation til James Bond-filmen Quantum of Solace.

The VLT Trailer

Download VLT traileren i videoarkivet.

VLT