VLT - Very Large Telescope

Världens mest avancerade astronomiska observatorium för synligt ljus

The ESO Very Large ArrayVLT är flaggskeppet inom europeisk markbaserad astronomi nu i början på det tredje årtusendet. Det är världens mest avancerade optiska instrument och består av fyra huvudteleskop med varsin spegel på 8,2 meter i diameter, plus fyra rörliga hjälpteleskop (”Auxiliary Telescopes”) med spegeldiametrar på 1,8 meter. Teleskopen kan arbeta tillsammans för att bilda en jättelik så kallad interferometer, VLTI (Very Large Telescope Interferometer). Med VLTI kan astronomer se upp till 25 gånger finare detaljer än med de enskilda teleskopen var för sig. I VLTI kombineras ljusstrålen med hjälp av ett komplicerat spegelsystem i underjordiska tunnlar där längderna på de olika ljusstrålarna inte får avvika mer än en tusendels millimeter över hundra meter. Med sådan precision kan VLTI leverera bilder med vinkelupplösning på några tusendels bågsekunder, vilket motsvarar att kunna skilja mellan strålkastarna på en bil placerad på månen.

De fyra 8,2-metersteleskopen kan också användas var för sig. Med en timmes exponering kan varje teleskop avbilda himlakroppar hela vägen ner till 30:e magnituden. Det är fyra miljarder gånger svagare än vad vi kan se med blotta ögat.

De stora teleskopen kallas Antu, Kueyen, Melipal och Yepun. För information om vad namnen betyder, läs mer här.

Besök Paranalobservatoriet

För journalister, vetenskapsjournalister och producenter: Se mediabesök.
Turister, studenter och lekmän: Se turist- och studentbesök.

Teleskop och instrument

VLT:s instrumentprogram är det mest ambitiösa program som någonsin tagits fram för ett observatorium. Det omfattar vidvinkelkameror, kameror och spektrografer med adaptiv optik, samt multiobjekts-spektrografer med hög upplösning. Instrumenten täcker ett brett område i det elektromagnetiska spektrumet, närmare bestämt från ultraviolett (300 nm) till långvågigt infrarött (24 µm).

Enhetsteleskopen

De stora 8,2 meter-teleskopen är monterade i kompakta, temperaturkontrollerade byggnader som roterar synkront med teleskopen. Konstruktionen minimerar ogynnsamma effekter på observationsförhållanden, till exempel från luftturbulens i själva teleskopet, något som annars kan uppstå som en följd av temperatursvängningar och vind.

Det första av de fyra huvudteleskopen, Antu, driftsattes den 1 april 1999. I dag är alla huvudteleskopen och de fyra hjälpteleskopen i drift.

The ESO Very Large Array

Klicka på de blåa prickarna för att se panoramabilder

Hjälpteleskopen

Även om teleskopen kan kopplas samman som VLTI, jobbar de vanligtvis var för sig. De används som en interferometer bara under ett begränsat antal nätter varje år. Men de fyra mindre hjälpteleskopen (Auxiliary Telescope, AT) gör att VLTI kan vara i drift varje natt.

Forskning med Very Large Telescope

Att VLT har haft en stor påverkan på den observationella astronomin råder det ingen tvekan om. Det är det enskilt mest produktiva markbaserade observatoriet i världen, och observationerna har resulterat i mer än en vetenskaplig forskningsartikel per dag i genomsnitt. VLT har mycket av äran för att ESO som helhet nu är världens mest produktiva markbaserade observatorium. VLT har banat vägen för en ny era av upptäckter och har varit först ut i ett antal fall – till exempel den första bilden av en exoplanet (eso0842), spårandet av enskilda stjärnor i bana runt Vintergatans supermassiva svarta hål (eso0846) och observationer av efterglöden till den hittills mest avlägsna gammablixt som hittats.

Residencia

Det prisbelönta VLT-hotellet eller ”Residencia” syntes som bakgrundskuliss i delar av James Bond-filmen Quantum of Solace.

Mer om Very Large Telescope

Visste du att?

När astronomer kombinerar ljusvågorna från två teleskop med hjälp av interferometriprincipen kan de bestämma riktningen till ett objekt i rymden mycket noggrant. Dina öron fungerar på ett liknande sätt för att lokalisera ljudkällor, genom att jäfröra ljudet som registreras vid vänster och höger öra.

VLT-trailern