Back to ESO News index

Zuidelijke
Sterrenwacht
ESO-nieuws
4 september 2013

Astronomen hebben, met behulp van ESO’s New Technology Telescope en de Hubble-ruimtetelescoop van NASA en ESA, meer dan honderd planetaire nevels in de ‘bulge’ – de centrale verdikking – van onze Melkweg onderzocht. Daarbij hebben zij ontdekt dat de vlindervormige leden van deze kosmische familie een raadselachtige voorkeursrichting vertonen – een verrassend resultaat, gezien hun uiteenlopende voorgeschiedenissen en eigenschappen.

Het persbericht, de afbeeldingen en de video's zijn te vinden op:

Translations are available on other countries page: Norge, Polska, Portugal, Россия, España, Sverige, SuisseSchweizSvizzera, Türkiye, Україна, International English, Shqipëria, Österreich, BelgiqueBelgien, Brasil, Chile, Česko, Danmark, Suomi, France, Deutschland, Ísland, Italia, Nederland

Space Scoop - dit persbericht voor kinderen is te vinden op: http://www.eso.org/public/belgium-nl/news/eso1338/kids/

Met vriendelijke groet,