Merkurpassage 7. maj 2003

Dansk udgave Korte noter for  elever og lærere

Merkurpassagen d. 7. maj 2003

Mercury in front of the Sun
Merkur (sort rund plet ved randen) foran Solen observeret af
TRACE rumobservatoriet i 1999.

Den 7. maj 2003 vil planeten Merkur passere ind foran Solen som en lille mørk plet. Denne begivenhed vil være en slags solformørkelse, der dog ikke  forårsages af Månen, men af en planet.

Path of Mercury on May 7, 2003
Merkurs vej hen over solskiven d. 7. maj 2003.

Merkurs passage hen over solskiven vil være meget vanskelig at se. Set fra Jorden er Merkur meget lille, så det kræver en kraftig kikkert for at gennemføre observationen. Det er meget vigtigt at huske, at en sådan observation er meget farlig for øjnene. Et kik gennem en kikkert, der er rettet mod Solen, vil føre til øjeblikkelig blindhed. Den eneste sikre metode er at projicere et billede af Solen ud på en hvid skærm - fx et stykke papir.

Disk of Mercury on the solar disk
Merkurs lille skive på solskiven.

Fordi observationen er så vanskelig at lave, anbefaler vi at følge begivenheden på en web-side, der via et web-cam på en stor professionel kikkert viser passagen direkte (real-time). Dette er planlagt på de følgende web-steder:

Orbits of Mercury and the Earth around the Sun
Merkurs og Jordens baner omkring Solen.

Planeten Merkur kredser om Solen indenfor Jordens bane og hver tredje måned passerer Merkur mellem Jorden og Solen.  Vi ser imidlertid ikke en Merkurpassage hver gang, fordi Merkurs bane hælder i forhold til Jordens. Passagen optræder kun, når Solen, Merkur og Jorden står på linie samtidig med, at Merkur befinder sig ved skæringspunktet mellem de to baner. Det sker næste gang d. 7. maj 2003.

Visibility of Mercury transit on May 7, 2003
Merkurpassagen vil være synlig i det lyse V-formede område.

Merkurpassagen kan ses fra Europa og Asien og dermed også fra Danmark. Flere steder i landet vil der blive afholdt offentlige arrangementer, hvor passagen kan iagttages under kyndig vejledning.

I København afholder Tycho Brahe Planetarium et sådant arrangement i samarbejde med Københavns Astronomiske Forening. Yderligere information om dette arrangement samt oplysninger om, hvilke andre arrangementer, der afholdes i Danmark, kan findes på Tycho Brahe Planetariums web-sider: www.tycho.dk .

Hvorfor er denne begivenhed vigtig?

Fordi den giver en forsmag på en mere vigtig astronomisk begivenghed. Næste år d. 8. juni 2004 vil planeten Venus passere ind foran Solen . Venus er større og tættere på end Merkur, og denne begivnhed vil derfor være betydeligt lettere at iagttage.

Venuspassager er langt sjældnere end Merkurpassager. De indtræffer kun to gange for hver 120 år. Ingen nulevende person har således set en Venuspassage. Tidligere var observationer af Venuspassager grundlaget for at måle afstande i universet.

Vær med i vores store, offentlige observationsprogram næste år, for at observere og bestemme tidspunkterne for Venuspassagen. Vi opretter et netværk af observatører hvor skoler og amatørastronomer kan deltage, og håber at du har lyst til at deltage i projektet. Yderligere information (foreløbig kun på engelsk) kan findes på: